IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Перспективні напрями трансформації організаційної культури закладів вищої освіти

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Маргасова, В. Г.
dc.contributor.author Плота, С.
dc.date.accessioned 2023-01-27T09:55:46Z
dc.date.available 2023-01-27T09:55:46Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/26739
dc.description Маргасова, В. Перспективні напрями трансформації організаційної культури закладів вищої освіти / В. Маргасова, С. Плота // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 1. - С. 7-19. uk_UA
dc.description.abstract У статті досліджено особливості трьох традиційних академічних моделей «ідеального типу» викладання та досліджень, пов’язаних із національною культурою та державною освітою в галузі освіти. Розглянуто сутність і роль інновацій у забезпеченні конкурентоспроможності університетів на сучасному ринку освітніх послуг. У статті проаналізовано Модель Томаса Дж. Пітерса, що відрізняє чотири типи культур залежно від того, як вони впливають на інновації, дії, контроль або гармонію культури в організації. Проведене дослідження дало можливість виокремити та обґрунтувати напрями трансформацій в організаційній культурі для забезпечення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку навчальних закладів. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 2 (30)
dc.subject higher education uk_UA
dc.subject organizational culture uk_UA
dc.subject innovations uk_UA
dc.subject Humboldt model uk_UA
dc.subject Napoleonic model uk_UA
dc.subject Anglo-American model uk_UA
dc.subject вища освіта uk_UA
dc.subject організаційна культура uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject модель Гумбольдта uk_UA
dc.subject Наполеонівська модель uk_UA
dc.subject англо-американська модель uk_UA
dc.title Перспективні напрями трансформації організаційної культури закладів вищої освіти uk_UA
dc.title.alternative Promising directions of transformation оf the organizational culture оf higher education institutions uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The article describes the peculiarities of three traditional academic models of the "ideal type" of teaching and research related to national culture in the field of education. The authors considered the essence and role of innovations in ensuring the competitiveness of universities in the modern educational services market. The article analyzes the Model of Thomas J. Peters, which distinguishes four types of cultures depending on how they affect innovation, action, control or harmony of culture in the organization. The conducted research made it possible to identify and substantiate the directions of transformations in organizational culture to ensure competitiveness and innovative development of educational institutions. The following areas of change in the field of management of educational institutions have been determined: implementation of a business-organization model that stimulates the aspiration of educational institutions to achieve higher standards of professional business management; adaptation of educational institutions to modern challenges and threats, as well as changes in the labor market; improving the autonomy of university teachers in the implementation of didactic and scientific activities. The following aspects of changes in the field of scientific activity of educational institutions were identified: creation of an organizational environment that promotes the attraction of grants from national and international organizations; creation of a culture focused on innovation and the development of scientific research; increasing the effectiveness of the structural unit responsible for scientific research (R&D department), and for teachers - building effective cooperation with this unit; improvement of coordination, integration and management processes, as well as employee motivation; formation of the culture of scientific activity of educational institutions focused on innovations. Areas of transformation of didactic activities of educational institutions include further development of joint learning technologies, focused on more interactive technologies; development of electronic learning technologies, courses on online-platforms; development of person-oriented learning. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу