IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Інформаційна технологія оцінки якості безпілотних авіаційних комплексів за даними технічної діагностики

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Башинська, О. О.
dc.date.accessioned 2021-11-05T07:17:17Z
dc.date.available 2021-11-05T07:17:17Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/24244
dc.description Башинська, О. О. Інформаційна технологія оцінки якості безпілотних авіаційних комплексів за даними технічної діагностики : дис. ... канд. техн. наук : 05.13.06 / О. О. Башинська. - Чернігів, 2019. - 181 с. en_US
dc.description.abstract В роботі вирішено актуальне наукове завдання з розробки нової інформаційної технології оцінки якості БПАК в процесі проведення визначальних відомчих випробувань, яка спирається на дані технічної діагностики, враховує попередні оцінки експертів та забезпечує вибір оптимальних стратегій проведення випробувань та прийняття рішень за інтегральним показником якості з урахуванням ризику. Метою дисертаційної роботи є підвищення ефективності випробувань БПАК за рахунок вибору найбільш ефективних стратегій їх виконання, що досягається шляхом динамічної оцінки значень інтегрального показника якості БПАК за даними технічної діагностики. Для досягнення поставленої мети були сформульовані такі завдання дослідження: 1. Проаналізувати існуючі підходи до оцінювання якості технічних систем, в тому числі за допомогою технічної діагностики, та оцінити їх можливості щодо оцінки якості БПАК в умовах обмежень щодо процедур визначальних відомчих випробувань (ВВВ); 2. Розробити модель системи показників якості БПАК, яка об’єднує в собі як функціональні, так і експлуатаційні властивості БПАК. 3. Розробити ймовірнісно-логічну модель оцінки якості БПАК на основі байєсівської мережі довіри, яка враховує дані технічної діагностики та накопичений експертний досвід проведення ВВВ. 4. Розробити метод оперативного оцінювання якості БПАК при динамічному одержанні результатів технічної діагностики в процесі проведення випробувань. 5. Розробити програмне забезпечення для моніторингу параметрів технічної діагностики в процесі випробування БПАК, підтримки використання запропонованого методу з використанням розроблених моделей. 6. Оцінити ефективність розробленого методу та програмних засобів в реальних умовах проведення випробувань БПАК. Об’єкт дослідження – процес визначення якості безпілотного авіаційного комплексу в ході проведення визначальних відомчих випробувань. Предмет дослідження – методи, моделі та програмні засоби оцінювання показників якості БПАК. Основні результати дослідження та наукова новизна роботи полягають в тому, що було визначено місце ВВВ в життєвому циклі БПАК і, враховуючи технічну та організаційну складність випробувань, проаналізовані особливості процесу оцінювання якості БПАК. Випробування БПАК є трудомісткою витратною процедурою з заздалегідь невизначеним результатом, який може по-різному оцінюватись його учасниками. Це вносить додаткові складності, які вимагають шукати шляхи підвищення як ефективності випробувань БПАК, так і достовірності його результатів. Зазначено, що проведення випробувань завжди пов’язане з необхідністю, по-перше, одержати об’єктивну, повну та релевантну інформацію про БПАК згідно програми випробування (цільова функція). По-друге, потрібно досягти цілі випробування, не перевищуючи витрату матеріальних та часових ресурсів, виділених для проведення програми випробування (ресурсне обмеження).. Визначено, що сформульовані умови проведення ВВВ певною мірою конфліктні. Сформульовані особливості технічної діагностики при оцінці якості БПАК, серед яких визначено багатокритеріальність, нечіткість результату, безруйнівність, обмежений час виконання та неможливість зібрати за цей час репрезентативні статистичні дані. Проаналізовано структуру та методи технічної діагностики, які можуть бути використані для визначення якості БПАК, визначено, що параметрична діагностика використовується частіше інших. На основі того, що технічної діагностика головним чином скерована на визначення несправностей в технічних системах та причин, які їх породжують, а якість БПАК визначається на підставі аналізу його функціональної придатності, зроблено висновок про те, що при вирішенні проблеми оцінювання якості БПАК технічна діагностика виконує роль не визначального, а інструментального засобу, що забезпечує прийняття остаточного рішення. Встановлено, що питання оцінки якості БПАК за даними технічної діагностики на стадіях випробування та сертифікації в умовах існуючих обмежень та невизначеності результатів технічної діагностики залишається до кінця не вирішеним. Зважаючи на це, зроблено висновок про те, що актуальним є наукове завдання розробки інформаційної технології оцінки показників якості БПАК з урахуванням інформації, яка динамічно надходить в процесі випробування. Це дозволить оперативно оцінювати зміну показника якості БПАК та вибирати найбільш ефективні стратегії проведення випробувань в умовах невизначеності зовнішніх і внутрішніх факторів, а також прогнозувати перебіг випробувань. При аналізі методів ідентифікації несправностей головну увагу приділено підходам, заснованим на методах ймовірнісного прогнозування, методам прогнозування на основі теорії марковських процесів, експертним ймовірнісним системам на базі байєсівських мереж довіри. Останні мають унікальну властивість акумулювати в своїй структурі та числових параметрах попередній експертний досвід, тому методи аналітичного і ймовірнісного прогнозування на базі БМД визначені як найбільш релевантні цілям і задачам дослідження. Проаналізована множина ознак, з яких формується концепція якості БПАК. Використовуючи принципи гомоморфізму та еквівалентності до груп ознак, вперше запропоновано систему характеристик якості БПАК, яка, на відміну від існуючих, містить інтегральний показник якості, який об’єднує в собі вплив як функціональних, так і експлуатаційних властивостей обладнання та програмного забезпечення БПАК та дозволяє при прийнятті рішень спиратись на нього. Цей інтегральний показник якості враховує наявність причинно-наслідкових зв’язків між атрибутами та характеристиками показників якості БПАК, які узагальнюються в інтегральний показник якості. Вперше розроблена ймовірнісна графова модель оцінювання показників якості БПАК, в якій, на відміну від існуючих, використовується байєсівська мережа довіри, яка враховує дані технічної діагностики разом із експертними оцінками та забезпечує аналітичне обчислення інтегрального показника якості БПАК у реальному часі в процесі проведення випробувань. Удосконалено математичну модель системи показників якості БПАК, яка, на відміну від існуючих, формалізує вплив як функціональних, так і експлуатаційних властивостей обладнання та програмного забезпечення, пов’язаних між собою відношенням ієрархії, та дозволяє сформувати інтегральний показник якості, що використовується як критерій при прийнятті рішень під час проведення випробувань. Набув подальшого розвитку метод оцінки якості БПАК, в якому, на відміну від існуючих підходів, використовується розроблена ймовірнісна графова модель за схемою статистичних випробувань з послідовними вибірками, що забезпечує вибір оптимальної стратегії проведення визначальних відомчих випробувань з урахуванням ризику. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що наведені вище наукові результати у своїй сукупності утворюють нову інформаційну технологію оцінки якості безпілотних авіаційних комплексів за даними технічної діагностики, яка використовує байєсівську мережу довіри для обчислення значень сформованого інтегрального показника якості в динаміці проведення серії випробувань з отриманням даних технічної діагностики. Запропонована технологія має практичне втілення у вигляді програмного комплексу, до складу якого входять два розроблених програмних засоби: • програмний засіб ExMon, який призначений для моніторингу процесу випробувань БПАК та підтримки прийняття рішення щодо продовження експерименту шляхом оперативного обчислення інтегрального показника якості БПАК та визначення на його основі ризику прийняття остаточного рішення; • програмний засіб tLOG, який призначений для обчислення атрибутів показників якості за даними технічної діагностики, які накопичуються у телеметричному лог-файлі під час випробувального польоту безпілотного літального апарату. Розроблені інформаційна технологія та програмний комплекс перевірені в умовах практичного проведення визначальних відомчих випробувань БПАК на базі Державного науково-дослідного інституту випробувань та сертифікації озброєння та військової техніки. Проведені тести підтвердили здатність запропонованої інформаційної технології підвищувати ефективність випробувань шляхом скорочення часу їх проведення до 50% за рахунок виконання меншого числа тестових польотів та зменшення числа перевірочних тестів до 34% з одночасним обчислюванням ризику прийняття остаточного рішення та . Результати дисертаційних досліджень впроваджені: - при виконанні науково-дослідних робіт «Удосконалення технологій обробки, аналізу та візуалізації телеметричних даних безпілотних авіаційних комплексів» (номер державної реєстрації №0101U00254), «Розробка інтелектуальної діагностичної системи безпілотних авіаційних комплексів» (номер державної реєстрації №0101U001198), «Визначення показників ефективності комп’ютерних систем керування безпілотних авіаційних комплексів» (номер державної реєстрації №0101U002226) та в процесі проведення дослідних випробувань БПАК «Цикада», «Кобра» та «БПАК-3» в березні-квітні 2019 р. на базі Державного науково-дослідного інституту випробувань та сертифікації озброєння та військової техніки; - при проведенні визначальних відомчих випробувань зразка БПАК виробництва ВО «ЧеЗаРа» (м. Чернігів) та в процесі прийняття рішень щодо якості даного БПАК; - у навчальному процесі Чернігівського національного технологічного університету при проведенні лекцій та лабораторних робіт з дисциплін «Теорія ймовірності та математична статистика» і «Методи досліджень» – в процесі навчання бакалаврів та магістрів спеціальності 123 – комп’ютерна інженерія та з дисципліни «Статистичні методи обробки інформації» в процесі навчання аспірантів спеціальності 122 – комп’ютерні науки на кафедрі інформаційних та комп’ютерних систем. en_US
dc.publisher Чернігів en_US
dc.subject безпілотний авіаційний комплекс en_US
dc.subject інтегральний показник якості en_US
dc.subject визначальні відомчі випробування en_US
dc.subject байєсівська мережа довіри en_US
dc.subject ризик прийняття рішення en_US
dc.subject unmanned aerial system en_US
dc.subject integral quality index en_US
dc.subject determinative departmental tests en_US
dc.subject Bayesian trust network en_US
dc.subject making decision risk en_US
dc.title Інформаційна технологія оцінки якості безпілотних авіаційних комплексів за даними технічної діагностики en_US
dc.description.abstractalt1 The work deals with the actual scientific task of developing new information technology for the unmanned aerial systems (UAS) quality assessment in the process of determining departmental tests, which relies on technical diagnostics data, takes into account the experts' preliminary assessments and provides the choice of optimal testing strategies and decision making on the integrated quality index taking into account the risk. The purpose of the dissertation is to increase the efficiency of UAS tests by selecting the most effective strategies for their implementation, which is achieved by dynamically assessing the values of the integral UAS quality index according to the technical diagnostics. To achieve this goal, the following research objectives were formulated: 1. Analyze existing approaches to assessing the quality of technical systems, including using technical diagnostics, and evaluate their capabilities for assessing the UAS quality in the context of constraints on departmental testing (DT) procedures; 2. Develop a model of the UAS’ quality indicators system that combines both the functional and operational properties of the UAS. 3. Develop a probabilistic and logical model of UAS quality assessment based on Bayesian trust network (BTN), which takes into account technical diagnostics data and accumulated expert experience of DT conducting. 4. To develop a method of operative assessment the UAS quality including the dynamic obtaining the results of technical diagnostics in the testing process. 5. Develop software for monitoring the parameters of technical diagnostics in the process of the UAS testing, with support the implementation of the proposed method using the developed models. 6. To evaluate the effectiveness of the developed method and software in the real UAS tests conditions. Object of study is the process of determining the quality of an unmanned aerial system during the conduct of determinative departmental tests. The subject of the study is methods, models and software tools for evaluating the UAS quality indicators. The main results of the research and scientific novelty of the work are that the DT place in the UAS life cycle was determined and, taking into account the technical and organizational tests complexity, the peculiarities of the UAS quality assessment process were analyzed. The UAS test is a time consuming procedure with a predefined outcome that may be evaluated differently by participants. This introduces additional difficulties that require finding ways to improve both the effectiveness of the UAS test and the reliability of its results. It is stated that the testing is always connected with the need, first, to obtain objective, complete and relevant information on the UAS according to the test program (target function). Secondly, it is necessary to achieve the objective of the test without exceeding the expenditure of material and time resources allocated for the test program (resource limitation). It is determined that the formulated conditions for conducting the DT are to some extent conflicting. Formulated TD features in the evaluation of UAS quality, among which are multicriteria, uncertainty of the result, non-destructiveness, limited execution time and inability to collect representative statistics during this time. The structure and methods of TD, which can be used to determine the quality of BAC, are analyzed, and it is determined that parametric diagnostics are used more often than others. Based on the fact that TD is mainly aimed at identifying faults in technical systems and the causes that cause them, and the quality of UAS is determined on the basis of analysis of its functional suitability, it is concluded that in solving the problem of the assessment of UAS quality the technical diagnostics plays not the determining but rather instrumental role for taking a final decision. It is established that the issue of UAS quality assessment according to the technical diagnostics (TD) at the stages of testing and certification in the conditions of existing limitations and uncertainty of the results of the TD remains unresolved. In view of this, it is concluded that the scientific task of developing information technology for assessing the quality of UAS is relevant, given the information that is dynamically received during the test. This will allow you to quickly evaluate the change in the quality of UAS and to choose the most effective testing strategies in the uncertainty of external and internal factors, as well as to predict the course of testing. In the analysis of fault identification methods, the main attention is given to approaches based on probabilistic forecasting methods, forecasting methods based on Markov process theory, expert probabilistic systems based on Bayesian trust networks. The latter have a unique property to accumulate in their structure and numerical parameters previous expertise, so methods of analytical and probabilistic forecasting based on BTN are identified as most relevant to the goals and objectives of the study. The set of features that form the UAS quality concept is analyzed. Using the principles of homomorphism and equivalence to feature groups, for the first time, a UAS system of quality characteristics was proposed, which, unlike the existing ones, contains an integral quality index that combines the influence of both the functional and operational properties of the UAS equipment and software, and lets one rely on it when making decisions. This integral quality index takes into account the existence of cause and effect relationships between the attributes and characteristics of the UAS, which are summarized in the integrated quality index. For the first time, a probabilistic graphical model of UAS quality assessment has been developed, which, unlike the existing ones, uses a Bayesian trust network that takes into account technical diagnostics data together with expert assessments and provides analytical calculation of the integral UAS quality test in real time. The mathematical model of the UAS system of quality indicators, which, unlike the existing ones, formalizes the influence of both functional and operational properties of the equipment and software related by the hierarchy relationship, and allows to form an integral quality index used as a criterion in adoption decisions concerning testing results. The method of assessing the quality of UAS has been more developed, in which, unlike the existing approaches, a probabilistic graphical model with a sequential sample tests is used, which provides the choice of the optimal strategy for conducting deterministic departmental tests with risk. The practical significance of the obtained results is that the above scientific results, in their totality, form a new information technology for assessing the quality of unmanned aerial systems according to technical diagnostics, which uses the Bayesian trust network to calculate the values of the formed integral quality index in the dynamics of sequential test obtaining technical diagnostic data. The proposed technology has practical implementation in the form of a software system, which includes two developed applications: • the ExMon application designed to monitor the UAS test process and support decision-making to continue the experiment by promptly calculating the integral UAS quality index and determining the risk of the final decision based on it; • the tLOG application that is designed to calculate attributes of quality metrics based on technical diagnostics that are accumulated in a telemetry log file during the flight test of an unmanned aerial vehicle. The developed information technology and software system were tested in the conditions of practical carrying out the definitive departmental tests of the UAS on the basis of the State Research Institute of Testing and Certification of Weapons and Military Equipment. The tests confirmed the ability of the proposed information technology to increase the efficiency of the tests by reducing their time to 50% by performing fewer UAV test flights and reducing the number of tests to 34% with simultaneously calculating the risk of taking a final decision. The results of the dissertation research are implemented: - at carrying out research works "Improvement of technologies of processing, analysis and visualization of telemetry data of unmanned aviation systems" (state registration number №0101U00254), "Development of intelligent diagnostic system of unmanned aviation systems" (state registration number 0101U001198), "Definitions of determination of computer control systems for unmanned aeronautical systems" (state registration number 0101U002226) and in the process of conducting testing tests of UAS "Cicada ", "Cobra" and "UAS-3 " on March April 2019 on the basis of the State Research Institute for Testing and Certification of Weapons and Military Equipment; - during the conduct of definitive departmental tests of the sample of UAS produced by CheZaRa (Chernihiv) and in the process of making decisions concerning the quality of this UAS; - in the educational process of Chernihiv National Technological University during lectures and laboratory works in the courses "Probability theory and mathematical statistics" and "Research methods" - in the process of teaching bachelors and masters of specialty 123 - computer engineering and in the discipline "Statistical methods of information processing» in the course of teaching postgraduate students of specialty 122 - computer sciences at the department of information and computer systems. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу