Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/30153
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБондар, О.-
dc.contributor.authorІзвалов, О.-
dc.date.accessioned2024-05-21T08:38:38Z-
dc.date.available2024-05-21T08:38:38Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://ir.stu.cn.ua/123456789/30153-
dc.descriptionБондар, О. Математичні моделі в комп’ютерних науках / О. Бондар, О. Ізвалов // Технічні науки та технології. - 2024. - № 1 (35). - С. 128-134.uk_UA
dc.description.abstractНа основі широкого уявлення про математичну модель, як про абстрактний об’єкт, який може бути, зокрема, методом дослідження, у роботі досліджено розв’язки окремих задач, які запропоновано розглянути в якості математичних моделей. Розглянуто приклади визначення або ідентифікації реальних об’єктів програмування за отриманими моделями з їх можливими застосуваннями в комп’ютерних науках. Показано значення даного дослідження для розвитку абстрактного мислення програмістів. Зазначена можливість застосування дослідження в навчанні майбутніх фахівців з комп’ютерних наук, а саме, майбутніх вебдизайнерів, розробників ігрових додатків, фахівців з розпізнавання образів.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЧернігів : НУ "Чернігівська політехніка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesТехнічні науки та технології;№ 1 (35)-
dc.subjectmathematical modelinguk_UA
dc.subjectInformation Technologyuk_UA
dc.subjectabstract thinkinguk_UA
dc.subjectgame applicationsuk_UA
dc.subjectpattern recognitionuk_UA
dc.subjectматематичне моделюванняuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectабстрактне мисленняuk_UA
dc.subjectігрові додаткиuk_UA
dc.subjectрозпізнавання образівuk_UA
dc.titleМатематичні моделі в комп’ютерних наукахuk_UA
dc.title.alternativeMathematical models in computer sciencesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.description.abstractalt1Based on a broad idea of a mathematical model as an abstract object that can be, in particular, a research method, the paper analyzes solutions to several problems proposed by a group of scientists and researchers associated with IBM Research [5]. In the tasks, it was not reported which objects served as the basis for setting the tasks. Therefore, analyzing each solution, we accepted it as a mathematical model of undefined real objects - prototypes of the model. Therefore, our task was to determine or identify possible real objects-prototypes of the specified mathematical models. It is possible that among them there could be those that served as the basis for setting the tasks. Our goal was to help, first of all, novice programmers to form and develop imaginative thinking, in particular, the ability to perceive abstract mathematical objects as models of certain real phenomena. For this purpose, we have provided several options for interpreting the models. In the geometric model, we saw 2D images of certain 3D geometric shapes. This view can be useful for computer game developers or pattern recognition specialists. In the algebraic model, we saw the possibilities for applying the formulas for the area of a circle and a ring, as well as the possibility of fitting geometric shapes into a certain grid. The general result of our research is: - expansion of the concept of a mathematical model using the examples of the operations research method, geometric configurations and algebraic equations; - analysis of the considered mathematical models with the definition of their characteristic features; - specifying the possibilities of applying mathematical models in programming. The practical significance of the obtained results lies in the use of this research in the educational process of future computer science specialists, namely, for: - development of abstract (figurative and logical), thinking of future Web designers, game application developers, pattern recognition specialists; - thorough analysis of tasks, the ability to assess the complexity of the algorithm; - finding new approaches to solving complex problems in computer science.uk_UA
Розташовується у зібраннях:Технічні науки та технології. – 2024. – №1 (35)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
13. Бондар.pdfстаття274,81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.