IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Державна політика України у сфері соціального захисту осіб похилого віку

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Денисенко, К. В.
dc.date.accessioned 2017-12-18T10:40:51Z
dc.date.available 2017-12-18T10:40:51Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/15548
dc.description Денисенко, К. В. Державна політика України у сфері соціального захисту осіб похилого віку : дис. ... канд. наук з держ. упр. : 25.00.02 / К. В. Денисенко. - Чернігів, 2017. - 242 с. en_US
dc.description.abstract Дисертація присвячена обґрунтуванню напрямів формування та удосконалення механізмів реалізації державної політики соціального захисту осіб похилого віку. У роботі уточнено понятійно-категоріальний апарат науки державного управління щодо понять «соціальний захист», «державна політика у сфері соціального захисту» та «особи похилого віку», та підходи до обґрунтування єдності і диференціації понять «державна політика у сфері соціального захисту» та «державна соціальна політика». Здійснено аналіз методологічних підходів до формування системи забезпечення життєдіяльності вразливих категорій населення. Встановлено, що пізнання та теоретичне обґрунтування методологічних підходів до формування системи забезпечення життєдіяльності вразливих категорій, зокрема з визначення суб’єктів, об’єктів, предмету, мети, а також методів реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення, дозволяє з’ясувати взаємозв’язки між ними та спрямувати практичну діяльність в правильному напрямі. Обгрунтовано концептуальні підходи до формування та реалізації мети державної політики у сфері соціального захисту осіб похилого віку на даному етапі державотворення, зокрема, в сучасних умовах демографічної кризи. Досліджено наукові теорії та зарубіжні парадигми державного управління соціальним захистом щодо осіб похилого віку. Обгрунтовано, що соціальні моделі можуть слугувати свого роду «взірцем» або «форматом», на який орієнтуються держави при реалізації державної політики у сфері соціального захисту. Досліджено соціально-економічне становище осіб похилого віку в сучасних умовах та визначено чинники, які впливають на рівень та якість соціального захисту цієї категорії громадян. Обгрунтовано необхідність перегляду норм наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для осіб, які втратили працездатність, оскільки вони не враховують низку важливих для осіб похилого віку предметів, при цьому на їх основі здійснюється розрахунок прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, який в свою чергу впливає на розміри низки організаційно-правових форм соціального захисту літніх осіб. Охарактеризовано регуляторно-правове забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту осіб похилого віку та виокремлено першочергові заходи з удосконалення законодавчого забезпечення зазначеної політики. Науково обгрунтовані пропозиції додаткового правового уточнення та регулювання питань щодо: обов’язків дітей піклуватися про батьків похилого віку, подавати їм допомогу і підтримку; факту повного державного утримання осіб похилого віку; спрощення механізму розрахунку розміру пенсії; віку виникнення права на виплату державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію. Здійснено аналіз організаційно-управлінського механізму реалізації державної політики у сфері соціального захисту осіб похилого віку в контексті децентралізації та реформи державного управління. Доведено, що в рамках реалізації реформи децентралізації формується нова самоврядна модель державного управління, її базисною основою є територіальна громада, яка самостійно вирішує свої проблеми, в тому числі щодо життєзабезпечення осіб похилого віку. Обгрунтовано інноваційний характер реалізації регуляторно-правового (прийняття кодифікованого акту з питань щодо життєзабезпечення старшої вікової групи – Закону України «Про соціальний захист осіб поважного віку та гарантії його забезпечення в Україні»), організаційно-управлінського (створення: посади представника Уповноваженого Верховної Ради з дотримання прав осіб похилого віку; комітету Верховної Ради України з питань державної соціальної політики щодо осіб похилого віку; посади Уповноваженого Президента України з прав осіб похилого віку; посади регіонального юрисконсульта; Управління у справах осіб похилого віку та надання організаційно-правових форм соціального захисту), адаптаційно-психологічного (підготовка особи передпенсійного віку до настання «похилості» та реабілітаційному супроводі громадян, які зазнали такого соціального ризику, як старість), фінансового (удосконалення механізмів реалізації державної сімейної політики шляхом стимулювання народжуваності задля стабілізації пропорційного співвідношення працездатного та непрацездатного населення) та професійно-кадрового (осучаснення формування державної кадрової політики у сфері соціального захисту щодо старшої вікової групи) механізмів реалізації державної політики у сфері соціального захисту осіб похилого віку. Запропоновано модель розвитку державної політики у сфері соціального захисту осіб похилого віку, яка має стати своєрідним індикатором попередження працездатного населення від такого соціального ризику, як «бідність» при настанні іншого соціального ризику – «старість». Концептуальна основа моделі полягає в тому, що особа працездатного віку, здійснюючи суспільно-корисну діяльність, підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню шляхом сплати відповідних страхових внесків, передусім на пенсійне страхування. По досягненню «похилого віку», особа отримує матеріальне забезпечення в розмірі, пропорційному її трудовій діяльності та сумі сплачених страхових внесків на соціальне страхування в період її працездатності. Сформульовано позабюджетний механізм соціальної підтримки осіб похилого віку шляхом впровадження державного фандрайзингу, за допомогою якого запропоновано реалізувати соціально важливі проекти на рівні територіальної громади шляхом функціонування: соціальних магазинів, соціальних аптек, соціальних таксі, соціальних стоматологічних кабінетів, безкоштовної кур’єрської доставки, безперешкодної інфраструктури, телефонних «гарячих ліній», гуртків або центрів дозвілля. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject державна політика у сфері соціального захисту en_US
dc.subject державна соціальна політика en_US
dc.subject особи похилого віку en_US
dc.subject пенсійне забезпечення en_US
dc.subject соціальне обслуговування en_US
dc.subject соціальна підтримка en_US
dc.subject соціальна допомога en_US
dc.subject механізми en_US
dc.subject прожитковий мінімум en_US
dc.subject public policy in the field of social protection en_US
dc.subject public social policy en_US
dc.subject senior citizens en_US
dc.subject pension coverage en_US
dc.subject social services en_US
dc.subject social support en_US
dc.subject social assistance en_US
dc.subject mechanisms en_US
dc.subject living wage en_US
dc.title Державна політика України у сфері соціального захисту осіб похилого віку en_US
dc.title.alternative Public policy of Ukraine in the field of social protection of senior citizens en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation grounds the directions of formation and enhancing the mechanisms of implementation of public policy for social protection of senior citizens in Ukraine. There have been clarified the conceptual-categorical apparatus of the science of public administration for the concepts of «social protection», «public policy in the field of social protection» and «senior citizen», as well as approaches to the grounding of similarities and differences of the concepts «public policy in the field of social protection» and «public social policy». The methodological approaches to the formation of a system supporting the disadvantaged have been analyzed. It has been found that learning and theoretical underpinning of methodological approaches to the formation of a system supporting the disadvantaged, in particular identification of subjects, objects, scope, purpose, as well as methods of implementation of public policy in the field of social protection of citizens, makes it possible to discover their interrelations and choose the right direction for the activity. There have been grounded the conceptual approaches to the formation and implementation of the public policy`s purpose in the field of social protection of senior citizens at this stage of state formation, in particular, in the current context of demographic crisis. The scientific theories and foreign paradigms of public administration of social protection of senior citizens have been studied. It has been grounded that social models can be used as a kind of «sample» or «format» being used by the states while implementing public policy in the field of social protection. There has been studied the socio-economic state of senior citizens in the current context and identified the factors influencing the level and quality of social protection of this category of citizens. There has been grounded the necessity of revision of the standards of sets of food products, non-food products and services for disabled people since they fail to consider a number of important items for senior citizens while being the base for the calculation of the living wage for disabled persons, influencing the amount of a number of organizational and legal forms of social protection of senior citizens. There has been characterized the regulatory and legal basis for the implementation of public policy in the field of social protection of senior citizens and emphasized the high-priority measures for enhancing the mentioned policy regulatory. The offers for additional legal clarification and regulation of the following issues have been scientifically grounded: children’s obligation to take care of old-age parents as well as ensuring assistance and support; the fact of full public support of senior citizens; simplifying the mechanism for calculating the pension amount; the age of occurrence of the right in the persons who have no right to a pension to receive public social care. The organizational and managerial mechanism of implementation of the public policy in the field of social protection of senior citizens in the context of decentralization and public administration reform has been analyzed. It has been proven that in the course of implementation of decentralization reform a new self-government model of public administration is being formed. Moreover, the territorial community, independently solving its problems concerning life support of senior citizens, is its base. There has been grounded the innovative character of the implementation of the regulatory and legal framework (adopting a codifying statute for the support of senior citizens - the Law of Ukraine «On Social Protection of Senior Citizens and Guarantees of Its Provision in Ukraine»), organizational and managerial (creation of a positions of the representative of the Authorized Person of the Verkhovna Rada on respecting the rights of senior citizens; the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Public Social Policy on the Senior Citizens; a position of the Commissioner of the President of Ukraine on the rights of senior citizens; a position of the Regional Legal Adviser; Administration for Senior Citizens and Provision of Organizational and Legal Forms of Social Protection), adaptive and psychological (training a person to understand a pre-retirement age and rehabilitation support of people who experienced such a social risk as old age), financial (enhancement of mechanisms for the implementation of the public family policy encouraging the birth rate to stabilize the proportional ratio of employable population and incapacitated persons) as well as vocational (advanced formation of the public personnel policy in the field of social protection of senior citizens) the mechanisms of implementation of the public policy in the field of social protection of senior citizens. The model of the development of public policy in the field of social protection of senior citizens has been offered as a kind of indicator preventing employable population from the social risk being called «poverty» after the occurrence of another social risk being called «old age». The conceptual basis of the model is that the person of employable age, conducting socially useful activities, shall be subject to the mandatory public social insurance by making the corresponding insurance contributions, principally pension insurance. Becoming an «old aged», a person receives financial support in the amount equal to her professional experience and the amount of social insurance contributions paid during the period of their employment There has been formed the extrabudgetary mechanism of social support of senior citizens by introduction public fundraising, which is supposed to implement socially important projects at the level of territorial community through the functioning of: social shops, social pharmacies, social taxis, social dental offices, free courier delivery, unstopped infrastructure, telephone «hotlines», clubs or leisure centers. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу