dc.contributor.author |
Маргасова, В. Г.
|
|
dc.contributor.author |
Плота, С.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-01-27T09:55:46Z |
|
dc.date.available |
2023-01-27T09:55:46Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/26739 |
|
dc.description |
Маргасова, В. Перспективні напрями трансформації організаційної культури закладів вищої освіти / В. Маргасова, С. Плота // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 1. - С. 7-19. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті досліджено особливості трьох традиційних академічних моделей «ідеального
типу» викладання та досліджень, пов’язаних із національною культурою та державною освітою в галузі освіти. Розглянуто сутність і роль інновацій у забезпеченні конкурентоспроможності університетів на сучасному ринку освітніх послуг. У статті проаналізовано Модель Томаса Дж. Пітерса, що відрізняє чотири типи культур залежно від того, як вони впливають на
інновації, дії, контроль або гармонію культури в організації. Проведене дослідження дало можливість виокремити та обґрунтувати напрями трансформацій в організаційній культурі для
забезпечення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку навчальних закладів. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 2 (30) |
|
dc.subject |
higher education |
uk_UA |
dc.subject |
organizational culture |
uk_UA |
dc.subject |
innovations |
uk_UA |
dc.subject |
Humboldt model |
uk_UA |
dc.subject |
Napoleonic model |
uk_UA |
dc.subject |
Anglo-American model |
uk_UA |
dc.subject |
вища освіта |
uk_UA |
dc.subject |
організаційна культура |
uk_UA |
dc.subject |
інновації |
uk_UA |
dc.subject |
модель Гумбольдта |
uk_UA |
dc.subject |
Наполеонівська модель |
uk_UA |
dc.subject |
англо-американська модель |
uk_UA |
dc.title |
Перспективні напрями трансформації організаційної культури закладів вищої освіти |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Promising directions of transformation оf the organizational culture оf higher education institutions |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The article describes the peculiarities of three traditional academic models of the "ideal type" of
teaching and research related to national culture in the field of education. The authors considered the
essence and role of innovations in ensuring the competitiveness of universities in the modern educational
services market. The article analyzes the Model of Thomas J. Peters, which distinguishes four types of
cultures depending on how they affect innovation, action, control or harmony of culture in the
organization. The conducted research made it possible to identify and substantiate the directions of
transformations in organizational culture to ensure competitiveness and innovative development of
educational institutions. The following areas of change in the field of management of educational
institutions have been determined: implementation of a business-organization model that stimulates the
aspiration of educational institutions to achieve higher standards of professional business management;
adaptation of educational institutions to modern challenges and threats, as well as changes in the labor
market; improving the autonomy of university teachers in the implementation of didactic and scientific
activities. The following aspects of changes in the field of scientific activity of educational institutions
were identified: creation of an organizational environment that promotes the attraction of grants from
national and international organizations; creation of a culture focused on innovation and the
development of scientific research; increasing the effectiveness of the structural unit responsible for
scientific research (R&D department), and for teachers - building effective cooperation with this unit;
improvement of coordination, integration and management processes, as well as employee motivation;
formation of the culture of scientific activity of educational institutions focused on innovations. Areas of
transformation of didactic activities of educational institutions include further development of joint
learning technologies, focused on more interactive technologies; development of electronic learning
technologies, courses on online-platforms; development of person-oriented learning. |
uk_UA |