Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/27605
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДенисов, Ю. О.-
dc.contributor.authorБолотов, Г. П.-
dc.contributor.authorКуц, Є.-
dc.date.accessioned2023-05-09T12:10:36Z-
dc.date.available2023-05-09T12:10:36Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://ir.stu.cn.ua/123456789/27605-
dc.descriptionДенисов, Ю. Однократно інтегруюча система електропривода постійного струму для запуску газотурбінного двигуна вертольота / Ю. Денисов, Г. Болотов, Є. Куц // Технічні науки та технології. - 2023. - № 1 (31). - С. 126-137.uk_UA
dc.description.abstractДля запуску газотурбінного двигуна вертольота запропонована однократно інтегруюча система електропривода із задатчиком інтенсивності. За результатами її аналізу отримані закономірності зміни похідної струму бортового акумулятора від параметра налаштування пропорційного регулятора контуру швидкості та залежності її максимального значення від цього параметра. Для забезпечення плавного зростання струму запропоновано дискретно змінювати в процесі запуску його значення. Аналіз перехідної характеристики за струмом показав, що зміна величини параметра налаштування пропорційного регулятора контуру швидкості дозволяє отримати більше плавне, ніж при налаштуванні на модульний оптимум, зростання струму без перерегулювання, що сприяє збільшенню часу використання енергетичного ресурсу акумулятора.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЧернігів : НУ "Чернігівська політехніка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesТехнічні науки та технології;№ 1 (31)-
dc.subjectintensity setteruk_UA
dc.subjecttransfer functionuk_UA
dc.subjectcurrent derivativeuk_UA
dc.subjectdiscrete controlleruk_UA
dc.subjecttransient characteristicuk_UA
dc.subjectmodified z-conversionuk_UA
dc.subjectзадатчик інтенсивностіuk_UA
dc.subjectпередавальна функціяuk_UA
dc.subjectпохідна струмуuk_UA
dc.subjectдискретний регуляторuk_UA
dc.subjectперехідна характеристикаuk_UA
dc.subjectмодифіковане z-перетворенняuk_UA
dc.titleОднократно інтегруюча система електропривода постійного струму для запуску газотурбінного двигуна вертольотаuk_UA
dc.title.alternativeOne-time integrating dc electric drive system for launching a helicopter gas turbine engineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.description.abstractalt1The purpose of this work is to develop a system for starting a gas turbine engine (GTE) of a helicopter, which implements interconnected control of the parameters of the current consumed from the on-board battery and the process of setting the speed by means of a valuer, which allows to optimize the dynamic characteristics of the system and increase the time spent on the energy resource of the battery. The goal was achieved in a double-circuit single-integrating electric drive system, which is astatic in current and static in speed, which corresponds to the requirements for the launch system of the GTE helicopter. As a result of the analysis of the transient characteristics of the system by current, the conditions for the existence of aperiodic, boundary, oscillatory modes, as well as the regularities of changes in the derivative current in these modes, are obtained. The magnitude of astatism by velocity and its relationship with the pattern of change in the output voltage of the velocity setter have been established. As a result of the analysis of the patterns of change in the derivative current, its minimum values for various setting parameters of the proportional regulator of the speed circuit at the time intervals of the transient characteristic have been established. It is proposed to form a transient characteristic of the electric drive system by current in three modes. Its initial section must be formed in the boundary mode, the next - in a weakly oscillatory mode. The third section should correspond to the adjustment of the regulator to a modular optimum. For the practical implementation of the proposed principle of forming the transition characteristic of the electric drive system, it is necessary to include a proportional regulator with a relay law of changing the setting parameter in the speed circuit. An analysis of the transient characteristic for current is carried out, taking into account the discrete nature of the change in the setting of the speed circuit regulator. Its comparison with the transitional characteristic corresponding to the optimum modulo is carried out. It is established that the transient characteristic of the electric drive system with a relay regulator of the speed circuit differs from the transition characteristic tuned to the modular optimum, the absence of overregulation and smaller differences of the derivative at the interval of its existence. The presence of a speed specifier that allows you to stabilize the dynamic current of the electric motor and the low drops of its derivative during the start-up of the GTE create conditions for a longer consumption of the limited energy resource of the onboard battery of the helicopter.uk_UA
Розташовується у зібраннях:Болотов Г. П.: наукові статті
Денисов Ю. О.: наукові статті
Технічні науки та технології. – 2023. – №1 (31)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
126-137.pdfстаття527,47 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.