IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Стан і перспективи застосування композиційних матеріалів у літальних апаратах військового та цивільного призначення

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Шаповалов, О. Л.
dc.contributor.author Рашевський, Є. Ю.
dc.contributor.author Кохан, В. В.
dc.contributor.author Болотов, Г. П.
dc.date.accessioned 2015-09-22T12:38:53Z
dc.date.accessioned 2018-02-25T01:38:09Z
dc.date.available 2015-09-22T12:38:53Z
dc.date.available 2018-02-25T01:38:09Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/15805
dc.description Шаповалов, О. Л. Стан і перспективи застосування композиційних матеріалів у літальних апаратах військового та цивільного призначення / О. Л. Шаповалов, Є. Ю. Рашевський, В. В. Кохан, Г. П. Болотов // Технічні науки та технології. – 2017. – № 3 (9). – C. 79-87. en_US
dc.description.abstract Вступ. Композиційні матеріали знаходять найбільш ефективне застосування в аерокосмічній техніці. Особливо швидкими темпами вони поширюються в галузі військової авіації. У літакобудуванні для цивільної авіації композити як основний матеріал поширювались значно повільніше, однак останнім часом і тут спостерігається значне прискорення. Постановка проблеми. Із самого початку літальний апарат потребував для свого створення легких матеріалів. На початковому етапі у ролі таких матеріалів застосовували тканину, оброблену нітроцелюлозою, та фанеру. Суттєвим проривом стало застосування алюмінію, на основі якого почали будувати суцільнометалеві конструкції аеропланів. Друга половина минулого століття супроводжувалась розвитком та інтенсивним поширенням в авіації конструкційних матеріалів із принципово новими властивостями – композиційних матеріалів. Мета роботи. Метою роботи є аналіз розвитку, сучасного стану та перспектив застосування композиційних матеріалів у літальних апаратах військового та цивільного призначення. Виклад основного матеріалу. На першому етапі для виготовлення окремих елементів літаків, а також легких експериментальних апаратів застосовувались скловолокнисті пластики. У подальшому із розробкою композитів на основі борних волокон із високими механічними властивостями темпи їх застосування суттєво зросли. Нині в авіабудуванні застосовується широке різноманіття типів композиційних матеріалів на основі вуглецевих та борних волокон, арамідних та скловолокон, але найбільш перспективними вважають композити, у яких як зміцнююча арматура застосовуються волокна бору, карбиду бору та вуглецю, які в умовах підвищених температур здатні забезпечувати необхідну жорсткість конструкції при зниженні її маси на 20–40 %. Завдяки постійному підвищенню експлуатаційних властивостей композиційних матеріалів неперервно зростає обсяги їх застосування в авіаційній техніці. Вже сьогодні у літаках, що проектуються, та перспективних конструкціях передбачається масова доля композитів на рівні 30–50 %, що суттєво впливатиме на вантажопідйомність і дальність польоту літака, витрати палива і загальний ККД. Висновки. Найбільш перспективними композиційними матеріалами для літакобудування є армовані пластики на основі вуглецевих та борних волокон, а для гелікоптерів – арамідні волокна у суміші зі скловолокном. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів: ЧНТУ en_US
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології; № 3 (9)
dc.subject літальні апарати en_US
dc.subject композиційні матеріали en_US
dc.subject історія і перспективи застосування en_US
dc.subject aircraft en_US
dc.subject composite materials en_US
dc.subject history and prospects of application en_US
dc.subject летательные аппараты en_US
dc.subject композиционные материалы en_US
dc.subject история и перспективы применения en_US
dc.title Стан і перспективи застосування композиційних матеріалів у літальних апаратах військового та цивільного призначення en_US
dc.title.alternative Condition and prospects for the use of composite materials in aircraft for military and civilian use en_US
dc.title.alternative Состояние и перспективы применения композиционных материалов в летательных аппаратах военного и гражданского назначения en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 Introduction. Composite materials find the most effective application in aerospace engineering. They are spreading particularly rapidly in the field of military aviation. In the aircraft industry for civil aviation, composites as basic materials were much slower, but there has been a significant acceleration in recent years. Formulation of the problem. From the very beginning, the aircraft required light materials for its creation. At the initial stage, such materials were used for fabric treated with nitrocellulose and plywood. A significant breakthrough was the use of aluminum, on the basis of which they began to build all-metal constructions of airplanes. The second half of the last century was accompanied by the development and intensive distribution in aviation of structural materials with fundamentally new properties - composite materials. Objective. The purpose of the work is to analyze the development, current state and prospects of application of composite materials in military and civil aircraft. Statement of the main material. At the first stage, glass-fiber plastics were used to produce individual elements of aircraft, as well as light experimental devices. In the future, with the development of composites based on boron fibers with high mechanical properties, the rate of their application has grown significantly. At present, a wide variety of types of composite materials based on carbon and boron fibers, aramid and glass fibers is used in aircraft building, but composites that use boron, boron and carbon fibers as reinforcing fittings that can provide The necessary rigidity of the structure with a reduction in its mass by 20-40 %. Due to the constant increase in the performance properties of composite materials, the volume of their use in aviation equipment is continuously increasing. Already at present, in the projected aircraft and promising designs, the mass fraction of composites is assumed to be at the level of 30-50 %, which significantly affects the cargo carrying capacity and range of the aircraft, fuel consumption and overall efficiency. Conclusions. The most promising composite materials for aircraft construction are reinforced plastics based on carbon and boron fibers, and for helicopters, aramid fibers in a mixture with glass fiber. en_US
dc.description.abstractalt2 Приведена история применения композиционных материалов в авиационной технике, начиная с середины прошлого столетия. Приведены основные типы композитов, которые эффективно используются авиационной отраслью в настоящее время, их массовая доля в современных и перспективных летательных аппаратах. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record