IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Аналіз допустимих відхилень вузлів приєднання вантового канату до споруди

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гупало, Ю. Ю.
dc.contributor.author Бельмас, І. В.
dc.contributor.author Білоус, О. І.
dc.contributor.author Танцура, Г. І.
dc.date.accessioned 2022-09-14T09:51:01Z
dc.date.available 2022-09-14T09:51:01Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/25938
dc.description Гупало, Ю. Аналіз допустимих відхилень вузлів приєднання вантового канату до споруди / Ю. Гупало, І. Бельмас, О. Білоус, Г. Танцура // Технічні науки та технології. - 2022. - № 1 (27). - С. 67-73. en_US
dc.description.abstract На основі метода механіки шаруватих композитних матеріалів була створена модель, яка здатна оцінити вплив дефектів приєднання канату до залізобетонного покриття будівлі на його напружено деформований стан. Отримані розрахунки дають можливість визначити допустиму похибку приєднання кінців канату до споруди, що суттєво сприяє підвищенню безпеки експлуатації загалом. Вони надають можливість визначати допустиму похибку приєднання кінців канату до споруди та сприяють підвищенню безпеки експлуатації останньої. Результати отримані методами механіки композитних матеріалів з використанням моделювання в системі Mathcad, що дозволяє вважати їх достатньо достовірними. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" en_US
dc.relation.ispartofseries Технічні науки та технології;№ 1 (27)
dc.subject permissible deviations en_US
dc.subject stress-strain condition en_US
dc.subject cable-stayed rope en_US
dc.subject rotation angle en_US
dc.subject internal load forces en_US
dc.subject допустимі відхилення en_US
dc.subject напружено-деформований стан en_US
dc.subject вантовий канат en_US
dc.subject кут повороту en_US
dc.subject внутрішні сили навантаження en_US
dc.title Аналіз допустимих відхилень вузлів приєднання вантового канату до споруди en_US
dc.title.alternative Algorithm for determining permissible deviations оf cable rope connection nodes to structure en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 One of the directions of modern capital buildings is reduce the cost of manufacturing construction products and increase the reliability of its basic elements. In order to reduce the production time, manufacturing construction products should be made of flat reinforced concrete elements connected to the spatial structure by cables. Due to the reduction of the amount of time for the production of the main elements of construction, it becomes possible to produce materials of low weight for the overlapping with the specified dimensions in the plan of structure. The main factor of safe operation is the calculation of the nodes connecting the cable ropes to structure. Analysis of recent achievements and publications has shown that the problem of determining the stress-strain state of the cable rope is not solved, in the scientific literature insufficiently studied the effects of nodes on the state of the entire prefabricated structure. The aim of the article is study the influence of defects on the stress-strain state of cable ropes and develop a method for determining allowable fluctuations of load and displacement forces between ropes for design nodes of connection. Based on the method of mechanics of layered composite materials, a model is built, the influence of defects of its connection to the stable reinforced concrete floor of building on stress-strain state of cable rope is established. Expressions for determining the permissible rotation of the cross-section of the connected rope to the structure are formed. The mechanism of influence of the nature of rope connection to the structure on its stress-strain state is specified. The expressions for determination of admissible deviations of knots of connection of a cable rope to a building design are received. This makes it possible to determine the permissible error of connecting the ends of the rope to the structure, which improves operational safety. The results can be considered reliable because they are obtained by methods of mechanics of composite materials using analytical results in a closed form. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу