IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком України

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Моісеєнко, О. М.
dc.date.accessioned 2021-04-19T07:12:35Z
dc.date.available 2021-04-19T07:12:35Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/21869
dc.description Моісеєнко, О. М. Формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком України : дис. ... канд. наук з держ. управління : 25.00.02 / О. М. Моісеєнко. - Чернігів, 2021. - 248 с. en_US
dc.description.abstract Дисертацію присвячено актуальним проблемам, пов’язаним із з’ясуванням специфіки формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком, що забезпечує розподіл владних повноважень між основними агентами соціально-економічних відносин. У дисертації здійснено теоретичне узагальнення попередніх наукових досліджень щодо визначення змісту та ролі державного управління економічним розвитком, а також запропоновано нове вирішення наукового завдання, що виявляється у комплексному дослідженні інституалізації відносин в економічній сфері, інституційного забезпечення розподілу влади з метою подальшого розвитку соціально-економічної системи України. Проведено аналіз основних теоретичних парадигм в межах науки державного управління, який дозволив зробити висновок про те, що мета державного втручання в економіку розглядалася дослідниками неоднозначно. Зроблено висновок, що цілями державного управління економічною сферою з точки зору конструктивності дій її суб'єктів є покращення умов ефективного вибору впровадження та проведення інституціональних змін. Схарактеризовано функції державного управління та запропоновано державне управління економікою розглядати як свідомий вплив держави на економічні об’єкти та процеси з метою надання певної спрямованості господарській діяльності шляхом узгодженості дій суб’єктів національної економіки та, у перспективі, досягнення бажаних результатів. Автором констатується, що ефективне державне управління розвитком економіки України має передбачати впровадження нової якості формування інституціонального механізму, що включає м’які механізми (консультаційні та інформаційні), а також поєднує завдання модернізації національної економіки та забезпечення збалансованого розвитку держави. У роботі визначено, що державне управління економічним розвитком країни має здійснюватися комплексно, системно та послідовно за допомогою організованих заходів правового, соціального, політичного, фінансового характеру. Представлено та обґрунтовано механізм досягнення балансу суспільних інтересів та механізм впливу держави на розвиток інституціональної структури, що підкреслюють присутність владних відносин у всіх громадських зв’язках і взаємодіях. На основі дослідження сутність публічно-економічної влади та її складових наголошено на необхідності формування інституціонального механізму державного управління розвитком економіки та зазначено про необхідність прийняття стратегічних державних рішень лише за умови узгодження з представниками публічного сектору. Окреслено місце й роль інституціонального механізму в системі механізмів державного управління економічним розвитком та запропоновано до структури такого механізму управління включити організаційну компоненту й нормативну компоненту. У роботі представлена концептуальна схема запуску інституціонального механізму державного управління економічним розвитком, що складається з блоків ініціативи, підтримки та удосконалення та запропоновано авторське визначення щодо трактування сутності «інституціонального механізму державного управління розвитком економіки». Проведено аналіз ефективності державного управління економічним розвитком та засвідчено позитивні зрушення в системі стратегічного планування в частині ухвалення важливих документів для розвитку економічної сфери в державі. Встановлено, що: 1) іноземне інвестування в національну економіку відбувається за моделлю слаборозвинених країн, що виключає швидке поширення новітніх технологій та представлено схему взаємодії суб'єктів економіки; 2) ефективним та дієвим шляхом впливу на представників економічної влади є контроль із боку громадського суспільства, яке в сучасній економіці стає одним із суб’єктів економічних відносин та має можливість сформувати дієву систему публічно-економічної влади; 3) існує зв'язок між рівнем розвитку громадянського суспільства й економіки країни відповідно до якого нація може дозволити собі будувати громадянське суспільство лише на основі певного, досить високого рівня розвитку економіки. Автором у науковий обіг введено показник «потенціал інституціоналізації», який надає можливість виділяти та ідентифікувати перспективні напрямки розвитку публічно-економічної влади. У роботі визначено, що «потенціал інституціоналізму» – це показник, який дає можливість віднести економічну систему до того чи іншого типу, ідентифікуючи таким чином і форму власної взаємодії. В авторській трактовці елементами «потенціалу інституціоналізму» слід вважати рівень розвитку інститутів влади, рівень участі держави в управлінні економікою, рівень ієрархії учасників економічних відносин, рівень свободи, рівень сприйняття інновацій в рамках існуючої соціально-економічної системи. Побудовано механізм взаємодії владних і підприємницьких структур та сформовано ключові принципи, на які має опиратися інституціоналізація. Схарактеризовано стратегічні пріоритети зміцнення інституційного базису політики економічного розвитку в Україні та представлено етапи організаційного механізму сприяння такому розвитку. Головним завданням держави визнано формування ефективної економічної стратегії та подальша консолідація суспільства в напрямі її реалізації, що включає сприяння налагодженню партнерських відносин між усіма економічними суб’єктами. Представлено інституціональний механізм державного управління економічним розвитком, що передбачає на шляху до досягнення стратегічних цілей розвитку економіки України формування належного інституціонального середовища. Виділено інституціональні загрози розвитку економіки та сформовано механізм підвищення ефективності державного управління економічним розвитком, визначено елементи формування інституційного середовища забезпечення економічного розвитку країни. Була вирішена проблема визначення перспективних кроків держави, які спрямовані на оптимізацію інституційних ризиків стихійного розвитку економічної влади в умовах посилення глобальної невизначеності за рахунок забезпечення політики інституційного протекціонізму у контексті вирішення завдань довгострокового підвищення національної конкурентоспроможності. Доведено, що в ситуації кризи, дестабілізації економіки, вплив держави на інвестиційний процес набуває особливого значення, тому пожвавлення інвестиційної діяльності – одна з умов виходу для сталого розвитку. Окреслено механізми і канали державного управління інноваційноінвестиційним розвитком країни. Основні напрями інвестиційної політики включають: проведення децентралізації інвестиційного процесу; перехід відбезповоротного фінансування підприємств до кредитування їх на платній і поворотній основі; збереження ролі держави як інвестора у сфері найважливіших виробництв, соціальній сфері, суспільно значущих об'єктів; посилення контролю за цільовим витрачанням коштів бюджету, спрямованих на інвестиції; використання централізованих інвестицій на реалізацію ефективних програм і проєктів, що швидко окуповуються, розширення практики їх часткового фінансування; стимулювання приватних та іноземних інвестицій, вдосконалення нормативної бази, надання гарантій та страхування інвестицій. Ступінь розширення державної участі має об'єктивні межі, обумовлені, з одного боку, реальними фінансовими можливостями, а з другого – завданням стимулювання, а не витіснення приватних інвестицій. Принципи державної інвестиційної політики при існуючих ресурсних обмеженнях і несформованість ринкових механізмів інвестування передбачають вибір пріоритетних напрямів інвестування, підвищення ступеня керованості інвестиційним процесом на основі посилення обґрунтованості, послідовності й комплексності розроблюваних заходів. При орієнтованості інвестиційної стратегії в цілому на перенесення центру ваги з державного інвестування на формування сприятливого інвестиційного середовища державна інвестиційна політика має бути спрямована на підтримку пріоритетних галузей і виробництв, носити системний і виважений характер. Зроблено висновок, що активізація інвестиційної активності породжує в суспільстві низку проблем внаслідок чого виникає проблема розподілу «інституційних ресурсів суспільства», які доцільно розглядати як сукупність адаптивних можливостей, пов’язаних з достатнім рівнем стійкої економічної довіри та масовою схильністю до конструктивного вирішення господарчих конфліктів в умовах трансформаційних змін. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject державне управління en_US
dc.subject механізми en_US
dc.subject влада en_US
dc.subject інституціоналізм en_US
dc.subject інститут en_US
dc.subject відкрита економіка en_US
dc.subject розвиток en_US
dc.subject ресурси en_US
dc.subject інформація en_US
dc.subject public administration en_US
dc.subject mechanisms en_US
dc.subject power en_US
dc.subject institutionalism en_US
dc.subject institute en_US
dc.subject open economy en_US
dc.subject development en_US
dc.subject resources en_US
dc.subject information en_US
dc.title Формування інституціонального механізму державного управління економічним розвитком України en_US
dc.title.alternative Formation of the institutional mechanism of state management of economic development of Ukraine en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation is devoted to topical issues related to clarifying the specifics of the formation of the institutional mechanism of state management of economic development, which ensures the distribution of power between the main agents of socioeconomic relations. The dissertation provides a theoretical generalization of previous research to determine the content and role of public administration of economic development, as well as a new solution to the scientific problem, which is manifested in a comprehensive study of institutionalization of economic relations, institutional support for further development of socio-economic system of Ukraine. An analysis of the main theoretical paradigms within the science of public administration, which led to the conclusion that the purpose of government intervention in the economy was considered by researchers ambiguous. It is concluded that the goals of public administration in the economic sphere in terms of constructive actions of its subjects are to improve the conditions for effective choice of implementation and implementation of institutional changes. The functions of public administration are characterized and it is proposed to consider public administration of the economy as a conscious influence of the state on economic objects and processes in order to provide a certain direction of economic activity by coordinating the actions of national economies and, in the long run, achieving desired results. The author states that effective state management of Ukraine’s economic development should provide for the introduction of a new quality of institutional mechanism formation, which includes soft mechanisms (consultation and information), as well as combines the tasks of modernizing the national economy and ensuring balanced state development. The paper defines that the state management of economic development of the country should be carried out comprehensively, systematically and consistently with the help of organized measures of legal, social, political, financial nature. The mechanism of achieving the balance of public interests and the mechanism of state influence on the development of the institutional structure are presented and substantiated, emphasizing the presence of power relations in all public relations and interactions. Based on the study, the essence of public economic power and its components emphasized the need to form an institutional mechanism of state management of economic development and noted the need for strategic government decisions only with the consent of the public sector. The place and role of the institutional mechanism in the system of mechanisms of state management of economic development are outlined and it is suggested to include the organizational component and the normative component in the structure of such management mechanism. The paper presents a conceptual scheme for launching the institutional mechanism of state management of economic development, consisting of blocks of initiative, support and improvement, and proposes an author's definition of the essence of the "institutional mechanism of state management of economic development." An analysis of the effectiveness of public management of economic development and showed positive changes in the system of strategic planning in terms of adopting important documents for the development of the economic sphere in the country. It is established that: 1) foreign investment in the national economy is based on the model of underdeveloped countries, which eliminates the rapid spread of new technologies and presents a scheme of interaction of economic entities; 2) an effective and efficient way to influence the representatives of economic power is the control of civil society, which in the modern economy becomes one of the subjects of economic relations and has the opportunity to form an effective system of public economic power; 3) there is a connection between the level of development of civil society and the country's economy, according to which a nation can afford to build a civil society only on the basis of a certain, fairly high level of economic development. The author introduced the indicator "potential of institutionalization" into scientific circulation, which provides an opportunity to identify and identify promising areas of development of public and economic power. The paper defines that the "potential of institutionalism" is an indicator that makes it possible to attribute the economic system to a particular type, thus identifying the form of their own interaction. In the author's interpretation, the elements of "potential of institutionalism" should be considered the level of development of government institutions, the level of state participation in economic management, the level of hierarchy of economic relations, the level of freedom, the level of perception of innovation within the existing socioeconomic system. The mechanism of interaction of power and business structures is built and the key principles on which institutionalization should be based are formed. The strategic priorities of strengthening the institutional basis of economic development policy in Ukraine are characterized and the stages of the organizational mechanism of promoting such development are presented. The main task of the state is the formation of an effective economic strategy and further consolidation of society in the direction of its implementation, which includes the promotion of partnerships between all economic entities. The institutional mechanism of state management of economic development is presented, which envisages the formation of a proper institutional environment on the way to achieving the strategic goals of economic development of Ukraine. Institutional threats to economic development are highlighted and a mechanism for improving the efficiency of state management of economic development is formed, elements of forming the institutional environment for economic development of the country are identified. The problem of identifying promising steps of the state aimed at optimizing the institutional risks of spontaneous development of economic power in the context of increasing global uncertainty by ensuring the policy of institutional protection in the context of solving problems of long-term national competitiveness. It is proved that in a situation of crisis, destabilization of the economy, the influence of the state on the investment process becomes especially important, so the revival of investment activity is one of the conditions for sustainable development. Mechanisms and channels of state management of innovation and investment development of the country are outlined. The main directions of investment policy include: decentralization of the investment process; transition from non-repayable financing of enterprises to lending to them on a paid and repayable basis; preservation of the role of the state as an investor in the sphere of the most important productions, social sphere, socially significant objects; strengthening control over the targeted spending of budget funds aimed at investment; use of centralized investments for the implementation of effective programs and projects that pay off quickly, expanding the practice of their partial financing; stimulating private and foreign investments, improving the regulatory framework, providing guarantees and investment insurance. The degree of expansion of state participation has objective limits, due, on the one hand, to real financial opportunities, and on the other - the task of stimulating rather than displacing private investment. The principles of state investment policy with the existing resource constraints and the lack of market investment mechanisms provide for the choice of priority areas of investment, increasing the degree of control over the investment process based on strengthening the validity, consistency and complexity of the developed measures. With the investment strategy as a whole focused on shifting the focus from public investment to the formation of a favorable investment environment, public investment policy should be aimed at supporting priority industries and industries, be systematic and balanced. It is concluded that the intensification of investment activity creates a number of problems in society resulting in the problem of allocation of "institutional resources of society", which should be considered as a set of adaptive capabilities associated with a sufficient level of sustainable economic confidence and mass propensity to constructively resolve economic conflicts transformational changes. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу