Abstract:
Актуальність теми. Одним з пріоритетних завдань держави на сучасному етапі є збереження та зміцнення здоров’я і фізичної працездатності дітей шкільного віку. Важлива роль у виконанні цього завдання покладається на вчителя фізичної культури, який не тільки володіє фаховими знаннями, уміннями і навичками, а й творчо мислить та компетентно вирішує нестандартні завдання. Концептуальні положення щодо змісту фахової підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах базуються на засадах Законів України “Про фізичну культуру і спорт”, “Про вищу освіту”, Державної національної програми “Освіта” (“Україна XXI століття”), Державної програми “Вчитель”, Цільової комплексної програми “Фізичне виховання – здоров’я нації”, Національної доктрини розвитку фізичної культури і спорту.
Аналіз наукових праць вітчизняних та зарубіжних вчених свідчить про наявність ґрунтовних теоретико-практичних досліджень щодо змісту фахової підготовки вчителя фізичної культури, формування його особистісних якостей, підвищення кваліфікації. Результати цих досліджень висвітлені у працях Я. Бєльського, Л.О. Демінської, А.В. Забори, Л.І. Іванової, Р.П. Карпюка, М. Маковської, Т.Ю. Круцевич, А.П. Коноха, О.С. Куца, О.В. Петуніна, Т.Т. Ротерс, Л.П. Сущенко, О.В. Тимошенка, K.C. Graber, A. Gibbs та ін.
Водночас наукові дослідження М.Т. Данилка та практика роботи шкіл свідчать, що майже 40% школярів не задоволені змістом уроків фізичної культури. У наукових працях Н.Ю. Зубанової, Б.М. Шияна зазначається, що 30-35% випускників факультетів фізичного виховання не вирізняється достатнім рівнем професійної компетентності. Проведені нами попередні дослідження дозволили констатувати незадовільний рівень сформованості професійної компетентності у майже 38% майбутніх вчителів фізичної культури та недостатній рівень сформованості професійної компетентності у 37% вчителів фізичної культури. Зазначене підкреслює необхідність пошуку та реалізації ефективних шляхів формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури.
У наукових працях Р. Дорогих, О.І. Забокрицької, В.В. Каплинського, Л.Ф. Спіріна, А.В. Фурмана, А.С. Чернишова наголошується на невичерпних можливостях удосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів, які закладені у використанні активних методів навчання, зокрема педагогічних ситуацій. Однак, проведений аналіз наукових досліджень з цієї проблеми свідчить про недостатню увагу щодо практики використання педагогічних ситуацій у процесі фахової підготовки вчителя фізичної культури.
Актуальність проблеми формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури засобами педагогічних ситуацій, її наукове і практичне значення підтверджується низкою суперечностей між:
− сучасними вимогами суспільства до професійної підготовки вчителя фізичної культури і реальним станом його компетентності;
− необхідністю формування професійної компетентності вчителя фізичної культури і недостатньою увагою до використання активних методів його фахової підготовки;
− вимогами нормативно-правових документів до якості педагогічної діяльності вчителя фізичної культури та реальним станом його професійної активності.
Отже, актуальність і доцільність дослідження зумовлена об’єктивними суспільними потребами у підготовці вчителів фізичної культури з високим рівнем професійної компетентності, що й обумовило вибір теми дисертації.
Мета і завдання дослідження. Мета роботи полягає у розробці та експериментальній перевірці ефективності технології формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури засобами педагогічних ситуацій. Для досягнення мети поставлені й вирішувалися дослідницькі завдання:
− проаналізувати стан розробленості досліджуваної проблеми у педагогічній, психологічній та спеціальній літературі;
− виявити характерні ознаки й змістові компоненти педагогічної діяльності вчителів фізичної культури в аспекті реалізації професійної компетентності;
− розробити технологію формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури засобами педагогічних ситуацій;
− експериментально перевірити ефективність розробленої технології формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури;
− запропонувати методичні рекомендації щодо формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури.
Об’єкт дослідження – фахова підготовка майбутніх вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах.
Предмет дослідження – формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури засобами педагогічних ситуацій.
Description:
Черняков, В. В. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури засобами педагогічних ситуацій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / В. В. Черняков. - Чернігів, 2011. - 20 с.