Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/23706
Назва: Формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах
Автори: Міщенко, Р. І.
Ключові слова: державне управління
публічні закупівлі
механізми публічних закупівель
ефективність публічних закупівель
електронні закупівлі
часові та бюджетні ресурси
геоекономічний розвиток
public administration
public procurement
mechanisms of public procurement
efficiency of public procurement
electronic procurement
time and budget resources
geoeconomic development
Дата публікації: 2021
Видавництво: Чернігів
Короткий огляд (реферат): У дисертації на науково-теоретичному рівні доведено, що ефективно функціонуюча система публічних закупівель є одним з найважливіших інструментів державного регулювання економічного розвитку країни, функції якого не обмежуються забезпеченням ефективного й раціонального витрачання державних коштів, а поширюються на створення умов для розвитку конкурентного середовища, нових інформаційних технологій, запобігання проявам корупції; розвитку будівництва соціально важливих об'єктів, довіри громадськості; політики стимулювання виробників, що забезпечує управління зайнятістю населення; регулювання процесів формування і виконання державного та місцевого бюджетів; здійснення програм підвищення суспільного добробуту в цілому. Уточнено понятійно-категоріальний апарат проблемного поля дослідження шляхом визначення поняття «механізми публічних закупівель» як набір певних стандартизованих алгоритмів дій усіх суб’єктів процесу закупівель для ефективного їх проведення; уточнення понять «ефективність публічних закупівель» в частині доповнення їх значенням забезпечення максимальної прозорості шляхом створення належних і рівних умов для всіх учасників у сфері публічних закупівель та можливості висвітлення корупційних явищ суб’єктами громадянського суспільства; «електронні закупівлі» щодо максимального переведення документації в електронний формат з урахування вимог та норм вітчизняного законодавства; «публічні закупівлі» в частині врахування їх сталості на етапах планування закупівель та формування тендерної документації. Теоретико-методологічний дискурс дослідження дозволив розглянути систему публічних закупівель залежно від очікуваної вартості та кількості процедур, що дозволило в динаміці показати загальні підходи до забезпечення ефективності публічних закупівель в цілому. Відтак, виокремлено специфіку здійснення публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах як напрямів удосконалення організації й функціонування сучасної системи публічних закупівель в Україні на державному рівні шляхом поєднання національного та регіонального показників в межах національних порогів задля оптимізації логістичних процесів з метою якості товарів, робіт, послуг та раціонального використання й економії бюджетних коштів; на наддержавному рівні – проведення та здійснення наднаціональних закупівель у міжнародному просторі при будівництві, ремонті, реконструкції важливих інфраструктурних та соціальних об’єктів, забезпеченням високотехнологічним обладнанням суб’єктів соціальної сфери в умовах абсолютизації ефективності процесу та механізмів – правова ефективність, економічна ефективність, ефективність результату, ефективність часу. В результаті удосконалено методологію моніторингу ефективності публічних закупівель з урахуванням принципів інституційної взаємозалежності «держава, бізнес, громадянське суспільство»; технологій якісної та кількісної відповідності надання товарів, робіт і послуг; доцільності та економічної обґрунтованості прийнятих рішень; критеріального підхіду до оцінки ефективності на основі індекс-ризику; системної стратегізації внутрішнього контролю для кожного замовника; механізмів відшкодування збитків тощо, що орієнтована на виявлення невідповідностей здійснення процесуальних дій та упередження корупційних ризиків і має на меті забезпечення правильного застосування наднаціональних Директив у сфері публічних закупівель та кількісну перевірку ступеня використання уніфікованого на рівні ЄС механізму публічних закупівель. Доведено, що ефективність публічних закупівель та раціональне використання державних коштів сприятиме запровадженню відповідних стандартів для управління процесом проведення процедур закупівель, у тому числі, за умови дотримання чинних правил проведення публічних закупівель державними органами, комерційними організаціями та їх представниками на усіх етапах самої процедури. Крім того, ефективність буде досягнута лише в тому випадку коли за процесом проведення закупівель буде здійснюватись і аналіз і контроль. Відтак, підвищення ефективності функціонування системи публічних закупівель доцільно забезпечується завдяки розвитку його важливої складової, а саме впровадження механізму електронних закупівель. Уточнено критерії ефективності механізмів публічних закупівель та доведено по-перше, необхідність їх доповнення критеріями – геоекономічний фактор логістичних процесів на регіональному рівні; своєчасність поставки товарів, робіт і послуг; гарантійне обслуговування; досвід виконання відповідних робіт; по-друге, розширення підкритеріями – поєднання кількості / якості залежно від успішно реалізованих проектів та складності закупівлі без обмеження конкурентності; отримання якісного продукту за найнижчою ціною; по-третє, ранжування критерію якості в кожному окремому випадку; по-четверте, розробка відповідної методики та методології, затвердження на законодавчому рівні з урахування використання електронної системи закупівель. На рівні наукової практики у роботі вперше обґрунтовано запровадження конкурентних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах у їх взаємозалежності від процедури закупівлі в єдиній системі акомодації, що доведено ознакою ефективності здійснення публічних закупівель за умови, що ринок через притаманні йому механізми самостійно забезпечує найкращий продукт за найменшу ціну; в результаті чого запропоновано адаптацію механізмів здійснення електронних закупівель відповідно до вимог і правил Світового банку шляхом переходу до електронного формату, забезпечення змагальності на конкурентних засадах з максимальним залученням представників бізнесу з метою досягнення економії часових та бюджетних ресурсів, мінімізації правових і організаційних порушень, запобігання корупційним проявам, можливістю оскарження неправомірних рішень, забезпеченістю прав усіх учасників, визначення алгоритмів дій уповноважених осіб при здійсненні закупівель задля їх ефективності тощо. Обґрунтовано необхідність впровадження механізму електронних закупівель, що потребує удосконалення наступних його складових: стандартизація набору вимог для скорочення часових витрат задля мінімізації вимог для формування повного пакету документів; співставність суб’єктного фактору та уніфікація процедури оскарження, унормування повноважень та функціоналу Антимонопольного комітету України; розробка та запровадження єдиного алгоритму дій. Розроблено пропозиції та надано практичні рекомендації щодо формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах: 1) доповнити частину 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» новим критерієм - «якість» або «якісним кваліфікаційним критерієм», під яким слід розуміти сукупність властивостей товарів, робіт, послуг, що повністю задовольняє потребу замовника, має високий рейтинг і відповідає найвищим міжнародним та національним стандартам (ергономічним, технологічним, технічним; 2) запровадити «чорні списки» або «реєстр недобросовісних учасників» для уникнення цінового демпінгу і подальшого недопущення недобросовісних учасників до участі у закупівлях; 3) забезпечити повну автоматизацію процесу обміну інформації між державними реєстрами під час оцінки і розгляду пропозицій учасників; 4) упровадити безпаперовий обмін інформації на всіх етапах здійснення закупівлі, особливо в частині укладення електронних договорів та автоматичної їх реєстрація в органах державної казначейської служби; 5) для професіоналізації фахівців у сфері публічних закупівель, після внесення будь-яких змін до Закону України «Про публічні закупівлі» або підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють сферу публічних закупівель, впровадити необхідність підвищення кваліфікації (навчальні семінари, вебінари, схематичне зображення змін «що було» і «що стало») тощо як обов’язкове; 6) рекомендувати до здійснення такі заходи, що сприятимуть усуненню недоліків у системі публічних закупівель в Україні: запровадження механізму електронних закупівель; забезпечення переведення тендерної документації повністю в електронний формат; збільшення частки «зелених» публічних закупівель з метою мінімізації негативного впливу на навколишнє середовище, шляхом затвердження уповноваженим органом, що здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, чітко визначених методик оцінки тендерних пропозицій за екологічними критеріями, для можливості широкого використання фахівцями з публічних закупівель при оголошенні процедур закупівель. Доведено, що системі публічних закупівель в Україні слід вжити заходів для розвитку професійного підходу. Такі заходи включають в себе: створення категорії в державному реєстрі спеціалістів, яка опікуються питаннями публічних закупівель – «спеціалісти / службовці з публічних закупівель», основною або єдиною функцією яких є здійснення закупівель; вони повинні мати можливість просування та кар’єрного зростання за допомогою збільшення категорій та рангів, але у межах напрямку державні закупівлі; встановлення кваліфікаційних вимог щодо призначення та просування для різних рівнів посад в сфері публічних закупівель; створення «відділів публічних закупівель» у замовників (генеральних замовників), де працюватимуть спеціалісти на призначених посадах, кожен із відповідним рангом (завдання до кожної посади слід визначити у посадовій інструкції); створення програми для сертифікації навичок і кваліфікації спеціалістів у галузі публічних закупівель, яка проводитиметься Центром підготовки спеціалістів з публічних закупівель, заснованим Міністерством економічного розвитку і торгівлі під контролем Департаменту публічних закупівель з метою сприяння мобілізації потенціалу та професійного зростання працівників сфери публічних закупівель в Україні тощо.
Опис: Міщенко, Р. І. Формування ефективних механізмів публічних закупівель в сучасних геоекономічних умовах : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / Р. І. Міщенко. - Чернігів, 2021. - 241 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.stu.cn.ua/123456789/23706
Розташовується у зібраннях:25.00.02 – механізми державного управління

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Мiщенко_dis_сайт_финиш.pdfдисертація175,83 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.