IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Інституціональні та управлінські детермінанти становлення нового регіоналізму в Україні

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тульчинський, Р. В.
dc.date.accessioned 2018-12-20T14:44:29Z
dc.date.available 2018-12-20T14:44:29Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/17118
dc.description Тульчинський, Р. В. Інституціональні та управлінські детермінанти становлення нового регіоналізму в Україні : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.05 / Р. В. Тульчинський. - Київ, 2018. - 505 с. en_US
dc.description.abstract Дисертація присвячена поглибленню теоретичних положень щодо модернізації економіки регіонів, обґрунтуванню методологічного базису становлення нового регіоналізму та практичним рекомендаціям щодо задіяння інституціональних та управлінських детермінант становлення нового регіоналізму в Україні. Визначено, що теорія нового регіоналізму, засновниками якої вважаються М. Кіттінг та Дж.Лонглін, базується на теоріях регіонального розвитку та регіоналізму, включає в себе різні наукові концепції щодо розгляду регіонів як самостійних учасників глобальних конкурентних відносин. На основі узагальнення теоретичних здобутків поглиблено понятійнокатегоріальний апарат теорії регіонального розвитку, зокрема запропоновано тлумачити дефініцію «новий регіоналізм» як концепція, що передбачає систему чинників, важелів, механізмів та інструментів інституціонального та управлінського впливу державних і місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування та інститутів громадянського суспільства, спрямованих на модернізацію економіки, соціальну комфортність та екологічну безпеку проживання населення на конкретних територіях, наділених відповідними функціями, набуваючи нових ознак суб’єктності, просуваючи свої інтереси та пріоритети у поєднанні з відповідальністю за їх реалізацію, залишаючись відкритими для подальшої інтеграції. Деталізовано сутність поняття 3 «регіоналізація», що являє собою багатоаспектний та багатовимірний процес підвищення значимості територіальних формувань різного таксономічного рівня, що супроводжується інституційними змінами, каркасом яких є субсидіарність та децентралізація владних повноважень, з урахуванням глобалізаційних та інтеграційних процесів. Доповнено економічний зміст поняття «модернізація економіки регіонів», що являє собою цивілізаційно-суспільний, революційно-прогресивний та незворотний процес, який включає розроблення та запровадження нових підходів до розвитку суспільних систем та нових методів соціальноекономічного регулювання на регіональному рівні. Обґрунтовано, з урахуванням домінант когнітивної парадигми, використання діяльнісного підходу щодо сутності поняття «регіональна суспільна система», що являє собою відкрите субнаціональне формування, цілісність якого законодавчо забезпечує просторово-часове поєднання господарської діяльності, суспільних явищ, об’єктів, процесів та раціональне ставлення до довкілля та використання адміністративно-територіального підходу щодо сутності поняття «регіон» як територіального утворення та розглядається з погляду трьох складових: територія, економічна система та економічний простір. Окреслено етапи запровадження та об’єктивні передумови типологізації політики соціально-економічного розвитку регіонів у країнах Європейського Союзу. У процесі узагальнення досвіду європейських країн з’ясовано, що основою формування регіональних утворень можуть виступати національні, історико-культурні та економіко-територіальні особливості. Запропоновано методологічні основи щодо становлення нового регіоналізму в Україні, що базуються на комплексному підході, який включає системний, інституціональний, ситуаційний та синергетичний підходи, систему загальноекономічних та специфічних принципів, обґрунтованих на основі концептуально узгоджених знань про закономірності розвитку регіональних суспільних систем, яким притаманні такі властивості та закономірності розвитку, як цілісність, структурованість, поліструктурність, гетерохронність, 4 публічність, що дає можливість отримати більш цілісне комплексне уявлення про становлення нового регіоналізму та процеси, які його супроводжують. У дисертації розроблено теоретико-методологічні засади функціоналів становлення нового регіоналізму, які відповідно до системно-ієрархічного підходу містять функції (соціальну, відтворювальну, мобілізаційнорозподільчу) та їх підфункції, спрямовані на узгодження мети й завдань становлення нового регіоналізму та підвищення рівня життя населення регіонів через модернізацію економіки регіональних суспільних систем, мають об’єктивний характер, є відносно самостійними, а також підпорядковуються цілям соціально-економічного розвитку регіонів. Запропоновано теоретико-методологічні засади інституціонального забезпечення розвитку регіональних суспільних систем та становлення нового регіоналізму в Україні, які спрямовані на запровадження системи стратегічного планування та програмування регіонального та місцевого розвитку, удосконалення механізму фіскального контролю, розроблення заходів щодо розвитку взаємозв’язків між різними рівнями влади, активізацію мережі недержавних інституцій регіонального та місцевого розвитку, сприяння розвитку державно-приватного партнерства, підвищення професійної кваліфікації працівників органів місцевої влади, що сприятиме децентралізації та зміцненню бази фінансових ресурсів місцевих бюджетів. Проведено дослідження рівня соціально-економічного розвитку регіонів за використанням економіко-статистичних методів. За результатами оцінювання макроекономічних показників розвитку регіональних економічних систем за 2010-2016 рр. встановлено, що асиметрія між регіонами поглиблюється. Так, асиметрія у 2016 р. за валовим регіональним продуктом (ВРП) на одну особу між м. Києвом та Луганською областю становила 13,45 раза. Найбільша частка у створенні ВРП, а саме 33,6 % належали м. Києву та Дніпропетровській області. Асиметрія за значенням інтегрального регіонального індексу людського розвитку у 2016 р. між Івано-Франківською та Житомирською областю становила 1,23 раза. За даними моніторингу соціально-економічного розвитку 5 регіонів у 2015-2017 рр. тільки м. Київ та Харківська область беззмінно посідали відповідно перше та друге місце, а також тільки дві області – Кіровоградська та Рівненська – мали значну позитивну динаміку за рейтингом. Розроблено методичний підхід до оцінювання впливу державної регіональної політики на модернізаційний стан просторових господарських систем в умовах становлення нового регіоналізму, який побудовано на розв’язку системи диференціальних рівнянь моделі соціально-економічного розвитку за принципом максимуму Л. С. Понтрягіна та дає змогу визначити оптимальні значення за допомогою знаходження атрактора, комплексного інтегрального індексу модуля функціоналів становлення нового регіоналізму, інтегральних індексів функціоналів нового регіоналізму (відтворювальної, мобілізаційно-розподільчої та соціальної функцій) та індикаторів модулів їх підфункцій для впровадження заходів на зменшення асиметричності соціальноекономічного розвитку регіонів. Удосконалено методичний підхід до оцінювання соціально-економічного розвитку регіонів, що базується на обґрунтуванні відповідно до принципів системності, узгодженості та оптимальності системи часткових показників соціально-економічного розвитку, їх стандартизації, розрахунку інтегральних індикаторів складових соціально-економічного розвитку з визначенням вагових коефіцієнтів впливу за використанням методу множинної регресії та розрахунку інтегрального індексу соціально-економічного розвитку регіонів. Запропоновано систему забезпечення економічної безпеки регіональних господарських систем в умовах становлення нового регіоналізму в Україні, яка: побудована на принципах системності, закономірності, послідовності, безперервності та взаємодії, містить моніторинг соціально-економічного розвитку регіонів та PEST-аналіз, спрямована на розроблення стратегічних заходів забезпечення економічної безпеки на рівні регіонів та держави, створення компенсаційного механізму, урахування детермінованих чинників впливу на економічну безпеку на мезо- та макрорівні, що сприятиме посиленню 6 ролі та значення регіонального рівня управління економічним розвитком на конкретній території. Удосконалено підходи щодо нарощення інтелектуального капіталу регіонів, що засновані на розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, знаннях, організації безперервної, доступної та випереджаючої освіти для населення з урахуванням регіональних особливостей та потреб, стимулюванні наукової діяльності та підвищенні інноваційної культури в регіонах, що сприятиме становленню нового регіоналізму на основі інноваційного розвитку регіонів. Запропоновано формування інструментарію активізації залучення інвестицій за використанням державно-приватного партнерства, який спрямований на імплементацію нормативно-законодавчої бази до міжнародного законодавства, чітке розмежування повноважень між органами державної, регіональної влади, удосконалення методології та механізму надання підтримки з державного або регіонального бюджетів для реалізації інвестиційних проектів за використанням державно-приватного партнерства, що зменшить соціальну напруженість у регіонах завдяки більш якісному задоволенню потреб населення та навантаженню на бюджети різних рівнів. Набули подальшого розвитку концептуальні підходи щодо стратегічних заходів інноваційного розвитку регіонів, що базуються на урахуванні: потреб регіонів, соціально-економічного розвитку регіонів, тенденцій міжнародного інноваційного співробітництва регіонів, потенційних можливостей інноваційного розвитку регіонів, супроводжуються постійними заходами підтримки та стимулювання інноваційних процесів на регіональному рівні. У роботі вперше розроблено консолідовану концепцію задіяння інституціональних та управлінських детермінант становлення нового регіоналізму в Україні, спрямовану на зменшення асиметричності соціальноекономічного розвитку регіонів України, що є системою методологічних, соціально-економічних заходів, принципів, форм, методів, засобів, які відображають інтереси населення з дотриманням конституційних прав та 7 свобод різних груп осіб, регіонів та держави загалом, та передбачає консолідацію зусиль усіх суб’єктів становлення нового регіоналізму та спрямована на зменшення асиметричності соціально-економічного розвитку регіонів України. Реалізація концепції сприятиме подоланню інституційних перешкод соціально-економічного розвитку регіонів у межах продовження процесу регіоналізації в Україні, підвищенню ефективності використання ендогенного потенціалу регіонів за умов задіяння інтелектуально-інноваційної сфери, підвищенню безпеки країни в контексті впровадження системи забезпечення економічної безпеки регіональних господарських систем в умовах становлення нового регіоналізму в Україні, зростанню конкурентоспроможності регіонів як суб’єктів міжнародних ринків в умовах поглиблення процесів глобалізації. Набув подальшого розвитку кваліметричний підхід до прогнозування соціально-економічного розвитку регіонів в умовах становлення нового регіоналізму, побудований на розрахованих оптимальних значеннях комплексного інтегрального індексу модуля функціоналів становлення нового регіоналізму за принципом максимуму Л. С. Понтрягіна, з урахуванням вагових коефіцієнтів впливу модулів інтегральних індексів функціоналів, встановлених за системно-ієрархічним підходом, що дає можливість спрогнозувати часткові показники соціально-економічного розвитку регіонів. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Київ en_US
dc.subject новий регіоналізм en_US
dc.subject регіоналізм en_US
dc.subject регіоналізація en_US
dc.subject децентралізація en_US
dc.subject соціально-економічний розвиток en_US
dc.subject регіон en_US
dc.subject детермінанти en_US
dc.subject становлення нового регіоналізму en_US
dc.subject регіональна суспільна система en_US
dc.subject модернізація економіки регіонів en_US
dc.subject new regionalism en_US
dc.subject regionalism en_US
dc.subject regionalization en_US
dc.subject decentralization en_US
dc.subject socio-economic development en_US
dc.subject region en_US
dc.subject determinants en_US
dc.subject formation of new regionalism en_US
dc.subject regional social system en_US
dc.subject modernization of the region's economy en_US
dc.title Інституціональні та управлінські детермінанти становлення нового регіоналізму в Україні en_US
dc.title.alternative Institutional and managerial determinants of a new regionalism formation in Ukraine en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 It is determined that the theory of new regionalism, whose founders are considered by M. Kitting and J. Longlin, is based on theories of regional development and regionalism, includes various scientific concepts regarding the consideration of regions as independent participants in global competitive relations. On the basis of the theoretical achievements generalization, the conceptual-categorical apparatus of regional development theory is deepened. In particular, it is proposed to interpret the "new regionalism" definition as a concept that envisages a system of factors, levers, mechanisms and instruments of institutional and managerial influence of state and local authorities, local self-government bodies and civil society institutions aimed at modernizing the economy, social comfort and environmental safety of residence population in specific territories, endowed with appropriate functions, gaining new signs of subjectivity, promoting their interests and priorities combined with responsibility for its implementation, while remaining open to further integration. The essence of the "regionalization" concept is described, which is a multidimensional and multidimensional process of increasing the significance in territorial formations of different taxonomic levels, accompanied by institutional changes, the basis of which is subsidiarity and decentralization of authority, taking into account globalization and integration processes. The economic content of the concept of "modernization of the region's economy" is added, which is a civilization-social, revolutionary-progressive and irreversible process that includes the development and introduction of new approaches to the development of social systems and new methods of socio-economic regulation at the regional level. It is substantiated, taking into account the dominant cognitive paradigm, the use of the activity approach to the essence of the concept of "regional social system", which is an open subnational formation, the integrity of which is legally ensured by the spatial-temporal combination of economic activity, social phenomena, objects, processes and rational attitude to the environment and the use of the administrative-territorial approach to the essence of the concept of "region" as a territorial entity and is considered from the point of view of three components: terit the economic system and economic space. The stages of introduction and objective preconditions of typology of the policy of socio-economic development of regions in the countries of the European Union are outlined. Summarizing the experience of European countries, it became clear that the basis for the formation of regional entities can be national, historical and cultural and economic-territorial features. The methodological foundations for the new regionalism formation in Ukraine based on an integrated approach that includes systemic, institutional, situational and synergetic approaches, a system of general economic and specific principles, based on conceptually-agreed knowledge on the regularities of the development of regional social systems, which has the following properties and patterns of development, such as: integrity, structuring, polystyrism, heterochronism, publicity, which makes it possible to obtain a more integrated comprehension of the new regionalism formation and the processes that accompany it. The theoretical and methodological foundations of the functionalities of the new regionalism formation are developed in the dissertation, which, in accordance with the system hierarchical approach, contain functions (social, reproductive, mobilization-distributive) and their subfunctions, aimed at reconciling the goals and objectives of the new regionalism formation and improving the living standards of the regions by the way of modernization regional social economy systems. They are objective in nature. They are relatively independent and also obey the goals of socio-economic development of the regions. The theoretical and methodological principles of institutional support for the development of regional social systems and the new regionalism formation in Ukraine aimed at introducing a system of strategic planning and programming of regional and local development, improvement of the fiscal control mechanism, development of measures the interconnections development between different levels of government, activation networks of non-state institutions of regional and local development, promotion of public-private partnership development, increase of professional skills of local authorities employees. That will promote decentralization and strengthening of the base financial resources of local budgets. The study of the regions’ socio-economic development level of using economic and statistical methods has been carried out. According to the results of the macroeconomic indicators evaluation of the regional economic systems development for 2010-2016, it has been established that the asymmetry between the regions is deepened. Thus, asymmetry in 2016 by GRP per person between Kyiv and Luhansk regions accounted for 13.45 times. The largest share in the creation of GRP and is 33.6% owned by the Kyiv and Dnipropetrovsk region. Asymmetry meaningfully integrated regional human development index in 2016 between Ivano-Frankivsk and Zhytomyr regions was 1.23 times. According to the data of the socio-economic development monitoring of regions in 2015-2017, only Kyiv and Kharkiv region consistently ranked first and second respectively, as well as only two regions – Kirovohrad and Rivne had some significant positive dynamics by rating. The methodical approach to the evaluation of the state regional policy’s influence on the modernization state of spatial economic systems in the conditions of the new regionalism formation, which is based on the solution of the differential equations system of the socio-economic development model based on the L.S. Pontryagin's maximum principle, is developed and allows us to determine the optimal values by means of finding an attractor, a complex integral index of the functional module for the new regionalism formation, integral indexes of new (reproduction, mobilization, distribution and social functions) and indicators modules of their subfunctions for the implementation of measures to reduce the asymmetry of regions’ socio-economic development. The methodical approach to the evaluation of socio-economic development, based on justification under the principles of consistency, coherence and optimal system of partial indicators of socio-economic development of standardization, calculation of integrated indicators constituent socio-economic development of defined weight factors influence the use of the multiple regression method and integral index calculation of socio-economic development. The system of providing economic security of regional economic systems in the conditions of the new regionalism formation in Ukraine, which is based on the principles of systemicity, regularity, planning, continuity and interaction, includes monitoring of regions’ socio-economic development and PEST-analysis, aimed at developing strategic measures for the provision of economic security at the level of regions and state, creation of compensation mechanism, taking into account the deterministic factors of the impact on economic security at the meso- and macro- level, which will enhance the role and importance of the regional level of management of economic development in a particular territory. It is improved the approaches to increasing the intellectual capital of regions based on the development of information and communication technologies, knowledge, organization of continuous, accessible and forward-looking education for the population, taking into account regional features and needs, stimulating scientific activity and enhancing innovative culture in the regions, which will contribute to the new regionalism formation on the basis of innovative development of regions. The formation of tools for increasing the attraction of investments through the use of public-private partnership is proposed. It is aimed at implementation of the legislative and regulatory framework in the international legislation, a clear division of powers between the state and regional authorities, the improvement of the methodology and the mechanism for providing support from the state or regional budgets for the implementation of investment projects through the use of public-private partnership, which will reduce the social tensions in the regions at the expense of better meeting the needs of the population and the burden on budgets of different levels. The conceptual approaches to strategic development measures of the region's innovation development, based on consideration: needs of regions, socio-economic development of regions, trends of international innovation cooperation of regions, potential opportunities for innovation development of regions, are accompanied by constant measures of support and stimulation of innovative processes at the regional level. The consolidated concept of involvement of institutional and managerial determinants of the new regionalism formation in Ukraine was first developed in order to reduce the asymmetry of socio-economic development of the regions of Ukraine, which is a system of methodological, socio-economic measures, principles, forms, methods, means that reflect the interests of the population. observing the constitutional rights and freedoms of different groups of people, regions and the state as a whole and provides for the consolidation of efforts of all subjects of the new regionalism formation and aimed at reducing the asymmetry of socio-economic development of the regions of Ukraine. Implementation of the concept will help to overcome institutional obstacles to the regions’ socio-economic development within the framework of the continuation of the regionalization process in Ukraine, enhancement of the efficiency using the endogenous potential of regions in the context of the use the intellectual and innovation sphere, and enhancement of the country's security in the context of implementing the system of economic security of regional economic systems in the conditions of the new regionalism formation in Ukraine, growth of regions’ competitiveness as subjects of international markets s in the deepening of globalization. Qualimetric approach to forecasting the regions’ socio-economic development in the conditions of the new regionalism formation was further developed. It is based on the calculated optimal values of the integrated index functionality module of the new regionalism formation on the basis of L.S. Pontryagin’s maximum, taking into account the weight coefficients of the modules of integral functional indexes influence, established by the system hierarchical approach, which makes it possible to predict partial indicators of regions’ socio-economic development. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу