dc.contributor.author |
Веремей, Г. О.
|
|
dc.date.accessioned |
2018-01-18T22:31:56Z |
|
dc.date.available |
2018-01-18T22:31:56Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/15624 |
|
dc.description |
Веремей, Г. А. Повышение эффективности процесса восстановления сёдел
клапанов в авторемонтном производстве: дис. ... канд. техн. наук : 05.03.01 / Г. А. Веремей. - Чернигов, 2015. - 183 с. |
en_US |
dc.description.abstract |
В диссертационной работе решена актуальная задача повышения эффективности
процесса восстановления сёдел клапанов в авторемонтном производстве за счёт
увеличения точности и снижения трудоёмкости обработки путём разработки нового
технологического оборудования, а также применения более совершенного режущего
инструмента и материала.
На основе созданных математических моделей установлены теоретические
зависимости показателей качества формообразования при растачивании трех
внутренних конических поверхностей профильным ориентированным
инструментом от режимов обработки и предложен эффективный метод при решении
задачи дефектации сёдел клапанов. Посредством проведённых экспериментальных
исследований на базе разработанного авторемонтного оборудования и применения
современного режущего материала сделаны практические рекомендации по
повышению точности формообразования и снижению трудовых затрат в
восстановительном ремонте сёдел клапанов газораспределительного механизма
двигателя внутреннего сгорания |
en_US |
dc.language.iso |
ru |
en_US |
dc.publisher |
Чернігів |
en_US |
dc.subject |
точність обробки |
en_US |
dc.subject |
орієнтований інструмент |
en_US |
dc.subject |
модульна математична 3D-модель |
en_US |
dc.subject |
відновлювальний ремонт |
en_US |
dc.subject |
задача оптимізації |
en_US |
dc.subject |
процес формоутворення |
en_US |
dc.subject |
процес дефектації |
en_US |
dc.subject |
точность обработки |
en_US |
dc.subject |
ориентированный инструмент |
en_US |
dc.subject |
модульная математическая 3D-модель |
en_US |
dc.subject |
восстановительный ремонт |
en_US |
dc.subject |
задача оптимизации |
en_US |
dc.subject |
процесс формообразования |
en_US |
dc.subject |
процесс дефектации |
en_US |
dc.subject |
precision machining |
en_US |
dc.subject |
oriented tool |
en_US |
dc.subject |
modular mathematical 3D-mode |
en_US |
dc.subject |
overhaul |
en_US |
dc.subject |
optimization problem |
en_US |
dc.subject |
the process of formation |
en_US |
dc.subject |
a flaw detection process |
en_US |
dc.title |
Підвищення ефективності процесу відновлення сідел клапанів в авторемонтному виробництві |
en_US |
dc.title.alternative |
Повышение эффективности процесса восстановления сёдел клапанов в авторемонтном производстве |
en_US |
dc.title.alternative |
The efficiency increasing of the valve seats’ overhauled process in auto repairing production |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
У дисертаційній роботі вирішена актуальна задача підвищення ефективності
процесу відновлення сідел клапанів в авторемонтному виробництві за рахунок
збільшення точності і зниження трудомісткості обробки шляхом розробки нового
технологічного обладнання, а також застосування більш сучасного різального
інструменту і матеріалу.
На основі створених математичних моделей встановлені теоретичні залежності
показників якості формоутворення при розточуванні трьох внутрішніх конічних
поверхонь профільним орієнтованим інструментом від режимів обробки та
запропоновано ефективний метод при вирішенні задачі дефектації сідел клапанів. За
допомогою проведених експериментальних досліджень на базі розробленого
авторемонтного обладнання та застосування сучасного різального матеріалу
зроблені практичні рекомендації щодо підвищення точності формоутворення і
зниження трудових витрат у відновлювальному ремонті сідел клапанів
газорозподільного механізму двигуна внутрішнього згоряння |
en_US |
dc.description.abstractalt2 |
In the dissertation work the current problem of the efficiency increasing for the valve
seats’ overhauled process in auto repairing production was solved. It has been
implemented due to increase and labor intensity reduce of working by the development of
new technological equipment, as well as better use of the cutting tool and its material.
A method of forming surfaces for the valve seat while simultaneous by copied boring
of the three conical surfaces with oriented tool was proposed, the usage of which can
significantly reduce the complexity of the overhauled process, eliminate manual
operations of lapping and improve surface quality.
The overhauled equipment based on pneumatic bag was designed and manufactured. It
improves the accuracy of the valve seats processing due to the introduction of the original
design and technological solutions.
The designed equipment was introduced in the current auto repairing production and
educational process of the university.
The assessment method for the worn surfaces state of the valve seat in the problem of
flaw detection was proposed, which allowed to improve the accuracy and eliminate the
error of the overhauled process.
The general and partial modular 3D models of: the forming process, the flaw detection
problem, describe the geometry of surfaces with complicated - variable topography,
optimization of processing parameters was designed.
The analytical and experimental dependences for the processing parameters on the
surface quality rates were obtained. On their basis was made the practical advice on
choosing the optimum cutting conditions when overhauling valve seats.
The results for precise increasing of the overhauled valve seats’ process, tested on the
engine with the diagnostic equipment, allowed to reach improve of the experimental
engine performance. |
en_US |