IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Історичний екскурс становлення соціальної роботи економічно розвинутих країн з підготовки соціальних працівників

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мекшун, А. Д.
dc.contributor.author Острянко, Т. С.
dc.date.accessioned 2017-08-08T10:05:44Z
dc.date.available 2017-08-08T10:05:44Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/14831
dc.description Мекшун, А. Д. Історичний екскурс становлення соціальної роботи економічно розвинутих країн з підготовки соціальних працівників / А. Д. Мекшун, Т. С. Острянко // Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. - 2017. - № 1 (9). - С. 54-61. en_US
dc.description.abstract Досліджено та проаналізовано основні тенденції розвитку соціальної роботи в контексті підготовки фахівців соціальної сфери в економічно-розвинутих країнах. Автори зазначають, що для успішності процесів становлення і розвитку соціальної роботи і соціальної педагогіки в Україні величезне значення має вивчення, осмислення і адаптація досвіду, нагромадженого зарубіжними країнами, зокрема, країнами Західної Європи, США і Великою Британією, в яких рівень послуг, що надаються соціальними працівниками перебуває на високому рівні. Дослідники аналізують основні тенденції розвитку та підготовки фахівців соціальної роботи в економічно-розвинутих країн. Відтак, що стосується загальних тенденцій, то слід зазначити інтегративний характер і міждисциплінарні зв’язки при підготовці фахівців з соціальної роботи. Найбільший вплив у процесі підготовки повинні мати наступні дисципліни: філософія, соціологія, психологія, педагогіка, антропологія, етика, медична підготовка, право. Характерною рисою процесу підготовки соціальних працівників є широке впровадження сучасних теоретичних концепцій, заснованих на ідеї інтегративності. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : ЧНТУ en_US
dc.relation.ispartofseries Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія;№ 1 (9)
dc.subject соціальна робота en_US
dc.subject соціальний працівник en_US
dc.subject соціальна сфера en_US
dc.subject професійна діяльність en_US
dc.subject зарубіжний досвід en_US
dc.subject социальная работа en_US
dc.subject социальный работник en_US
dc.subject социальная сфера en_US
dc.subject профессиональная деятельность en_US
dc.subject зарубежный опыт en_US
dc.subject social work en_US
dc.subject social worker en_US
dc.subject social en_US
dc.subject professional activities en_US
dc.subject international experience en_US
dc.title Історичний екскурс становлення соціальної роботи економічно розвинутих країн з підготовки соціальних працівників en_US
dc.title.alternative Исторический экскурс становления социальной работы экономически развитых стран по подготовке социальных работников en_US
dc.title.alternative Нistorical digression of development of social work economic developed countries from preparation of social workers en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 Исследовано и проанализированы основные тенденции развития социальной работы в контексте подготовки специалистов социальной сферы в экономически развитых странах. Исследователи утверждают, что для успешного становления и развития социальной работы и социальной педагогики в Украине огромное значение имеет изучение, осмысление и адаптация опыта, накопленного зарубежными странами, в частности, странами Западной Европы, США, и Великой Британией, у которых уровень услуг, которые предоставляются социальными работниками находится на высоком уровне. Анализируя общие тенденции, исследователи отмечают интегративний характер и междисциплинарные связи при подготовке специалистов по социальной работе. Наибольшее влияние в процессе подготовки должны иметь следующие дисциплины: философия, социология, психология, педагогика, антропология, этика, медицинская подготовка, право. Характерной чертой процесса подготовки социальных работников, является широкое внедрение современных теоретических концепций, основанных на идее интегративности. en_US
dc.description.abstractalt2 Social work as a social phenomen is a kind of social assistance model is implemented by society at particular historical period to the particularities of national and cultural, social and political development and social policy. However, it'spretty broad definition. The authorsnotes that the current for the success of the process of development of social work and social pedagogy in Ukraine is crucial to learning, understanding and adapting experience gained in foreign countries, especially in Western Europe, the US and the UK, where the level of services provided by social workers is rather high. Most of the staff employed today in the field of social work, unfortunately, have no special training, which in turn leads to problems psychological, educational, legal, communication, social and technological nature. That is why the training of social workers presents an acute problem and requires, on the one hand, the development of scientifically based requirements for vocational education, professional selection of applicants on the other - the study abroad experience in this industry and the introduction of advanced learning technologies. The researchers analyzes the major trends and training of social work in economically developed countries. Worldwide modern social education requires significant changes and needs improvement. Today's question is: teaching social work can only passively reflect social development, it should maintain an active search for solutions of social problems. Professionals for social services should be prepared so that they were able to modify and eliminate negative social manifestations in society. This is possible only in educational institutions that build on learning new positions and take into account the trends of social policy in the country. By concentrating on the opinion that the activities of social workers should be oriented on work with all groups of people, children and adults, their families and the elderly; it should be aimed at enhancing sociocultural and socioeducational functions of society, the family, the community and the individual. The social worker called to create a system of social care and self-identity, create the conditions most favored the psychological comfort. In order to achieve the goal - to help people - must unite the efforts of social workers, all specialists in social and social and educational fields. Analyzing the authors observes that need very careful to use foreign experience, because the theory and practice of social and socioeducational activities in any country is conditioned by the cultural and historical traditions, socioeconomic and political conditions. As for the general trends, it should be noted integrative and interdisciplinary nature of links with training in social work. The greatest influence on the preparation must include the following disciplines: philosophy, sociology, psychology, education, anthropology, ethics, medical training, law. A characteristic feature should be considered as a broad introduction of modern theoretical concepts based on idea of integrativity. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу