dc.contributor.author |
Кальченко, В. В.
|
|
dc.contributor.author |
Кальченко, В. І.
|
|
dc.contributor.author |
Венжега, В. І.
|
|
dc.contributor.author |
Машковцев, Д.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-05-09T08:11:22Z |
|
dc.date.available |
2023-05-09T08:11:22Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/27591 |
|
dc.description |
Кальченко, В. Аналіз методів шліфування зі схрещеними осями розподільного валу та круга / В. Кальченко, В. Кальченко, В. Венжега, Д. Машковцев // Технічні науки та технології. - 2023. - № 1 (31). - С. 7-13. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Проведено аналіз методів шліфування зі схрещеними осями розподільного вала та абразивного круга, а також
розглянуто верстати, на яких здійснюється зазначена обробка. У роботі проаналізовано наявні способи обробки ро-
зподільних валів, зокрема високошвидкісне шліфування та шліфування зі схрещеними осями деталі та абразивного
круга, а також розглянуті питання тримірного геометричного моделювання інструментів, процесів зняття припуску
та формоутворення кулачків і шийок розподільних валів. Дослідження процесів шліфування зі схрещеними осями
дасть змогу підвищити якість та точність обробки поверхонь розподільних валів. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Технічні науки та технології;№ 1 (31) |
|
dc.subject |
grinding |
uk_UA |
dc.subject |
ends of parts |
uk_UA |
dc.subject |
camshaft |
uk_UA |
dc.subject |
camshaft cam |
uk_UA |
dc.subject |
grinding with crossed axes |
uk_UA |
dc.subject |
шліфування |
uk_UA |
dc.subject |
торці деталей |
uk_UA |
dc.subject |
розподільний вал |
uk_UA |
dc.subject |
кулачок розподільного валу |
uk_UA |
dc.subject |
шліфування зі схрещеними осями |
uk_UA |
dc.title |
Аналіз методів шліфування зі схрещеними осями розподільного валу та круга |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Analysis of grinding methods with crossed axes of the camshaft and abrasive wheel |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
An analysis of the methods of grinding camshafts with crossed axes was carried out. The camshaft is the main part of the
engines and gearboxes of motor transport, therefore the reliability, correctness and durability of the assembly depends on the
accuracy of their manufacture. Therefore, for the manufacture of camshafts, there is a need for high-precision specialized
machines for their processing. As a result of the influence of the accuracy of processing camshafts on their competitiveness in
the market, there is a need to improve and modernize their processing.
This article provides an overview of modern machines for grinding the surfaces of camshafts, in particular machines of
the Kharkiv Machine Building Plant and Junker (Germany). An overview of publications devoted to the issue of surface
treatment of camshafts and crankshafts is also given. In particular, the study of the process of grinding the camshaft with an
approximate tool for one institution, the characteristics and waviness of vibrations during grinding, the problems of managing
the grinding process and the measurement of parameters affecting the grinding process are considered. An analysis of the
existing modular three-dimensional geometric modeling of tools, the processes of removing the allowance and forming the
support necks of the camshafts during grinding in one facility with crossed axes of the tool and the part was carried out. The
advantage of this method is the ability to take into account the shape of the part and not take into account the radius of the tool
when grinding the surfaces of camshaft cams on CNC machines. This increases the quality and productivity of camshaft surface
treatment. |
uk_UA |