IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Трудовий потенціал транспортної інфраструктури підприємств АПК та стратегія його модернізації в сучасних умовах

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Пішенін, І. К.
dc.date.accessioned 2018-10-03T09:01:17Z
dc.date.available 2018-10-03T09:01:17Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/16977
dc.description Пішенін, І. К. Трудовий потенціал транспортної інфраструктури підприємств АПК та стратегія його модернізації в сучасних умовах : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.04 / І. К. Пішенін. - Чернігів, 2018. - 495 с. en_US
dc.description.abstract Дисертація є рукописом, у якому обґрунтовано теоретико-методологічні засади та розроблено практичні рекомендації з формування, управління та відтворення трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК України в умовах модернізаційних викликів. Визначено сутнісні характеристики та особливості управління трудовим потенціалом підприємств агробізнесу в напрямі гармонізації його інтересів з учасниками економічних відносин в межах транспортної інфраструктури. У роботі розкрито теоретичні засади становлення трудового потенціалу агробізнесу та еволюція його розвитку у трансформаційний період. Сутнісні характеристики трудового потенціалу та еволюційні погляди щодо впливу на становлення та розвиток секторальної економіки. Роль трудового потенціалу у розвитку агропромислової сфери та його взаємозв’язок з процесами формування транспортної інфраструктури, а також особливості управління трудовим потенціалом підприємств агробізнесу в напрямі гармонізації його інтересів з учасниками економічних відносин в межах транспортної інфраструктури. Змістовно представлено методологічні підходи до визначення рівня ефективності використання трудового потенціалу транспортної інфраструктури агропромислового комплексу України, основні принципи та чинники екзогенного та ендогенного впливу на модернізаційні процеси секторальних конвергенцій агропідприємств і транспортної інфраструктури. Визначено методологічні підходи до оцінювання ефективності використання трудового потенціалу транспортної інфраструктури в координатах регіонального простору із спрямуванням на активізацію зовнішньо-економічної діяльності підприємств транспортної інфраструктури підприємств агробізнесу. В умовах трансформаційних змін, які відбуваються у країні та посилення глобалізаційних процесів, суттєво зростає роль трудового потенціалу як ключового фактору конкурентоспроможності підприємств агробізнесу. Це потребує конкретизації сутнісної характеристики та проведення комплексних досліджень по ефективності використання та відтворення трудового потенціалу. Головним стратегічним фактором, що формує фінансове ядро АПК є транспортні перевезення агропромислової продукції. Транспорт це ключовий драйвер економічної системи не тільки АПК, а сієї економіки держави. Національна транспортна стратегія до 2030 року передбачає створення нової інфраструктурної реальності, що суттєво впливає на модернізаційні зміни АПК. Така ситуація потребує додаткових наукових досліджень щодо стратегічних перспектив створення і розвитку транспортної інфраструктури АПК та особливостей її ресурсного забезпечення. В процесі дослідження визначено, що головною умовою формування інноваційно-інвестиційної моделі розвитку транспортної інфраструктури АПК є державно-приватне партнерство як базової компоненти модернізаційної перспективи транспортної інфраструктури АПК. Це суттєво сприяє інтеграційним процесам в умовах вступу України до ЄС та посилення зовнішньо-економічної співпраці. Стратегічною перспективою розвитку підприємств транспортної інфраструктури АПК є формування, розвиток і відтворення трудового потенціалу. В процесі дослідження доведено, що ефективність використання трудового потенціалу за останні роки суттєво знизилася ( на 18-21%). У структурі експортно-імпортних операцій зниження відбувається на 15-23 %. Тому головним вектором удосконалення системи управління розвитком і відтворення трудового потенціалу у секторальних сферах економічної діяльності постають процеси капіталізації трудового потенціалу транспортної інфраструктури та інституціональні механізми формування синергійного ефекту від гармонізації використання трудового потенціалу транспортних і аграрних підприємств. Викладені положення зумовили вибір мети дисертаційного дослідження: обґрунтування теоретико-методологічних засад формування і відтворення трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК та стратегії його модернізації в сучасних умовах розвитку України. Для досягнення зазначеної мети було поставлено такі завдання: - узагальнити та систематизувати понятійний апарат трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК та запропонувати його авторське визначення; - розкрити сутнісні ознаки та принципи системи управління трудовим потенціалом транспортної інфраструктури; - теоретично обґрунтувати та виявити роль транспортної інфраструктури в напрямі секторальних конвергенцій АПК та транспортного сектору; - дослідити процеси, виявити тенденції та охарактеризувати структурно-динамічні зрушення динаміки кількісних і якісних показників трудового потенціалу транспортних та аграрних підприємств у трансформаційний період; - здійснити інтегральну оцінку головних чинників екзогенного та ендогенного впливу на модернізаційні процеси секторальних конвергенцій агропідприємств; - обґрунтувати напрями взаємодії трудового потенціалу підприємств агробізнесу і формування транспортного потенціалу; - розвинути систему показників визначення рівня ефективності використання трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК; - провести аналіз інноваційно-інвестиційних тенденцій функціонування транспортної інфраструктури АПК в умовах модернізаційних зрушень; - розвинути методологічні засади стратегічних перспектив розвитку підприємств транспортної інфраструктури АПК на основі інноваційно-інвестиційної моделі; - визначити вплив кадрового потенціалу на засадах державно-приватного партнерства на ефективність модернізаційних перспектив транспортної інфраструктури АПК; - запропонувати методологічні положення удосконалення системи управління розвитком: відтворенням трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК; - окреслили інституціональні механізми формування синергетичного ефекту від гармонізації використання трудового потенціалу транспортних аграрних підприємств. У дисертації вперше розроблено науково-методологічні засади визначення ефективності формування, розвитку та відтворення трудового потенціалу транспортної інфраструктури АПК, суть яких полягає у розробці стратегії розвитку і відтворенню трудового потенціалу з урахуванням чинників екзогенного та ендогенного впливу на модернізаційні процеси секторальних конвергенцій агропідприємств і транспортної інфраструктури. Визначено поняття транспортної інфраструктури агропромислового комплексу, із розкриттям його сутнісних ознак і характеристик, як системне поліструктурне утворення, сукупність ресурсів і об’єктів, що використовують транспортні засоби на певній території, взаємопов’язаний і взаємообумовлений розвиток яких забезпечує цілісний, єдиний транспортний науково-виробничий цикл. Обґрунтовано науково-концептуальні положення щодо формування стратегії модернізації, суть якої полягає у впровадженні інституціональних механізмів отримання синергійного ефекту від гармонізації використання трудового потенціалу транспортних і аграрних підприємств на засадах державно-приватного партнерства у межах інтеграційної транспортної інфраструктури. У дисертації удосконалено процес узагальнення тенденцій, виявлення характеру та регіональних особливостей сучасного розвитку агропромислового комплексу, а також систему принципів, які характеризують рівень розвитку трудового потенціалу транспортної інфраструктури агропромислових підприємств; теоретичне трактування поняття «трудовий потенціал» з позиції синергетичного підходу в частині якісних перетворень агропромислового комплексу в умовах нестабільності макросередовища, що формує основу для модернізаційних змін у напрямі підвищення ефективності використання трудового потенціалу, його розвитку та відтворенню; обґрунтування системи чинників екзогенного та ендогенного впливу на модернізаційні процеси секторальних конвергенцій агропідприємств і транспортної інфраструктури; концептуальний підхід до управління економічними процесами транспортних перевезень при об’єднанні всіх видів транспорту в єдину цифрову технологію транспортної інфраструктури, що дозволяє сформувати системну інтеграцію інтелектуальних комунікаційних технологій між користувачами, організаторами транспортних послуг, управлінням рухом агропродукції, формуванням наскрізних цифрових технологій організації перевізного процесу; наукове обґрунтування стратегічних напрямів руху матеріальних потоків в рамках транспортної інфраструктури з використанням сучасних методів управління транспортно-економічними процесами, які забезпечують зменшення часових, виробничих та фінансових витрат при створенні гармонізованої системи транспортно-економічного процесу руху матеріальних потоків. Інтелектуальна мобільність транспортної інфраструктури дозволяє створити комплекс інноваційних послуг у відповідності до вимог підприємств АПК; інноваційно-інвестиційні тенденції функціонування транспортної інфраструктури АПК, територіальних регіональних утворень специфічного виробничо-територіального формування та його основних компонентів; алгоритм інтеграційних процесів та визначено їх вплив на активізацію зовнішньоекономічної діяльності підприємств транспортної інфраструктури агробізнесу. У дисертаційному дослідженні розвинена система принципів удосконалення управління транспортною інфраструктурою, які поряд з наявними включають принци: виправданої практичної доцільності, оптимізації і безперервності, превентивності його регулюючої структури стосовно забезпечення ланцюга цінностей суб’єктів АПК у національних та міжнародних мережах, створення вартості перевезень і динамічних моделей smart - технологій організації перевезень продукції АПК, на основі впровадження принципово нових підходів до управління його функціональними підрозділами. Розроблені напрями управління технологічним взаємозв’язком різних суб’єктів АПК, з метою забезпечення якості обслуговування та забезпечення зменшення витрат при задіяні різних перевізників (різних видів транспорту), в напрямі масштабної інтеграції Інтернет - технологій Big Date в транспортній сфері. Застосовано програмно - цільовий метод при розробці перспективних напрямів модернізації підприємств АПК на основі секторальних конвергенцій;. Визначено поняття «трудовий потенціал», система управління транспортними перевезеннями, транспортна інфраструктура АПК, фронтальна модель підготовки спеціалістів; функції системи оперативного управління діяльністю навчальних закладів, які мають два напрямки спрямування: діяльність всередині компанії ( формування сучасних напрямів підготовки спеціалістів на засадах державно-приватного партнерства, контроль якості підготовки, моніторинг системи навчання, інформаційно-аналітичне забезпечення навчального процесу з впровадженням новітніх систем освіти) та зовнішню діяльність (моніторинг та здійснення випереджувальних заходів по використанню знань робітників з інших спеціальностей для переорієнтації, перепідготовки для сучасних потреб АПК) для забезпечення збалансованого розвитку галузі. Сформульовані в дисертації наукові положення і практичні рекомендації дають можливість удосконалити процеси розвитку транспортної інфраструктури АПК у контексті підвищення ефективності використання трудового потенціалу. Вони можуть слугувати базою для вирішення теоретичних і практичних проблем організації, регулювання та управління комплексом галузей АПК на засадах державно-приватного партнерства, бути використані в процесі формування та реалізації державної економічної політики України, в аналітичній роботі місцевих органів виконавчої влади, в управлінській діяльності органів місцевого самоврядування, окремих підприємств і організацій та господарських об’єднань. Практична цінність дисертаційного дослідження визначається адресною спрямованістю конкретних пропозицій щодо подальшого розвитку транспортної інфраструктури АПК. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject трудовий потенціал en_US
dc.subject транспортна інфраструктура en_US
dc.subject інноваційні моделі en_US
dc.subject модернізація en_US
dc.subject синергетичний ефект en_US
dc.subject інтеграційні процеси en_US
dc.subject labor potential en_US
dc.subject transport infrastructure en_US
dc.subject innovative models en_US
dc.subject modernization en_US
dc.subject synergetic effect en_US
dc.subject integration processes en_US
dc.title Трудовий потенціал транспортної інфраструктури підприємств АПК та стратегія його модернізації в сучасних умовах en_US
dc.title.alternative The labor potential of the transport infrastructure of enterprises AIC and the strategy of its modernization in modern conditions en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation is a manuscript, which substantiates theoretical and methodological principles and develops practical recommendations for the formation, management and reproduction of the labor potential of the transport infrastructure of Ukrainian agro-industrial complex in conditions of modernization challenges. The essential characteristics and features of management of labor potential of agribusiness enterprises in the direction of harmonization of its interests with the participants of economic relations within the framework of transport infrastructure are determined. The theoretical principles of formation of the labor potential of agribusiness and the evolution of its development in the transformation period are revealed in the paper. Essential characteristics of labor potential and evolutionary views on the impact on the formation and development of the sectoral economy. The role of labor potential in the development of the agro-industrial sphere and its interrelation with the processes of the formation of transport infrastructure, as well as the peculiarities of management of the labor potential of agribusiness enterprises in the direction of harmonization of its interests with the participants of economic relations within the framework of transport infrastructure. The methodological approaches to determining the level of efficiency of the labor potential of the transport infrastructure of the agro-industrial complex of Ukraine, the main principles and factors of exogenous and endogenous influence on the modernization processes of sectoral convergences of agro-enterprises and transport infrastructure are substantially presented. The methodological approaches to assessing the effectiveness of the labor potential of transport infrastructure in the coordinates of the regional space with the focus on the activation of foreign economic activity of transport infrastructure enterprises of agribusiness enterprises are determined. In the context of the transformational changes that take place in the country and the strengthening of globalization processes, the role of labor potential as a key factor in the competitiveness of agribusiness enterprises is growing significantly. This requires specification of the essential characteristics and comprehensive research on the efficiency of the use and reproduction of labor potential. The main strategic factor shaping the financial core of the agroindustrial complex is the transportation of agricultural products. Transport is the key driver of the economic system not only of agribusiness, but also of the economy of the state. The national transport strategy for 2030 envisages the creation of a new infrastructure reality, which significantly influences the modernization of agricultural complexes. This situation requires additional research on the strategic prospects for the creation and development of transport infrastructure of the agro-industrial complex and the features of its resource support. In the course of the research, it was determined that the main condition for the formation of an innovation-investment model for the development of transport infrastructure of the agro-industrial complex is public-private partnership as the basic component of the modernization perspective of the transport infrastructure of the agro-industrial complex. This significantly contributes to integration processes in the context of Ukraine's accession to the EU and the strengthening of foreign economic cooperation. The strategic perspective of the development of transport infrastructure enterprises of the agroindustrial complex is the formation, development and reproduction of labor potential. In the course of the research, it has been proved that the efficiency of labor potential utilization has significantly decreased in recent years (by 18-21%). In the structure of export-import operations, the decline is 15-23%. Therefore, the main process of capitalization of labor potential of transport infrastructure and institutional mechanisms of forming a synergistic effect from the harmonization of the use of labor potential of transport and agrarian enterprises are the main vector for improving the system of development management and reproduction of labor potential in sectoral spheres of economic activity. The above-mentioned provisions determined the choice of the purpose of the dissertation research: the substantiation of theoretical and methodological principles of formation and reproduction of the labor potential of the transport infrastructure of the AIC and the strategy of its modernization in the current conditions of development of Ukraine. To achieve this goal, the following tasks were set: - to generalize and systematize the conceptual apparatus of the labor potential of the transport infrastructure of the agro-industrial complex and to propose its author's definition; - to reveal the essential features and principles of the management system for the labor potential of the transport infrastructure; - theoretically substantiate and identify the role of transport infrastructure in the sectoral convergences of the agro-industrial complex and the transport sector; - to study processes, to identify trends and to characterize structural and dynamic changes in the dynamics of quantitative and qualitative indicators of labor potential of transport and agrarian enterprises in the transformation period; - to carry out an integrated assessment of the main factors of exogenous and endogenous influence on the modernization processes of sectoral convergences of agro enterprises; - to substantiate directions of interaction of labor potential of agribusiness enterprises and formation of transport potential; - develop a system of indicators for determining the level of efficiency of labor potential utilization of the transport infrastructure of the agro-industrial complex; - to conduct an analysis of innovation and investment trends in the functioning of the transport infrastructure of the agroindustrial complex in conditions of modernization; - to develop methodological principles of strategic prospects of development of enterprises of transport infrastructure of agroindustrial complex on the basis of innovation-investment model; - to determine the influence of personnel potential on the basis of public-private partnership on the efficiency of the modernization perspectives of the transport infrastructure of the agro-industrial complex; - to propose methodological provisions for improving the development management system: reproduction of the labor potential of the transport infrastructure of the agro-industrial complex; - outlined the institutional mechanisms for forming the synergetic effect from the harmonization of the use of labor potential of transport agrarian enterprises. The dissertation first developed the scientific and methodological principles for determining the effectiveness of the formation, development and reproduction of the labor potential of the transport infrastructure of the agroindustrial complex, the essence of which is to develop a strategy for the development and reproduction of labor potential, taking into account the factors of exogenous and endogenous influence on the modernization processes of sectoral convergences of agro-enterprises and transport infrastructure. The concept of transport infrastructure of the agro-industrial complex with the disclosure of its essential features and characteristics, as a system polystyrene education, a set of resources and objects using vehicles in a certain territory, is interconnected and interdependent development of which provides a holistic, unified transport scientific and production cycle. The scientific and conceptual provisions concerning the formation of a modernization strategy are substantiated, the essence of which is the introduction of institutional mechanisms for obtaining a synergistic effect from the harmonization of the employment potential of transport and agrarian enterprises on the basis of public-private partnership within the framework of integration transport infrastructure. In the dissertation, the process of synthesis of trends, identification of the nature and regional peculiarities of the modern development of the agro-industrial complex, as well as a system of principles that characterize the level of labor potential development of transport infrastructure of agro-industrial enterprises, has been improved. theoretical interpretation of the concept of "labor potential" from the position of the synergetic approach in the part of qualitative transformations of the agro-industrial complex in the conditions of instability of the macro-environment, which forms the basis for modernization changes in the direction of increasing the efficiency of the use of labor potential, its development and reproduction; substantiation of the system of factors of exogenous and endogenous influence on the modernization processes of sectoral convergences of agro-enterprises and transport infrastructure; conceptual approach to the management of economic processes of transport transport in the combination of all modes of transport into a single digital transport infrastructure technology, which allows to form a system integration of intellectual communication technologies between users, organizers of transport services, management of agricultural products, the formation of cross-cutting digital technologies for the organization of transportation process; scientific substantiation of strategic directions of movement of material flows within the framework of transport infrastructure with the use of modern methods of management of transport and economic processes that provide a reduction of time, production and financial costs when creating a harmonized system of transport and economic process of movement of material flows. Intelligent mobility of transport infrastructure allows creation of a complex of innovative services in accordance with the requirements of agricultural enterprises; innovation and investment trends of the functioning of the transport infrastructure of the agro-industrial complex, territorial regional formations of a specific production-territorial formation and its main components; algorithm of integration processes and their influence on activation of foreign economic activity of enterprises of transport infrastructure of agribusiness is determined. In the dissertation research the system of principles of improvement of management of transport infrastructure is developed, which, along with existing ones, includes principles: justified practical expediency, optimization and continuity, preventive regulation of its regulatory structure in relation to providing the chain of values of agribusiness subjects in national and international networks, creation of transportation costs and dynamic models smart - technology for organizing transportation of agricultural products, based on the introduction of fundamentally new approaches to manage its functional units. The directions of management of the technological interconnection of various subjects of the agroindustrial complex have been developed, in order to ensure the quality of service and to ensure a reduction in the costs involved with different carriers (different modes of transport), in the direction of large - scale integration of Internet technologies Big Date in the transport sector. The software-target method was used in the development of perspective directions of modernization of agro-industrial enterprises on the basis of sectoral convergences; The concept of "labor potential", transport management system, transport infrastructure of agroindustrial complex, frontal model of training of specialists are defined; functions of the system of operational management of the activity of educational institutions, which have two directions of direction: activity within the company (formation of modern directions of training specialists on the basis of public-private partnership, quality control of training, monitoring of the educational system, information and analytical support of the educational process with the introduction of the newest educational systems) and external activities (monitoring and implementation of preventive measures on the use of knowledge of workers from other specialties for re-orientation, retraining for modern needs of agribusiness) to ensure balanced development of the industry. The scientific positions and practical recommendations that are formulated in the dissertation provide an opportunity to improve the processes of development of the transport infrastructure of the agroindustrial complex in the context of increasing the efficiency of labor potential use. They can serve as the basis for solving theoretical and practical problems of the organization, regulation and management of a complex of branches of agroindustrial complex on the basis of public-private partnership, to be used in the process of formation and implementation of state economic policy of Ukraine, in the analytical work of local executive bodies, in the management activities of local authorities self-government, individual enterprises and organizations and business associations. The practical value of the dissertation research is determined by the targeted orientation of concrete proposals for the further development of the transport infrastructure of the agro-industrial complex. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу