IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Управління конкурентоспроможністю промислових підприємств в умовах невизначеності

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чепіжко, О. В.
dc.date.accessioned 2021-12-23T11:37:23Z
dc.date.available 2021-12-23T11:37:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/24780
dc.description Чепіжко, О. В. Управління конкурентоспроможністю промислових підприємств в умовах невизначеності : дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04 / О. В. Чепіжко. - Харків, 2021. - 270 с. en_US
dc.description.abstract Дисертацію присвячено розробці й науковому обґрунтуванню теоретичних і науково-методичних підходів до удосконалення методичного забезпечення управління конкурентоспроможністю промислових підприємств України в умовах невизначеності. Об’єктом дослідження є процеси формування і функціонування механізму управління конкурентоспроможністю промислових підприємств в умовах невизначеності. Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних і прикладних положень щодо управління конкурентоспроможністю промислових підприємств та посилення інтеграційних процесів в умовах невизначеності. Методичною та теоретичною базою дослідження стали фундаментальні положення теорії конкуренції та конкурентоспроможності, методичні розробки та наукові праці провідних вчених з питань управління конкурентоспроможністю підприємств з урахуванням невизначеності конкурентного середовища. При вирішенні завдань дисертаційного дослідження застосовано сукупність загальнонаукових і спеціальних методів дослідження, а саме: абстрагування, узагальнення, конкретизації, морфологічного аналізу – для уточнення категоріально-понятійного апарату теорії конкурентоспроможності; систематизації – для формування періодизації та класифікації еволюційного розвитку економічних теорій конкуренції та конкурентоспроможності; аналізу і синтезу, системний підхід – для визначення компонентної структури формування механізму управління конкурентоспроможністю промислових підприємств; експертний, нормативний, статистичні та економіко-математичні методи – для обґрунтування результатів інтегральної оцінки конкурентоспроможності підприємств машинобудування; економіко математичного моделювання – для ідентифікації і імовірнісної оцінки ризиків в процесі управління ризиками промислового підприємства; таблично графічний – для формалізації, систематизації, надання наочності та схематичного зображення теоретичних і практичних положень дисертаційного дослідження. В роботі доведено, що трансформація економічних відносин в Україні відбувається в умовах підвищеної невизначеності зовнішнього та внутрішнього середовища, обумовлює об’єктивну необхідність переосмислення та удосконалення науково-методичних та прикладних засад управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування. У вступі обґрунтовано актуальність задач дослідження, наведено наукову новизну та сформовано практичне значення одержаних результатів. В першому розділі здійснено дослідження історичного розвитку фундаментальних теорій конкуренції та конкурентоспроможності, яке надало можливість найбільш повно виявити сукупність рис, характерних для досліджуваного об'єкта та найбільш істотно впливають на формування конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах ринкової невизначеності. Виокремлено чотири етапи становлення і розвитку теоретичних концепцій конкурентоспроможності та факторів конкурентоспроможності, які були предметом дослідження в ці періоди. I етап (ХVІІ – ХІХ ст.) – перши спроби осмислити сутність конкурентоспроможності та окремі фактори конкурентоспроможності (теорії цінової конкуренції): продуктивність праці, виробництво продукції за нижчими, ніж у конкурентів, цінами, масштаби виробництва; II етап (кінець XIX ст. – перша половина XX ст.) – узагальнення уявлень про конкурентоспроможність як властивість суб’єкта конкуренції (теорії ефективного управління) та виокремлення факторів впливу: ефективне використання засобів та факторів виробництва, здатність управлінського персоналу адекватно реагувати на зміни зовнішнього середовища, прогнозувати зміни середовища та приймати правильні управлінські рішення, здатність управлінського персоналу впроваджувати інновації, цінова на нецінова диференціація. III етап (друга половина XX ст. ) – поглиблення знань учених щодо стратегічного інструментарію управління конкурентоспроможністю (теорія стратегічної конкурентоспроможності) та виокремлення стратегічних факторів впливу: здатність управлінського персоналу приймати групові рішення, здатність розвивати внутрішній організаційний та інноваційний потенціал підприємства, вибір правильної стратегії діяльності, вміння використовувати цінні, виняткові та неповторні ресурси фірми. IV етап (кінець XX ст. – дотепер) – системний еволюційно неоінституційний підхід до дослідження конкуренції і конкурентоспроможності (системна взаємодія підприємства та соціально економічного середовища) з виокремленням найбільш вагомих факторів: система управління спеціальними знаннями та вміннями, здібності поєднувати суперництво з співробітництвом, здатність підприємства створювати та впроваджувати принципово нові товари (послуги), здатність створення нових ринків, ринкових ніш на основі впровадження інновацій. У результаті узагальнення поглядів науковців до суспільного розвитку теорій конкуренції та конкурентоспроможності визначено сучасне баченням конкуренції на мікро-, мезо-рівнях, як еволюційно-неоінституційний процесу, що має характерні риси та відмінності від класичних концепцій дослідження. Зокрема, досліджувані явища і процеси в соціально-економічній системі розглядаються: за законами еволюції (становлення, розвиток, занепад), тобто за законами самоорганізації складних систем, основним об'єктом дослідження є процес змін, виявлення рушійних сил і факторів розвитку в умовах безперервної зміни ринку. У якості напрямку аналізу розглядається здатність конкуренції забезпечувати виживання і відтворення фірм, найбільш пристосованих до еволюції у ринковому середовищі. Закономірним станом ринку розглядається довгострокова нерівновага, яка спонукає підприємства до зміни своєї поведінки і вдосконалення конкурентних стратегій. Цінові й нецінові методи конкурентної боротьби доповнюються суперництвом рутин на підприємстві, що надає додаткові можливості для адаптивної конкурентної стратегії суперників. Процес ринкових змін розглядається як недетермінований, тобто супроводжується непередбачуваними результатами. На основі аналізу сучасних наукових підходів до розуміння сутності змісту, властивостей категорії конкурентоспроможність підприємства (відносність, обумовленість, динамічність, об'єктивність, предметність, системність, інтегральність, релевантність, емерджентність) та особливостей цієї категорії (взаємозв'язок відносної і абсолютної складових категорії, взаємопроникнення внутрішньої і зовнішньої складових, взаємовплив довгострокового та короткострокового аспектів, взаємозв’язок характеристик продукції та діяльності суб’єкта), уточнено поняття «конкурентоспроможність підприємства», у якому, на відміну від існуючих понять акцент зроблений на наступні аспекти конкурентоспроможності організації: конкурентна перевага розглядається в універсальній формі; визначається як конкурентна дія щодо використання загального потенціалу підприємства, який має організаційну природу, відповідно визначається управлінськими факторами; досягнення стійкої конкурентної переваги визначається здібностями підприємства; досягнення конкурентоспроможності зумовлено рівнем розвитку організаційних здібностей підприємства; інтеграцію і реконфігурацію потенціалів і здібностей для використання можливостей, що створюються мінливим середовищем. У авторському визначенні поняття «конкурентоспроможність підприємства» враховані особливості сучасного бачення конкуренції як еволюційно-неоінституційного процесу. Проведене дослідження основних конкурентних переваг підприємств країн-лідерів світової конкурентоспроможності відповідно до їх типів соціально-економічних моделей розвитку (центрально - європейський, південно-європейський, скандинавський, японський і китайський типи), дозволило визначити відповідність конкурентних переваг підприємства типу соціально-економічної моделі, у межах яких функціонують підприємства. Визначені основні детермінанти конкурентних переваг промислових підприємств країн-лідерів світової конкурентоспроможності. Швейцарія: виробництво продукції найвищого рівня якості; найвищий рівень інноваційності продукції та усіх складових процесу виробництва; системне вдосконалення менеджменту підприємства; повне охоплення комплексною системою управління конкурентоспроможності всієї діяльності підприємства; система управління конкурентоспроможності підприємства є елементом системи управління конкурентоспроможності кластера. Швеція: орієнтація виробництва промислової продукції на внутрішній і одночасно на зовнішній ринок; виробництво переважно наукоємної продукції; високий рівень механізації і автоматизації; найвищий рівень наукових досліджень; висококваліфікована робоча сила. Сполучені Штати Америки: стимулювання інноваційної діяльності через розвиток виробничого та інноваційного потенціалу; державна підтримка стратегічно важливих, але недостатньо прибуткових підприємств; підтримка підприємств на зовнішніх ринки. Японія: пріоритет НДДКР і як наслідок найсучасніші технології; ефективна система організації та мотивації праці як технологія управління людськими ресурсами; перевага розвитку виробничого потенціалу. Китай: низькі витрати виробництва, ефективна цінова політика; імпорт інновацій і швидке їх впровадження у виробництво; висока частка фінансової та виробничої участі іноземних підприємств; орієнтація на експортно-орієнтований характер виробництва продукції. Загальними детермінантами конкурентних переваг промислових підприємств країн-лідерів світової конкурентоспроможності є: інституційне забезпечення господарської діяльності національних товаровиробників; ефективне використання конкурентних переваг всіх типів із виділенням головної ролі організаційно-кадровому потенціалу; інноваційність усіх сфер діяльності підприємства; охоплення комплексною системою управління якістю господарювання. Досліджено процес управління конкурентоспроможністю підприємства: сутність основних понять теорії управління конкурентоспроможності; принципи, на яких базується процес управління конкурентоспроможністю підприємства; функції управління конкурентоспроможністю підприємства; структури механізму управління конкурентоспроможністю. Визначено необхідність при управлінні конкурентоспроможністю вираховування фактору невизначеності, що пов’язано з: особливостями розвитку системи, яка представлена сукупністю якісних і кількісних характеристик; недостатністю знань про стан зовнішнього середовища; управління конкурентоспроможністю розглядається як сукупність підсистем прийняття рішень та необхідністю знаходженням між ними компромісу; застосування. У роботі визначено компонентну структуру формування механізму управління конкурентоспроможністю промислового підприємства в умовах невизначеності, з виокремленням його основних елементів, які сукупністю суб’єктів, об’єктів, мети, завдань, принципів, функцій, методів та інструментів управління, взаємодія та послідовне використання яких у процесі управління конкурентоспроможністю підприємства забезпечує ефективне прийняття управлінських рішень. Зазначена компонентна структура є теоретичним базисом формування організаційно-економічного механізму управління конкурентоспроможності промислового підприємства, в якому перелік елементів і етапів процесу управління, комплекс методів та інструментарію з його оцінки корелюється з поставленою метою та відповідає результатам практичної реалізації. У другому розділі проведено дослідження сучасного стану розвитку та рівня конкурентоспроможності машинобудівних підприємств України. У дослідження виявлено, що у процесі адаптації до мінливих умов фінансового й економічного середовища переважна більшість підприємства машинобудування мали складності з технічним та технологічним переоснащенням, залученням додаткових інвестиційно-інноваційних ресурсів, пошуком партнерів для стабільного співробітництва на світовому ринку, налагодженням взаємовідносин із новими контрагентами та споживачами. Запропоноване наступні напрямкі підтримки конкурентних позицій вітчизняних підприємств машинобудування: реформування системи управління економічними процесами, створення неагресивної системи взаємодії бізнесу та профспілок; реформування податкової системи; структурне оновлення та стимулювання розвитку диверсифікованої, орієнтованої на експорт та високотехнологічної промисловості; активізація та захист внутрішнього ринку (переорієнтація вітчизняного виробника на внутрішній ринок та реалізація стратегії імпортозаміщення); стимулювання розвитку внутрішнього фондового ринку та вітчизняної банківської системи, ефективної системи клірингу та розрахунків; підтримка інноваційної моделі розвитку (активне використання іноземних сучасних технологій); реформування системи соціального захисту у напрямі диверсифікації джерел соціальних послуг. Доведено, що від рівня розвитку підприємств машинобудування, та, зокрема, підприємств електротехнічної промисловості, залежить ефективність функціонування і конкурентоспроможність всіх сфер економки України. Обґрунтовано, що виробництво електророзподільної та контрольної апаратури має значний потенціал розвитку, який реалізується шляхом застосування стратегії горизонтальної інтеграції. За результатами дослідження динаміки розвитку обсягу внутрішнього ринку електротехнічної продукції доведено необхідність удосконалення системи управління конкурентоспроможністю вітчизняних промислових підприємств. За підсумками дослідження визначені основні тенденції розвитку підприємств електротехнічного вітчизняного: доступ до мирового ринку компонентів, нарощування темпів впровадження цифрових технологій та розвиток альтернативної енергетики, автоматизація технологічних процесів та енергоефективність; прискорення технологічного відставання вітчизняних підприємств від конкурентів світового рівня та невідповідність продукції вимогам світового ринку; посилення конкуренції на внутрішньому ринку та активне засвоєння його іноземними компаніями: зростання обсягу внутрішнього ринку електротехнічних виробів зі стабільним зменшенням попиту на продукцію вітчизняних підприємств та зростанням попиту на імпортну продукцію; зниження технологічної глибини у виробничої діяльності вітчизняних підприємств та збільшення кількості підприємств зі збірки та випробувань електротехнічних виробів; управлінське відставання та нестачі (відтік) кваліфікованих кадрів. Визначені сучасні напрями удосконалення управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування на основі реформування та розвитку цільових систем менеджменту, які базуються на міжнародних стандартах, застосування моделей ділової досконалості, узгодженої ієрархічної взаємодії, що дозволить промисловим підприємствам оперативне реагувати на зміни у фінансово-економічній сфері в умовах високого рівня невизначеності ринкового середовища. Основою моделі ділової досконалості є наступні базові принципи досконалості менеджменту: орієнтованість на результат; концентрація зусиль на досягненні задоволеності споживача; лідерство та сталість мети, управління процесами та явищами; розвиток та залученість персоналу; постійне підвищення кваліфікації; іноваційність всіх сфер діяльності підприємства; розвиток партнерства; корпоративна соціальна відповідальність. Запропоновано провадження в управлінську практику промислового підприємства моделі узгодженої ієрархічної взаємодії, яка заснована на виборі алгоритму прийняття координуючих управлінських рішень керівниками вищого рівня при застосуванні управлінської інформації від менеджерів більш низького рівня, що є необхідним у результаті горизонтального та вертикального розподілу функцій з урахуванням відмінностей ресурсів, функціонального призначення структурних ланок, ціннісних орієнтацій керуючих рівней. В основі вибору координатором набору управлінських рішень знаходиться набору дій, який забезпечить реалізацію місії (стратегії, цілей) системи якнайкраще. На основі проведеного дослідження методичних підходів до оцінювання конкурентоспроможності підприємства визначено, що найкращим чином для отримання комплексного інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства застосовані методи багатовимірного аналізу, що обумовлено їх відповідністю до дослідження великої кількості об'єктів, з великою кількістю ознак, які їх характеризують, та виявленням структури цих об'єктів і взаємозв'язків їх параметрів. Запропоновано науково-методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності підприємства на основі методу багатовимірного аналізу з використанням функції бажаності Е. Харрінгтона. В основі побудови узагальненої функції Харрінгтона лежить ідея перетворення натуральних значень окремих показників у безрозмірну шкалу бажаності, що дозволяє деякою мірою моделювати процес узгодженої поведінки окремих підсистем єдиного цілого, враховувати зв'язки та вплив між ними. У межах запропонованого методичного підходу сформовано та обґрунтовано систему із 38 кількісних та якісних показників, що характеризують 6 функціональних сфер діяльності промислового підприємства, а саме: (𝑓нтк) - науково-технічну; (𝑓втк) - виробничо технологічну; (𝑓к) - кадрову; (𝑓ек) - економічну; 𝑓𝑐𝑦𝑖 - управлінську; 𝑓𝑝𝑖 - конкурентоспроможність продукції. Вибір та обґрунтування показників для оцінки рівня конкурентоспроможності промислового підприємства зроблено з урахуванням особливостей функціонування промислового підприємства та завдань, що ставляться його системою управління конкурентоспроможності. При застосуванні запропонованого науково-методичного підходу до оцінки конкурентоспроможності підприємства на основі методу багатовимірного аналізу оцінювання рівня конкурентоспроможності підприємства здійснюється за такими послідовними етапами: визначення цілі оцінювання; вибір та узгодження переліку показників оцінювання за функціональними сферами діяльності підприємства; виокремлені граничні значення кожного показника за граничними значеннями функції бажаності; визначення значення приведеного показника (х) для граничних значень функції бажаності; визначення коефіцієнтів апроксимації та розрахунок значень апроксимації для кожного показника; визначення функції бажаності за функціональними сферами діяльності підприємства; розрахунок значення інтегральної оцінки конкурентоспроможності підприємства. Запропонований науково-методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності промислового підприємства на відміну від існуючих методів оцінки має ряд вагомих переваг: можливість здійснення порівняльної динамічної оцінки, що дозволяє відстежити зміну рівня конкурентоспроможності промислового підприємства; можливість комплексної оцінки рівня конкурентоспроможності промислового підприємства, що враховує вплив всієї сукупності факторів, що формують цей рівень; використання аналітичних залежностей для кожного з обраних показників функціональних сфер господарювання промислового підприємства знизити індивідуальний та колективний суб'єктивізм до об'єкта та предмета дослідження; застосування кількісних і якісних показників, за якими вся необхідна вихідна інформація може бути отримана з даних бухгалтерської та статистичної звітності підприємств, підвищує точність та оперативність розрахунків; застосування даного методу не передбачає наявність бази для порівняння (деякого еталона, ідеального стану); можливість використання кількісних і якісних показників різної розмірності, порядку та діапазону значень; реалізація алгоритму оцінювання конкурентоспроможності промислового підприємства з використанням функції Харінгтона може бути реалізована у Microsoft Excel. У третьому розділі дисертаційного дослідження запропоновано удосконалення системи стратегування управління конкурентоспроможністю промислового підприємства за такими програмно-цільовими блоками: управління кадрами та трудовою мотивацією; забезпечення інформаційно технологічними ресурсами; менеджмент якості продукції; джерела забезпечення інвестиційних ресурсів; менеджмент; забезпечення інноваційного розвитку; система фінансового менеджменту; забезпечення управління ризиками; управління логістикою та маркетингом. Наведена сукупність заходів удосконалення стратегування управління конкурентоспроможністю промислового підприємства є сукупністю комплексних заходів, які дозволяють: реорганізувати всю систему управління підприємством; створити у робітників всіх функційних підрозділах стійке прагнення до ефективної діяльності та участі у управлінні забезпеченням конкурентоспроможності підприємства; раціонально використовувати виробничі, організаційні, науково-технічні та інші ресурси підприємства; удосконалити систему управління конкурентоспроможністю підприємства та зміцнити його ринкові позиції в умовах невизначеності. Проведено впровадження науково-методичного підходу до оцінки конкурентоспроможності промислових підприємств з розрахунком інтегральних показників конкурентоспроможності підприємств електротехнічної промисловості на основі функції бажаності Харрінгтона. Обґрунтовано вплив на значення інтегрального показника конкурентоспроможності підсумкового значення функції бажаності за функціональною сферою господарювання підприємства - «система управління». Наведені результати апробації науково-методичного підходу до оцінки конкурентоспроможності промислових підприємств, які дають змогу визначити найбільш конкурентоспроможні підприємства: ТОВ «Високовольтний союз – РЗВА», ТОВ завод низьковольтної апаратури «Лідер електрик», ПРаТ «Плутон», які мають також високі значення показників конкурентоспроможності за функціональними сферами господарювання. Запропоновано науково-методичні рекомендації з удосконалення конкурентоспроможності машинобудівного підприємства на підставі використання інструментів ризик-менеджменту та науково-методичний підхід до оцінки фінансових ризиків при управлінні конкурентоспроможністю промислового підприємства на основі методу «матриці наслідків та ймовірностей». Розроблені рекомендації щодо інтегрованого управління ризиками. Виокремлено переваги розробки та впровадження на практиці елементів системи регулювання ризиків промислового підприємства: більш реалістичний фінансовий аналіз, о вводиться у зв’язку з тим, що невизначеність параметрів моделювання вже включена в аналіз і можна визначити вплив більш якісної інформації на фінальне бізнес рішення; прийняття рішень з урахуванням оцінки рисків, що пов’язане з тим, що стратегія впливає на характер ризиків, з іншого – ризики впливають на вибір стратегії розвитку організації; послідовний підхід до ризику у зв’язку з тим, що підприємства стикаються з широким спектром ризиків та інструментів для управління ними – від фінансових інструментів управління ризиками для курсів цінних паперів, цін на сировину, енергію тощо до страховки, а також стратегічних варіантів вибору, таких як диверсифікація; використання ризик менеджменту як стратегічного інструмента (систематично виділяючи ризик і керуючи ним, підприємство може отримати конкурентну перевагу, беручись за проекти, які конкуренти визнають надто ризиковими). Рекомендується на промислових підприємствах електротехнічної галузі використовувати інструменти управління ризиками у поєднанні з компенсаторними заходами, а саме: відмову від певних управлінських рішень, лімітування ризиків; диверсифікацію ризиків; прогнозування ризиків; створення резервів; страхування ризиків; аутсорсинг управління ризиками. Розвиток сучасного менеджменту показує, що застосування разових заходів, окремих від загальної стратегії розвитку підприємства та спрямованих на зниження ризиків, не забезпечує необхідної ефективності. Виокремлено основні ризики промислового підприємства електротехнічної галузі та запропоновано основні заходи, щодо їх попередження та компенсації: ризик не реалізації профільної технології підприємств; ризик недотримання вихідних матеріалів через зрив укладених договорів постачання; ризик неотримання зовнішніх інвестицій та кредитів; ризик не укладання договорів на реалізацію виробленої продукції (ризик не реалізації виробленої продукції); ризик нестачі та плинності кадрів; ризик неправильного прогнозування ситуації та отримання неправильних вихідних даних; ризик неотримання чи несвоєчасного отримання плати за реалізованою продукцію; ризик відмови покупця від отриманої продукції (повернення або отримання як товару нижчої якості); ризик зриву власних виробничих планів та інноваційних проектів. Запропоновано основні заходи попередження ризиків та їх компенсації відносно ризиків промислових підприємств, які виокремлені у дисертаційному дослідженні. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Харків en_US
dc.title Управління конкурентоспроможністю промислових підприємств в умовах невизначеності en_US
dc.title.alternative Management of competitiveness of industrial enterprises in conditions of uncertainty en_US
dc.type Thesis en_US
dc.description.abstractalt1 The dissertation is devoted to the development and scientific substantiation of theoretical and scientific-methodical approaches to the improvement of methodological support for managing the competitiveness of industrial enterprises of Ukraine in conditions of uncertainty. The object of research is the processes of formation and functioning of the mechanism of managing the competitiveness of industrial enterprises in conditions of uncertainty. The subject of the study is a set of theoretical, methodological and applied provisions for managing the competitiveness of industrial enterprises and strengthening integration processes in conditions of uncertainty. The fundamental provisions of the theory of competition and competitiveness, methodological developments and scientific works of leading scientists on the management of enterprise competitiveness, considering the uncertainty of the competitive environment, became the methodological and theoretical basis of the study. Four stages of formation and development of theoretical concepts of competitiveness and factors of competitiveness which were a subject of research in these periods are allocated. Stage I (XVII - XIX centuries) - the first attempts to understand the essence of competitiveness and some factors of competitiveness (theory of price competition): labor productivity, production at lower prices than competitors, prices, scale of production; Stage II (end of XIX century - first half of XX century) - generalization of ideas about competitiveness as a property of the subject of competition (theory of effective management) and isolation of factors of influence: effective use of means and factors of production, ability of management to adequately respond to external changes environment, predict changes in the environment and make the right management decisions, the ability of management staff to innovate, price and non price differentiation. Stage III (second half of XX century) - deepening knowledge of scientists on strategic tools of competitiveness management (theory of strategic competitiveness) and identification of strategic factors: the ability of management to make group decisions, ability to develop internal organizational and innovative potential, choosing the right strategy. ability to use valuable, exceptional and unique resources of the firm. Stage IV (end of XX century - present) - a systematic evolutionary-neo institutional approach to the study of competition and competitiveness (systemic interaction of enterprise and socio-economic environment) with the most important factors: management system of special knowledge and skills, ability to combine rivalry with cooperation, the ability of the enterprise to create and implement fundamentally new goods (services), the ability to create new markets, market niches based on the introduction of innovations. As a result of generalization of scientists' views on the social development of theories of competition and competitiveness, the modern vision of competition at the micro-, meso-levels as an evolutionary-neo-institutional process is characterized by features and differences from classical research concepts. In particular, the studied phenomena and processes in the socio-economic system are considered: according to the laws of evolution (formation, development, decline), ie the laws of self-organization of complex systems, the main object of study is the process of change. market. The ability of competition to ensure the survival and reproduction of firms most adapted to the evolution of the market environment is considered as a direction of analysis. The natural state of the market considers the long-term imbalance, which encourages companies to change their behavior and improve competitive strategies. Price and non-price methods of competition are complemented by the competition of routines in the enterprise, which provides additional opportunities for adaptive competitive strategy of rivals. The process of market change is considered non deterministic, ie accompanied by unpredictable results. Based on the analysis of modern scientific approaches to understanding the essence of content, properties of enterprise competitiveness (relativity, conditionality, dynamism, objectivity, objectivity, system, integrity, relevance, emergence) and features of this category (relationship of relative and absolute components of the category, interpenetration of internal and external components, the interaction of long-term and short-term aspects, the relationship of product characteristics and activities of the entity), clarified the concept of "enterprise competitiveness", which, in contrast to existing concepts emphasizes the following aspects of competitiveness in universal form; is defined as a competitive action to use the overall potential of the enterprise, which has an organizational nature, respectively, is determined by management factors; achieving sustainable competitive advantage is determined by the capabilities of the enterprise; the achievement of competitiveness is due to the level of development of organizational capabilities of the enterprise; integration and reconfiguration of potentials and capabilities to take advantage of the opportunities created by the changing environment. The author's definition of the concept of "enterprise competitiveness" considers the peculiarities of the modern vision of competition as an evolutionary neo-institutional process. The study of the main competitive advantages of enterprises of the leading countries of world competitiveness in accordance with their types of socio-economic development models (Central European, Southern European, Scandinavian, Japanese and Chinese types), allowed to determine the competitiveness of socio economic models. within which enterprises operate. The main determinants of competitive advantages of industrial enterprises of the leading countries of world competitiveness are determined. Switzerland: production of the highest level of quality; the highest level of product innovation and all components of the production process; systematic improvement of enterprise management; full coverage of the complex system of competitiveness management of all enterprise activities; the enterprise competitiveness management system is an element of the cluster competitiveness management system. Sweden: orientation of industrial production on the domestic and at the same time on the foreign market; production of mostly science-intensive products; high level of mechanization and automation; the highest level of scientific research; highly skilled workforce. The United States of America: stimulating innovation through the development of production and innovation capacity; state support for strategically important but not profitable enterprises; support of enterprises in foreign markets. Japan: R&D priority and, as a result, state-of-the-art technology; effective system of organization and motivation of work as a technology of human resources management; the advantage of the development of production potential. China: low production costs, efficient pricing policy; import of innovations and their rapid introduction into production; high share of financial and production participation of foreign enterprises; focus on the export-oriented nature of production. The general determinants of competitive advantages of industrial enterprises of the leading countries of world competitiveness are: institutional support of economic activity of national commodity producers; effective use of competitive advantages of all types with the allocation of the main role of organizational and personnel potential; innovation of all spheres of enterprise activity; coverage of a comprehensive management quality management system. The process of enterprise competitiveness management is studied: the essence of the basic concepts of the theory of competitiveness management; principles on which the process of managing the competitiveness of the enterprise is based; enterprise competitiveness management functions; structures of the competitiveness management mechanism. The necessity of calculating the factor of uncertainty in the management of competitiveness is determined, which is related to: the peculiarities of the development of the system, which is represented by a set of qualitative and quantitative characteristics; lack of knowledge about the state of the environment; competitiveness management is considered as a set of decision-making subsystems and the need to find a compromise between them; application. The component structure of formation of the mechanism of management of competitiveness of the industrial enterprise in the conditions of uncertainty is defined in work, with allocation of its basic elements which set of subjects, objects, the purpose, tasks, principles, functions, methods and management tools the process of managing the competitiveness of the enterprise ensures effective management decisions. This component structure is the theoretical basis for the formation of organizational and economic mechanism for managing the competitiveness of industrial enterprises, in which the list of elements and stages of management, set of methods and tools for its evaluation correlates with the goal and corresponds to the results of practical implementation. The second section examines the current state of development and the level of competitiveness of machine-building enterprises of Ukraine. The study found that in the process of adapting to changing financial and economic environment, the vast majority of machine-building enterprises had difficulties with technical and technological re-equipment, attracting additional investment and innovation resources, finding partners for stable cooperation in the global market, establishing relationships with new contractors and consumers. . The following directions of support of competitive positions of domestic machine-building enterprises are offered: reforming of system of management of economic processes, creation of non-aggressive system of interaction of business and trade unions; tax system reform; structural renewal and stimulation of the development of diversified, export oriented and high-tech industries; activation and protection of the domestic market (reorientation of the domestic producer to the domestic market and implementation of the import substitution strategy); stimulating the development of the domestic stock market and the domestic banking system, an effective clearing and settlement system; support of innovative model of development (active use of foreign modern technologies); reforming the social protection system in the direction of diversifying the sources of social services. It is proved that the efficiency of functioning and competitiveness of all spheres of Ukraine's economy depend on the level of development of machine-building enterprises, and, in particular, enterprises of electrical industry. It is substantiated that the production of electrical distribution and control equipment has significant development potential, which is realized through the application of horizontal integration strategy. According to the results of the study of the dynamics of the domestic market of electrical products, the need to improve the management system of competitiveness of domestic industrial enterprises is proved. According to the results of the study, the main trends in the development of domestic electrical engineering enterprises are identified: access to the global components market, increasing the pace of digital technology and development of alternative energy, automation of technological processes and energy efficiency; acceleration of technological lag of domestic enterprises from world-class competitors and non-compliance of products with the requirements of the world market; strengthening competition in the domestic market and active assimilation by foreign companies: growth of the domestic market of electrical products with a steady decrease in demand for products of domestic enterprises and growth in demand for imported products; reducing the technological depth in the production activities of domestic enterprises and increasing the number of enterprises for the assembly and testing of electrical products; managerial lag and shortage (outflow) of qualified personnel. Modern directions of improving the competitiveness management of machine building enterprises on the basis of reforming and developing targeted management systems based on international standards, application of business excellence models, coordinated hierarchical interaction, which will allow industrial enterprises to respond to changes in financial and economic spheres. market environment. The basis of the model of business excellence are the following basic principles of management excellence: result-oriented; concentration of efforts on achievement of satisfaction of the consumer; leadership and goal sustainability, management of processes and phenomena; staff development and involvement; continuous professional development; innovation of all spheres of enterprise activity; partnership development; corporate social responsibility. It is proposed to implement in the management practice of industrial enterprises a model of coordinated hierarchical interaction, which is based on the choice of algorithm for coordinating management decisions by senior managers using management information from lower level managers, which is necessary as a result of horizontal and vertical distribution of functions. appointment of structural units, value orientations of management levels. The choice of the coordinator of the set of management decisions is based on a set of actions that will ensure the implementation of the mission (strategy, goals) of the system in the best possible way. Based on the study of methodological approaches to assessing the competitiveness of the enterprise, it is determined that the best way to obtain a comprehensive integrated indicator of the competitiveness of the enterprise used multidimensional analysis, due to their compliance with the study of a large number of objects. the structure of these objects and the relationships of their parameters. The proposed scientific and methodological approach to assessing the competitiveness of industrial enterprises in contrast to existing assessment methods has a number of important advantages: the ability to carry out comparative dynamic assessment, which allows you to track changes in the level of competitiveness of industrial enterprises; the possibility of a comprehensive assessment of the level of competitiveness of an industrial enterprise, taking into account the impact of the whole set of factors that shape this level; use of analytical dependences for each of the selected indicators of functional areas of the industrial enterprise to reduce individual and collective subjectivity to the object and subject of research; the use of quantitative and qualitative indicators, according to which all the necessary source information can be obtained from the accounting and statistical reporting of enterprises, increases the accuracy and efficiency of calculations; the use of this method does not imply the basis for comparison (some standard, ideal state); the possibility of using quantitative and qualitative indicators of different dimensions, order and range of values; implementation of the algorithm for assessing the competitiveness of an industrial enterprise using the Harrington function can be implemented in Microsoft Excel. In the third section of the dissertation research it is proposed to improve the system of strategizing the competitiveness management of an industrial enterprise for the following program-target blocks: personnel management and work motivation; provision of information and technological resources; product quality management; sources of investment resources; management; ensuring innovative development; financial management system; ensuring risk management; logistics and marketing management. The set of measures to improve the strategy of managing the competitiveness of an industrial enterprise is a set of comprehensive measures that allow: to reorganize the entire enterprise management system; to create in workers of all functional divisions steady aspiration to effective activity and participation in management of maintenance of competitiveness of the enterprise; rational use of production, organizational, scientific, technical and other resources of the enterprise; to improve the system of enterprise competitiveness management and strengthen its market position in conditions of uncertainty. The introduction of a scientific and methodological approach to assessing the competitiveness of industrial enterprises with the calculation of integrated indicators of competitiveness of enterprises in the electrical industry based on the Harrington desirability function. The influence on the value of the integrated indicator of competitiveness of the final value of the desirability function in the functional sphere of enterprise management - "management system" is substantiated. The results of approbation of scientific and methodological approach to assessing the competitiveness of industrial enterprises, which allow to identify the most competitive enterprises: Rivne Plant of High-Voltage Equipment, LVEP "Lider Elektrik", PLUTON PrJSC, which also have high competitiveness. by functional areas of management. Scientific and methodological recommendations for improving the competitiveness of machine-building enterprises based on the use of risk management tools and scientific and methodological approach to assessing financial risks in managing the competitiveness of industrial enterprises based on the method of "matrix of consequences and probabilities". Recommendations for integrated risk management have been developed. The advantages of developing and implementing elements of the industrial enterprise risk management system are highlighted: more realistic financial analysis is introduced due to the fact that the uncertainty of modeling parameters is already included in the analysis and can determine the impact of better information on the final business decision; decision-making based on risk assessment, which is due to the fact that the strategy affects the nature of risks, on the other - the risks affect the choice of development strategy of the organization; Consistent approach to risk due to the fact that companies face a wide range of risks and tools to manage them - from financial risk management tools for securities prices, prices for raw materials, energy, etc. to insurance, as well as strategic choices such as as diversification; use of risk management as a strategic tool (systematically identifying and managing risk, the company can gain a competitive advantage by undertaking projects that competitors consider too risky). It is recommended to use risk management tools in combination with compensatory measures at industrial enterprises of the electrical engineering industry, namely: refusal of certain management decisions, risk limitation; risk diversification; risk forecasting; creation of reserves; risk insurance; risk management outsourcing. The development of modern management shows that the use of one-time measures, separate from the general strategy of enterprise development and aimed at reducing risks, does not provide the necessary efficiency. The main risks of an industrial enterprise of the electrical industry are identified and the main measures for their prevention and compensation are proposed: the risk of failure to implement the profile technology of enterprises; the risk of non compliance with raw materials due to failure of supply contracts; risk of non-receipt of foreign investments and loans; the risk of not concluding contracts for the sale of manufactured products (risk of non-sale of manufactured products); risk of staff shortages and turnover; the risk of incorrect forecasting of the situation and obtaining incorrect initial data; risk of non-receipt or late payment for sold products; the risk of the buyer's refusal of the received products (return or receipt as lower quality goods); risk of failure of own production plans and innovative projects. The main measures of risk prevention and compensation against the risks of industrial enterprises are proposed, which are highlighted in the dissertation research. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу