Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/16038
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorХочич, І. М.
dc.date.accessioned2018-03-23T12:40:16Z
dc.date.available2018-03-23T12:40:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://ir.stu.cn.ua/123456789/16038
dc.descriptionХохич, І. М. Державна політика щодо формування та розвитку громадянської активності молоді : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / І. М. Хохич. - Чернігів, 2018. - 236 с.en_US
dc.description.abstractУ дисертації узагальнено понятійно-категоріальний апарат науки державного управління у сфері дослідження, розглянуто громадянську активність молоді як об’єкт наукових досліджень та розкрито сутність державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді. Громадянську активність молоді визнано однією з форм соціальної активності, якій властива усвідомленість поведінки і яка здійснюється з метою захисту та реалізації сукупності соціальних, політичних і громадянських прав молодої людини, її інтеграції в культурні та соціальні структури суспільства. З’ясовано, що громадянська активність молоді проявляється у здатності кожної молодої людини бути суб’єктом політики, у її причетності до проявів діяльності держави, відчутті себе громадянином − повноправним членом суспільства, можливості активного й свідомого долучення до справ і проблем суспільства та держави. Сукупність цих якостей і становлять таку інтегративну характеристику особистості, як громадянськість. Показано, що формування громадянськості молодої особистості забезпечується засобами громадянської освіти та патріотичного виховання, а різноманіття форм молодіжної участі характеризує умови для реалізації громадянської активності. Відзначено, що найсприятливішою умовою для становлення та розвитку громадянської активності молоді є наявність розвиненої демократії та її структурних елементів, зокрема, громадянського суспільства. Важливого значення у розвитку громадянськості молоді в сучасних умовах набуває рівень громадянської культури й можливість реалізації прав і свобод молодих людей через різні соціальні інститути (наприклад, молодіжні організації), які є організаційною базою для інституціональних форм громадянської активності. Зазначено, що визначальними характеристиками громадянської активності молоді, які можуть змінюватися під дією державного впливу, є: цілі, мотиви, сфери та рівні реалізації, предмет впливу, зміст, інтенсивність, конвенціональність. Складовими громадянської активності молоді виділено такі компоненти: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, особистісний та операційний. Доведено, що серед суб’єктів формування та розвитку громадянської активності молоді провідну роль відіграє держава як основний інститут політичної системи суспільства. Визначено сукупність принципів, які на основі комплексного підходу забезпечують успішне визначення завдань державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді, методи та головні її функції (цільову, стимулюючу, контролюючу, коригуючу та інтегруючу). Показано, що зміст державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді визначається завданнями органів публічної влади, а також комплексом засобів та інструментів (організаційних, економічних, фінансових, політичних, психологічних тощо), які держава має у своєму розпорядженні. Встановлено основні напрями здійснення управлінського впливу з боку держави на формування та розвиток громадянської активності молоді: внутрішні складові громадянської активності, зовнішнє середовище та інші суб’єкти формування та розвитку громадянської активності молоді. Доведено, що державний вплив на формування та розвиток громадянської активності молоді передбачає виконання комплексу управлінських, організаційних, соціально-економічних та інших завдань як складових ефективної реалізації державної молодіжної політики.en_US
dc.language.isouken_US
dc.publisherЧернігівen_US
dc.subjectдержавна молодіжна політикаen_US
dc.subjectгромадянська активність молодіen_US
dc.subjectгромадянська освітаen_US
dc.subjectмеханізми реалізації державної політикиen_US
dc.subjectпатріотичне вихованняen_US
dc.subjectучасть молодіen_US
dc.subjectstate youth policyen_US
dc.subjectyouth civic engagementen_US
dc.subjectcivic educationen_US
dc.subjectimplementation mechanisms for the state policyen_US
dc.subjectpatriotic upbringingen_US
dc.subjectyouth participationen_US
dc.titleДержавна політика щодо формування та розвитку громадянської активності молоді.en_US
dc.title.alternativeState Policy on Establishment and Development of Youth Civic Engagementen_US
dc.typeThesisen_US
dc.description.abstractalt1The thesis summarizes the conceptual and categorical framework for the science of public administration in the research area, addresses the youth civic engagement as a matter for scientific study, and reveals the core components of the state policy on establishment and development of youth civic engagement. Youth civic engagement has been recognized as one of the forms of social activity, defined by behavioral awareness and carried out for the purpose of protection and implementation of the social, political and civil youth rights in their entirety, its integration into the cultural and social structures of society. It has been ascertained that the youth civic engagement is manifested in every young person’s ability to be the subject of policy, by his or her affiliation with the development of state action, by the sense of national awareness − being a full-fledged member of society, possibility to be actively and consciously involved in the society and state matters and problems. The whole set of these qualities is what makes up such an integral personality characteristic as civic consciousness. As has been indicated, the formation of civic mindedness of a young person is achieved by means of civic education and patriotic upbringing as well as the variety of the youth involvement options that define the provisions for the civic engagement implementation. As is indicated, well-developed democracy and its structural components (civil society, in particular) are the most favorable conditions for implementing and developing the youth civic engagement. The level of the youth civil development and possibility for the enforcement of young people’s rights and freedoms through the whole scope of social institutions (e. g., youth organizations) acting as an organizational basis for the institutional forms of civic engagement, is of utmost importance. The classification criteria of the youth civic engagement, which can change under the governmental influence, are indicated as follows: objectives, reasons, areas and levels of implementation, influence matter, content, intensity, conventionality. The following youth civic engagement components have been outlined: value-based and motivational, cognitive, personal and operational. Government, as the main institution of political system of society, is proved to play the pivotal part among the entities of organization and development of the youth civic engagement. The thesis identifies the set of principles that provide successful definition of state policy tasks on establishment and development of youth civic engagement, its methods and main functions (goal-oriented, promoting, supervisory, adjusting and integrating). As shown, the subject matter of the state policy on establishment and development of youth civic engagement is determined by the tasks of the public authorities as well as the set of means and tools (organizational, economic, financial, political, psychological etc.) in the government’s possession. The thesis established the following principal guidelines for exercising the state administrative power on establishment and development of youth civic engagement: internal components of civic engagement, external environment and other subjects of establishment and development of youth civic engagement. It has been proved that governmental influence on establishment and development of youth civic engagement requires implementation of a variety of administrative, organizational, social, economic and other tasks as prerequisites for the effective fulfillment of the state youth policy. Technologies for establishment and development of youth civic engagement are interpreted as a specific sequence of interdependent methods, tools and impacts, which need to be used by the public authorities and other subjects of the youth policy to achieve establishment and development goals for the civic engagement of the rising generation. We suggest considering the implementation of state policy on establishment and development of youth civic engagement through its legal, organizational, economic, social, information and analysis mechanisms. Research of the practical experience of drafting and developing the youth civic engagement in several regions of Ukraine (as part of the state youth policy implementation) revealed consistent patterns and challenges of the process and allowed to put forward the solutions. The most effective forms of civic youth engagement in Ukraine nowadays are: support of practical youth initiatives given by the public authorities, youth parliamentary government and administration, in other words, implementation of specific local social projects carried out by young people, allowing them to lay foundation for its social and political subject identification. As has been established, among the implementation mechanisms for the state policy on establishment and development of youth civic engagement, the most important part is given to the legal mechanism – well-structured set of legislative and regulatory legal acts meant to reflect the interaction, cause-and-effect relationships and legally define the means, tools, and procedures for the interactions between different subjects of the state policy on establishment and development of youth civic engagement in Ukraine. The regulations governing the national and patriotic upbringing of the youth have been proved the most multi-branched component of the legal implementation mechanism for the state policy on establishment and development of youth civic engagement. However, such a significant number of regulative acts intended to regulate different aspects of creating, developing and implementing youth civic engagement, contain uncoordinated provisions, thus showing a certain lack of consistency and complex approach to resolving the abovementioned issues. The expansion of youth participation requires an analysis of the theoretical and methodological approach to the issue from both foreign countries and the international organizations collecting and using numerous government administration theories in their operation. One of the most significant parts in the process of implementation of the youth engagement technologies in Ukraine is assigned to the cooperation of the public authorities with the international organizations, the UN and the European Council in particular. The international technical assistance projects that are being implemented in Ukraine, nationwide and/or on a regional scale, are aimed at solving the current problems of the younger generations. Their subject matters are quite diverse and include such issues as education advancement, promoting a healthy lifestyle and preventing negative developments, fostering a sense of civic responsibility in young people, etc.en_US
Розташовується у зібраннях:25.00.02 – механізми державного управління

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Хохич_дисерт_МОН_сайт.pdfдисертація2,56 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.