dc.contributor.author |
Войтенко, В. П.
|
|
dc.contributor.author |
Солодчук, М. О.
|
|
dc.date.accessioned |
2022-12-08T12:35:38Z |
|
dc.date.available |
2022-12-08T12:35:38Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/26346 |
|
dc.description |
Войтенко, В. Підвищення швидкості аналізу зображень, отриманих із безпілотного літального апарату / В. Войтенко, М. Солодчук // Технічні науки та технології. - 2022. - № 2 (28). - С. 127-137. |
en_US |
dc.description.abstract |
Проведення тривалих пошуково-рятувальних місій, які здійснюються за допомогою безпілотних літальних апаратів,
перевантажують оператора. Запропонована концепція підвищення швидкодії людино-машинної системи на основі інформації, отримуваної із зображень відеокамер, встановлених на рухомій відносно апарату платформі, за рахунок інтелектуальної системи керування цією платформою. Позиціювання окремої спот-камери за кутами рискання та тангажу за зонами реалізуються на основі команд від підсистеми розпізнавання, яка визначає кандидатів на об’єкти інтересу. |
en_US |
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Технічні науки та технології;№ 2 (28) |
|
dc.subject |
unmanned aerial vehicle (UAV) |
en_US |
dc.subject |
video sensor |
en_US |
dc.subject |
image analysis |
en_US |
dc.subject |
man-machine system |
en_US |
dc.subject |
electric drive |
en_US |
dc.subject |
MATLAB |
en_US |
dc.subject |
Simulink |
en_US |
dc.subject |
безпілотний літальний апарат |
en_US |
dc.subject |
відеосенсор |
en_US |
dc.subject |
аналіз зображень |
en_US |
dc.subject |
людино-машинна система |
en_US |
dc.subject |
електропривід |
en_US |
dc.title |
Підвищення швидкості аналізу зображень, отриманих із безпілотного літального апарату |
en_US |
dc.title.alternative |
Increasing the speed of analysis of images obtained from unmanned aerial vehicle |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
dc.description.abstractalt1 |
Carrying out long-term search and rescue missions, intelligence, surveillance and reconnaissance, which are carried
out with the help of unmanned aerial vehicles (UAVs) overload the operator and reduce the effectiveness of solving the assigned
tasks, up to the point of making their implementation impossible. The paper proposes the concept of increasing the speed of
the human-machine system based on information obtained from images transmitted in real time by video cameras installed on
a platform moving relative to the UAV, by mean of the intelligent control system of this platform.
Thus, the image from the main video camera with a wide viewing angle is divided into rectangular sections (zones),
which size is determined by the viewing angle (zoom) necessary for the operator to make the final decision. The software system
of the lower level, evaluating the video frame, determines and marks the areas in which the object of interest may be present.
Increasing the focal length and focusing (i.e., zooming the image), as well as positioning the main camera is carried out for
the area where the probability of the presence of the candidate object is the greatest. In another variant, a separate spot camera
with a reduced and fixed field of view is aimed at the yaw and pitch angles, which requires that this camera be directly
suspended on a gyro-stabilized platform, where a block of other sensors is installed, including the main video camera.
An example of modeling the electric drive of a spot camera by the yaw angle is given and further steps are determined
for the development of subsystems of three levels: software (recognition), hardware (scaling and positioning), human-machine
(coordination of information flows). To improve the dynamic characteristics in comparison with the basic proportional-integral
laws, it is proposed to use quasi-optimal algorithms for regulating electric drives. |
en_US |