IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Критика видовищно-розважальної культури в контексті візантійської естетики аскетизму

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Царенок, А. В.
dc.date.accessioned 2017-08-09T07:50:59Z
dc.date.available 2017-08-09T07:50:59Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/14834
dc.description Царенок, А. В. Критика видовищно-розважальної культури в контексті візантійської естетики аскетизму / А. В. Царенок // Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. - 2017. - № 1 (9). - С. 78-85. en_US
dc.description.abstract Досліджуючи естетичні виміри аскетичної традиції Візантії, автор статті аналізує роздуми церковних діячів про видовищно-розважальну культуру Античності й раннього Середньовіччя – про мирські пісні, танці, театральні дійства, криваві змагання тощо. Вдаючись до традиційної в межах історико-естетичних студій констатації, що осмислення Отцями й учителями Церкви популярних у тогочасному суспільстві розваг супроводжується їх суворою критикою, А. Царенок пропонує звернути увагу й на інший, менш відомий аспект аскетико-естетичного вчення. Як переконує всебічне вивчення естетики аскетизму, ригоризм естетичних поглядів візантійських релігійних мислителів може доповнюватись розсудливою полегкістю до немочі духовно недосконалих осіб. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : ЧНТУ en_US
dc.relation.ispartofseries Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія;№ 1 (9)
dc.subject естетика аскетизму en_US
dc.subject візантійська культура en_US
dc.subject видовищно-розважальна культура en_US
dc.subject ригоризм en_US
dc.subject аскетизм en_US
dc.subject эстетика аскетизма en_US
dc.subject византийская культура en_US
dc.subject зрелищно-развлекательная культура en_US
dc.subject aesthetics of the asceticism en_US
dc.subject Byzantine culture en_US
dc.subject spectacle and entertainment culture en_US
dc.subject rigorism en_US
dc.subject asceticism en_US
dc.title Критика видовищно-розважальної культури в контексті візантійської естетики аскетизму en_US
dc.title.alternative Критика зрелищно-развлекательной культуры в контексте византийской эстетики аскетизма en_US
dc.title.alternative Сriticism of spectacle and entertainment culture in the context of byzantine aesthetics of the asceticism en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 Изучая эстетические измерения аскетической традиции Византии, автор статьи анализирует размышления церковных деятелей о зрелищно-развлекательной культуре Античности и раннего Средневековья – о мирских песнях, танцах, театральных действах, кровавых состязаниях и т. д. Прибегая к традиционной в рамках историко-эстетических студий констатации, что осмысление Отцами и учителями Церкви популярных в обществе тех времѐн развлечений сопровождается их строгой критикой, А. Царенок предлагает обратить внимание и на иной, менее известный аспект аскетико-эстетического учения. Как убеждает всестороннее исследование эстетики аскетизма, ри-горизм эстетических воззрений византийских религиозных мыслителей может дополняться рассудительной снисходительностью к немощи духовно несовершенных людей. en_US
dc.description.abstractalt2 The further exploration of the Byzantine aesthetics of the asceticism as of the source of Kyiv Rus’ religious and aesthetical tradition represents the actual task of domestic historical and aesthetical discourse. Studying the aesthetical ideas of the most famous theologians of Byzantium (for example, of sts. Vasiliy, the Great, Grigoriy, the Theologian, Ioann Chrysostom, Grigoriy, bishop of Niss), scientists regularly pay attention to their understanding of different means of secular entertaining in particular. The usual conclusion of such stydies is the following: Fathers and teachers of Church criticize the ancient and the post-ancient spectacle and entertainment culture severely. One must admit, that this negative attitude towards such kinds of entertainment as worldly singing, dancing, enjoying of theatrical spectacles, horse-races, brutal and bloody competitions, etc. is quite natural reaction of Orthodox philosophers. As sincere believers, champions of Christian religious, moral and aesthetic ideals, they could not accept a lot of popular means of entertaining of the ancient and post-ancient worlds because of their amoral and conflict-provoking character and strong connection with paganism. Besides, the numerous phenomena of secular spectacle and entertainment culture were able to prevent person from true spiritual life – from praying, seeking the good psychoemotional state and seeking to make good works and other ascetic practices. At the same time, the Orthodox ascetic and aesthetical tradition has nothing to do with radical negation towards the whole sensual reality, fanaticism and total ignoring of the wishes of person, whose inner world is not perfect yet. Reminding about one episode from Life of st. Grigoriy, bishop of New Caesarea, A. Tsarenok underlines, that aesthetics of the asceticism is able to manifest reasonable indulgence to people, who are in need of entertaining so far. This indulgence, connected with changing of character of entertainment, makes possible a gradual spiritual perfection of person. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу