Короткий опис(реферат):
Освіта як процес цілеспрямованого виховання та навчання, розвитку
та саморозвитку особистості є фундаментом знання як засвоєної інформації, як
здатності, розуміння, усвідомлення що і як робити. У загальному розумінні освіта – це
галузь соціальної сфери, яка посідає особливе місце в економічній системі та є
найважливішим чинником соціально-економічного розвитку суспільства. У сучасних
умовах розвиток освіти супроводжується такими явищами, як інтернаціоналізація,
комерціалізація, соціалізація, інклюзія, що потребує нових підходів до її державного
регулювання. У контексті цього запропоновано розглядати освіту як суспільне благо,
виробництво якого здійснюється в інтересах людини, родини, суспільства, держави.
Держава бере на себе відповідальність за виробництво освітніх послуг, від яких
безпосередньо залежить національна безпека, цілісність держави, єдиний економічний
простір. І освіта – це суспільне благо, що є першочерговим з погляду держави. Отже,
державне регулювання освіти – це діяльність державних інституцій, що спрямована на
забезпечення нормативно-правової бази, формування інституційного середовища,
визначення правил і процедур щодо формування, розподілу, використання природних,
соціальних, людських, виробничих, фінансових ресурсів для забезпечення освітою як
суспільним благом. Базисом сталого економічного розвитку держави є його
інституційне середовище – чіткий упорядкований набір інститутів (правових,
політичних, економічних, соціокультурних), що визначають рамкові умови
функціонування й розвитку економічних суб’єктів і суттєво впливають на виробництво
суспільних благ. Узагальнено, що вплив економічних, правових, соціальних, політичних, культурних, демографічних, технологічних факторів зумовлює зміни та
трансформацію інституційного середовища, а отже, необхідним є забезпечення його
гнучкості, адаптивності, стійкості, ефективності.
Суть розробки, основні результати:
Журавльова, Ю. Концептуальні підходи до державного регулювання освіти як суспільного блага: інституційний аспект / Ю. Журавльова, В. Мельник, І. Ломачинська // Науковий вісник Полісся. - 2022. - № 1 (24). - С. 6-22.