IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Особливості опанування геодезичних дисциплін в умовах дистанційного навчання

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Шелковська, І. М.
dc.contributor.author Лашко, С. П.
dc.contributor.author Козарь, В. І.
dc.contributor.author Гальченко, Н. П.
dc.date.accessioned 2021-10-31T16:35:16Z
dc.date.available 2021-10-31T16:35:16Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/24177
dc.description Шелковська, І. М. Особливості опанування геодезичних дисциплін в умовах дистанційного навчання / І. М. Шелковська, С. П. Лашко, В. І. Козарь, Н. П. Гальченко // Технічні науки та технології. – 2021. – № 2(24). – С. 251-256. en_US
dc.description.abstract У роботі розглянуто методичні підходи до дистанційного вивчення студентами геодезичних дисциплін. Підкреслено, що за дистанційних умов надання освітніх послуг студентам здійснюється з використанням сучасних інформаційних і комунікаційних технологій. Особливої уваги потребує виконання лабораторних робіт, в яких застосовуються геодезичні прилади, – вивчення правил догляду за приладами, здійснення їх перевірок і юстувань, підготовка приладів до польових спостережень, отримання навиків вимірювань вертикальних і горизонтальних кутів, напрямків, відстаней тощо. Методичні підходи до опанування геодезичних дисциплін потребують удосконалення та всебічного дослідження. Стаття є публікацією науково-методичного характеру. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка» en_US
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№2(24)
dc.subject геодезія en_US
dc.subject картографія en_US
dc.subject фотограмметрія en_US
dc.subject геодезичні прилади en_US
dc.subject дистанційне навчання en_US
dc.subject платформа Moodle en_US
dc.subject тьютор en_US
dc.subject geodesy en_US
dc.subject cartography en_US
dc.subject photogrammetry en_US
dc.subject geodetic instruments en_US
dc.subject distance learning en_US
dc.subject Moodle platform en_US
dc.subject tutor en_US
dc.title Особливості опанування геодезичних дисциплін в умовах дистанційного навчання en_US
dc.title.alternative Features of mastering geodetic disciplines in distance learning en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 Introduction of distance learning during a pandemic caused by coronary SARS-COV-2 is a preventive measure in higher education institutions. In Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University educational services in conditions of distance learning is provided to students using modern information and communication technologies. Particular attention require the laboratory works, in which geodetic instruments are used, – studying the rules of care for the instruments, conducting their inspections and configuring them, preparing the instruments to field observations, obtaining measurement skills of vertical and horizontal angles, directions, distances, etc. Methodological approaches to mastering geodetic disciplines require an improvement and comprehensive study. The analysis of recent research and publications showed that the problems of mastering geodetic disciplines by students during distance learning are not yet resolved. The purpose of the study is to analyze methodological approaches to distance learning of geodetic disciplines by students at the Department of Geodesy, Land Management and Cadastre of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University. The leading place for communication with students in the system of distance education is conducted by the teacher, who acts as a tutor. The basic advantages and disadvantages of distance education while studying geodetic disciplines were investigated. Advantages include freedom to select time and place of study; interactivity of the student (his permanent, active contact with the teacher during the educational process in any mobile application); the possibility of organizing the joint consultations to perform course project and practical works by using synchronous network technologies; providing a student with a full amount of information sources on discipline. Disadvantages are the lack of opportunity to communicate with a teacher and classmates in the classroom; the lack of opportunities for laboratory works on geodetic disciplines using geodetic instruments; the impossibility of qualitative implementation, evaluation and management of the course project, etc. The paper describes the possibilities of Virtual educational space of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University and the system of assessing quality of education and testing students' knowledge via the Moodle distance learning platform. It was concluded that the distance learning can only be considered as an addition to stationary one and capable to increase its efficiency and at the same time facilitate the independent mastering of the theoretical material of geodetic disciplines, thereby accelerate the studying process of the geodesic disciplines and checking students' knowledge. The article is a publication of scientific and methodical character. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record