dc.contributor.author |
Наторіна, А. О.
|
|
dc.date.accessioned |
2021-04-09T10:17:08Z |
|
dc.date.available |
2021-04-09T10:17:08Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/21787 |
|
dc.description |
Наторіна, А. О. Управління розвитком онлайн-бізнесу ритейлерів в умовах цифрової трансформації : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.04 / А. О. Наторіна. - Чернігів, 2021. - 41 с. |
en_US |
dc.description.abstract |
Дисертаційну роботу присвячено розробленню теоретико-методологічних
засад та практичних рекомендацій щодо управління розвитком онлайн-бізнесу
ритейлерів в умовах цифрової трансформації. Обґрунтовано концепцію та
запропоновано методологічне підґрунтя інтеріорного управління розвитком
онлайн-бізнесу ритейлерів на фоні цифрової трансформації. Сформовано
методологічний базис реконфігурування конструкта бізнес-моделі ритейлерів у
транзитивний. Сформульовано концептуальне бачення адаптивної системи
управління маркетинговою товарною політикою ритейлерів в Інтернеті.
Удосконалено науково-методичний підхід до ідентифікації траєкторії розвитку
онлайн-бізнесу ритейлерів та розвинуто основні положення параметричних
вимірів їх інноваційної складової на базі квалітативного класифікатора.
Обґрунтовано принципи та методичні підходи до HR- і ризик-менеджменту
онлайн-бізнесу ритейлерів. Запропоновано систему показників оцінювання сили
впливу гетерогенних складових конкурентного фону на ведення та управління
розвитком онлайн-бізнесу ритейлерів на фоні цифрової трансформації.
Розроблено матрицю градаційно-конверсійних зсувів дискретного та
континуального етапів функціонування інтернет-магазину ритейлера. Визначено
стратегічні напрями SEO-оптимізації бізнесу ритейлерів у Google. Розроблено
динамічну модель критичної маси Facebook / Instagram бізнес-акаунту ритейлера і
наведено прикладні аспекти кастомізації фідів у соціальних мережах на базі
досвіду потенційних покупців. Запропоновано імітаційну модель реагування
ритейлера на негативні відгуки / коментарі онлайн-покупців з десенсибілізацією
цільової аудиторії відповідно до контексту поточної ситуації. |
en_US |
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.publisher |
Чернігів |
en_US |
dc.subject |
цифрова трансформація |
en_US |
dc.subject |
ритейл |
en_US |
dc.subject |
онлайн-бізнес |
en_US |
dc.subject |
інтеріорне управління розвитком онлайн-бізнесу |
en_US |
dc.subject |
маркетинг |
en_US |
dc.subject |
HR- та ризик-менеджмент |
en_US |
dc.subject |
інновації |
en_US |
dc.subject |
моделювання |
en_US |
dc.subject |
інтернет-магазин |
en_US |
dc.subject |
Facebook |
en_US |
dc.subject |
Instagram |
en_US |
dc.subject |
цифровая трансформация |
en_US |
dc.subject |
онлайн-бизнес |
en_US |
dc.subject |
интериорное управление развитием онлайн-бизнеса |
en_US |
dc.subject |
HR- и рискменеджмент |
en_US |
dc.subject |
инновации |
en_US |
dc.subject |
моделирование |
en_US |
dc.subject |
интернет-магазин |
en_US |
dc.subject |
digital transformation |
en_US |
dc.subject |
retail |
en_US |
dc.subject |
online business |
en_US |
dc.subject |
interior management of online business development |
en_US |
dc.subject |
marketing |
en_US |
dc.subject |
HR- and risk management |
en_US |
dc.subject |
innovation |
en_US |
dc.subject |
modeling |
en_US |
dc.subject |
online store |
en_US |
dc.title |
Управління розвитком онлайн-бізнесу ритейлерів в умовах цифрової трансформації |
en_US |
dc.title.alternative |
Управление развитием онлайн-бизнеса ритейлеров в условиях цифровой трансформации |
en_US |
dc.title.alternative |
Management of retailers’ online business development in digital transformation |
en_US |
dc.type |
Autoreferat |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
Диссертационная работа посвящена разработке теоретико-методологических
основ и практических рекомендаций по управлению развитием онлайн-бизнеса
ритейлеров в условиях цифровой трансформации. Обосновано концепцию и
предложено методологическую основу интериорного управления развитием
онлайн-бизнеса ритейлеров на фоне цифровой трансформации. Сформирован
методологический базис реконфигурирования конструкта бизнес-модели
ритейлеров в транзитивный. Сформулировано концептуальное видение
адаптивной системы управления маркетинговой товарной политикой ритейлеров
в Интернете. Усовершенствован научно-методический подход к идентификации
траектории развития онлайн-бизнеса ритейлеров и развиты основные положения
параметрических измерений их инновационной составляющей на базе
квалитативного классификатора. Обоснованы принципы и методические подходы
к HR- и риск-менеджменту онлайн-бизнеса ритейлеров. Предложена система
показателей оценки силы влияния гетерогенных составляющих конкурентного
фона на ведение и управление развитием онлайн-бизнеса ритейлеров на фоне
цифровой трансформации. Разработана матрица градационно-конверсионных
сдвигов дискретного и континуального этапов функционирования интернет-магазина ритейлера. Определены стратегические направления SEO-оптимизации
бизнеса ритейлеров в Google. Разработана динамическая модель критической
массы Facebook / Instagram бизнес-аккаунта ритейлера и приведены прикладные
аспекты кастомизации фидов в социальных сетях на базе опыта потенциальных
покупателей. Предложена имитационная модель реагирования ритейлера на
негативные отзывы / комментарии онлайн-покупателей с десенсибилизацией
целевой аудитории согласно контексту текущей ситуации. |
en_US |
dc.description.abstractalt2 |
The concept and methodological basis of interior management of retailers’ online
business development in digital transformation are substantiated. The main idea of that
is the ability to simultaneously reconfigure the business model into a transitive one,
adapt the marketing commodity policy management system, rationally implement HRand risk management, actively develop the innovative component of the business
within a coherent development trajectory, based on the implementation of relevant
tools. The conceptual vision of the marketing commodity policy management system is
formulated against the digital transformation background of online business of retailers’
online business. It takes into account heterogeneous demands, needs, preferences of
online buyers and increase the efficiency of retailers’ economic activity. The
methodological basis for reconfiguring the business model of retailers’ online business
into a transitive one is improved, which provides co-adaptation to permanent changes
in the external environment and based on a semantic approach to creating a value
proposition for buyers in the market.
The scientific and methodological approach to identifying the trajectory of
retailers’ online business (persistent, integration, co-adaptation) based on the clustering
of priority competitors and the results of online buyers’ evaluation of their marketing
product policy is proposed. This approach focuses on building of product offerings pool
with high online buyers’ demand and value in different segments and ensures the
achievement of strategic, tactical and operational goals. The two-factor morphological
matrix for the marketing product strategy type identification of retailers’ online
business in digital transformation is developed. According to that retailers can fill the
product portfolio with valuable categories and subcategories for online buyers.
The system of indicators for assessing the impact strength of the competitive
background heterogeneous components in the context of management of the retailers’
online business development in digital transformation is proposed. It is the
quintessence of markers of improving operational business processes, rethinking
business values, better understanding of online buyers’ preferences and establishing
communication with them, creating a favorable business climate. The matrix of
gradation-conversion shifts of discrete and continuous stages of online store is
developed. The econometric model of the marketing commodity policy management
system of the retailers’ online business development in digital transformation is created.
Practical recommendations for retailers’ HR-management are presented and parametric
measurements of the innovative component of their online business are done on the
basis of a qualitative classifier with the metrics which represent the intensity of
innovative projects and practices implementation. The statuses of the retailers’ online
business risks are identified according to the developed risk taxonomy and by the
verification and qualitative assessment of the risk occurrence probability.
Applied aspects to customize Facebook / Instagram feeds based on the experience
of potential buyers within the implementation of the advertising campaign is
represented. This increases the visibility of the retailer’s online store among priority
competitors and helps to attract new buyers. The dynamic model of the critical mass of
the retailer’s Facebook / Instagram business account is proposed. The model provides
the systematic tracking of changes in the number of active followers and identify the
nature of their impact on social network users. Moreover, the model is a foundation for
the rational making management decisions for retailers to choose the correct online
business vector in the Internet. The simulated model of the retailer’s response to
negative feedback / comments from online buyers with desensitization of the target
audience according to the current situation is developed. It takes into account the
management of the retailers’ online business development at all hierarchical levels and
provides instant conversation of negative feedback / comments into positive. |
en_US |