IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Державна політика щодо формування та розвитку громадянської активності молоді.

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хочич, І. М.
dc.date.accessioned 2018-03-23T12:40:16Z
dc.date.available 2018-03-23T12:40:16Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/16038
dc.description Хохич, І. М. Державна політика щодо формування та розвитку громадянської активності молоді : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / І. М. Хохич. - Чернігів, 2018. - 236 с. en_US
dc.description.abstract У дисертації узагальнено понятійно-категоріальний апарат науки державного управління у сфері дослідження, розглянуто громадянську активність молоді як об’єкт наукових досліджень та розкрито сутність державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді. Громадянську активність молоді визнано однією з форм соціальної активності, якій властива усвідомленість поведінки і яка здійснюється з метою захисту та реалізації сукупності соціальних, політичних і громадянських прав молодої людини, її інтеграції в культурні та соціальні структури суспільства. З’ясовано, що громадянська активність молоді проявляється у здатності кожної молодої людини бути суб’єктом політики, у її причетності до проявів діяльності держави, відчутті себе громадянином − повноправним членом суспільства, можливості активного й свідомого долучення до справ і проблем суспільства та держави. Сукупність цих якостей і становлять таку інтегративну характеристику особистості, як громадянськість. Показано, що формування громадянськості молодої особистості забезпечується засобами громадянської освіти та патріотичного виховання, а різноманіття форм молодіжної участі характеризує умови для реалізації громадянської активності. Відзначено, що найсприятливішою умовою для становлення та розвитку громадянської активності молоді є наявність розвиненої демократії та її структурних елементів, зокрема, громадянського суспільства. Важливого значення у розвитку громадянськості молоді в сучасних умовах набуває рівень громадянської культури й можливість реалізації прав і свобод молодих людей через різні соціальні інститути (наприклад, молодіжні організації), які є організаційною базою для інституціональних форм громадянської активності. Зазначено, що визначальними характеристиками громадянської активності молоді, які можуть змінюватися під дією державного впливу, є: цілі, мотиви, сфери та рівні реалізації, предмет впливу, зміст, інтенсивність, конвенціональність. Складовими громадянської активності молоді виділено такі компоненти: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, особистісний та операційний. Доведено, що серед суб’єктів формування та розвитку громадянської активності молоді провідну роль відіграє держава як основний інститут політичної системи суспільства. Визначено сукупність принципів, які на основі комплексного підходу забезпечують успішне визначення завдань державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді, методи та головні її функції (цільову, стимулюючу, контролюючу, коригуючу та інтегруючу). Показано, що зміст державної політики щодо формування та розвитку громадянської активності молоді визначається завданнями органів публічної влади, а також комплексом засобів та інструментів (організаційних, економічних, фінансових, політичних, психологічних тощо), які держава має у своєму розпорядженні. Встановлено основні напрями здійснення управлінського впливу з боку держави на формування та розвиток громадянської активності молоді: внутрішні складові громадянської активності, зовнішнє середовище та інші суб’єкти формування та розвитку громадянської активності молоді. Доведено, що державний вплив на формування та розвиток громадянської активності молоді передбачає виконання комплексу управлінських, організаційних, соціально-економічних та інших завдань як складових ефективної реалізації державної молодіжної політики. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject державна молодіжна політика en_US
dc.subject громадянська активність молоді en_US
dc.subject громадянська освіта en_US
dc.subject механізми реалізації державної політики en_US
dc.subject патріотичне виховання en_US
dc.subject участь молоді en_US
dc.subject state youth policy en_US
dc.subject youth civic engagement en_US
dc.subject civic education en_US
dc.subject implementation mechanisms for the state policy en_US
dc.subject patriotic upbringing en_US
dc.subject youth participation en_US
dc.title Державна політика щодо формування та розвитку громадянської активності молоді. en_US
dc.title.alternative State Policy on Establishment and Development of Youth Civic Engagement en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The thesis summarizes the conceptual and categorical framework for the science of public administration in the research area, addresses the youth civic engagement as a matter for scientific study, and reveals the core components of the state policy on establishment and development of youth civic engagement. Youth civic engagement has been recognized as one of the forms of social activity, defined by behavioral awareness and carried out for the purpose of protection and implementation of the social, political and civil youth rights in their entirety, its integration into the cultural and social structures of society. It has been ascertained that the youth civic engagement is manifested in every young person’s ability to be the subject of policy, by his or her affiliation with the development of state action, by the sense of national awareness − being a full-fledged member of society, possibility to be actively and consciously involved in the society and state matters and problems. The whole set of these qualities is what makes up such an integral personality characteristic as civic consciousness. As has been indicated, the formation of civic mindedness of a young person is achieved by means of civic education and patriotic upbringing as well as the variety of the youth involvement options that define the provisions for the civic engagement implementation. As is indicated, well-developed democracy and its structural components (civil society, in particular) are the most favorable conditions for implementing and developing the youth civic engagement. The level of the youth civil development and possibility for the enforcement of young people’s rights and freedoms through the whole scope of social institutions (e. g., youth organizations) acting as an organizational basis for the institutional forms of civic engagement, is of utmost importance. The classification criteria of the youth civic engagement, which can change under the governmental influence, are indicated as follows: objectives, reasons, areas and levels of implementation, influence matter, content, intensity, conventionality. The following youth civic engagement components have been outlined: value-based and motivational, cognitive, personal and operational. Government, as the main institution of political system of society, is proved to play the pivotal part among the entities of organization and development of the youth civic engagement. The thesis identifies the set of principles that provide successful definition of state policy tasks on establishment and development of youth civic engagement, its methods and main functions (goal-oriented, promoting, supervisory, adjusting and integrating). As shown, the subject matter of the state policy on establishment and development of youth civic engagement is determined by the tasks of the public authorities as well as the set of means and tools (organizational, economic, financial, political, psychological etc.) in the government’s possession. The thesis established the following principal guidelines for exercising the state administrative power on establishment and development of youth civic engagement: internal components of civic engagement, external environment and other subjects of establishment and development of youth civic engagement. It has been proved that governmental influence on establishment and development of youth civic engagement requires implementation of a variety of administrative, organizational, social, economic and other tasks as prerequisites for the effective fulfillment of the state youth policy. Technologies for establishment and development of youth civic engagement are interpreted as a specific sequence of interdependent methods, tools and impacts, which need to be used by the public authorities and other subjects of the youth policy to achieve establishment and development goals for the civic engagement of the rising generation. We suggest considering the implementation of state policy on establishment and development of youth civic engagement through its legal, organizational, economic, social, information and analysis mechanisms. Research of the practical experience of drafting and developing the youth civic engagement in several regions of Ukraine (as part of the state youth policy implementation) revealed consistent patterns and challenges of the process and allowed to put forward the solutions. The most effective forms of civic youth engagement in Ukraine nowadays are: support of practical youth initiatives given by the public authorities, youth parliamentary government and administration, in other words, implementation of specific local social projects carried out by young people, allowing them to lay foundation for its social and political subject identification. As has been established, among the implementation mechanisms for the state policy on establishment and development of youth civic engagement, the most important part is given to the legal mechanism – well-structured set of legislative and regulatory legal acts meant to reflect the interaction, cause-and-effect relationships and legally define the means, tools, and procedures for the interactions between different subjects of the state policy on establishment and development of youth civic engagement in Ukraine. The regulations governing the national and patriotic upbringing of the youth have been proved the most multi-branched component of the legal implementation mechanism for the state policy on establishment and development of youth civic engagement. However, such a significant number of regulative acts intended to regulate different aspects of creating, developing and implementing youth civic engagement, contain uncoordinated provisions, thus showing a certain lack of consistency and complex approach to resolving the abovementioned issues. The expansion of youth participation requires an analysis of the theoretical and methodological approach to the issue from both foreign countries and the international organizations collecting and using numerous government administration theories in their operation. One of the most significant parts in the process of implementation of the youth engagement technologies in Ukraine is assigned to the cooperation of the public authorities with the international organizations, the UN and the European Council in particular. The international technical assistance projects that are being implemented in Ukraine, nationwide and/or on a regional scale, are aimed at solving the current problems of the younger generations. Their subject matters are quite diverse and include such issues as education advancement, promoting a healthy lifestyle and preventing negative developments, fostering a sense of civic responsibility in young people, etc. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу