Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лисенко, І. В. | |
dc.date.accessioned | 2023-07-27T12:56:12Z | |
dc.date.available | 2023-07-27T12:56:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://ir.stu.cn.ua/123456789/28634 | |
dc.description | Лисенко, І. В. Аналіз світового досвіду взаємодії регіональних інноваційних кластерів та вищої освіти / І. В. Лисенко // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2019. – № 3 (19). – С. 229-239. | uk_UA |
dc.description.abstract | Статтю присвячено детальному аналізу світового досвіду взаємодії регіональних інноваційних кластерів із системою вищої освіти. Обґрунтовано думку про те, що інноваційні кластери створюють умови та сприяють підвищенню рівня професійної підготовки майбутніх фахівців, кваліфікації педагогічних працівників та надають додаткові можливості для впровадження інноваційних методик навчання, тим самим позитивно впливають на розвиток вищої освіти. У статті наведено аналіз еволюції наукових поглядів щодо дефініції «інноваційний кластер» та «регіональний інноваційний кластер», під яким слід розуміти об’єднання та кооперацію освітніх, наукових, технічних, виробничих, фінансових, інвестиційних та інших установ (підприємств, організацій) з метою узгодження спільних інтересів у забезпеченні інноваційної взаємодії, реалізації новітніх технологій та інноваційної продукції на регіональному рівні. З метою ґрунтовного розкриття теми дослідження, за даними European Cluster Collaboration Platform та European Cluster Observatory проведено статистичний аналіз щодо інноваційних кластерів, які сьогодні успішно функціонують та розвиваються у світі. Особливу увагу приділено роботі Consortium Linking Universities of Science and Technology for Education and Research (CLUSTER) – об’єднанню, що поєднує університети, науку і технології для освіти та досліджень у галузі інновацій і який є яскравим прикладом ефективної взаємодії регіональних інноваційних кластерів із системою вищої освіти багатьох країн. Для розкриття теми та досягнення поставленої мети у статті було використано такі методи дослідження: метод системного аналізу при вивченні розвитку та функціонуванні інноваційних кластерів; метод статистичного аналізу для виявлення взаємозв’язків між учасниками інноваційного кластера та оцінки їхнього впливу на його розвиток; картографічний для виокремлення країн із функціонуючими інноваційними кластерами; абстрактнологічний метод для формування висновків та пропозицій щодо перспектив розвитку інноваційних кластерів та їх взаємодії із системою вищої освіти. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Чернігів : ЧНТУ | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 3 (19) | |
dc.subject | світовий досвід | uk_UA |
dc.subject | вища освіта | uk_UA |
dc.subject | якість вищої освіти | uk_UA |
dc.subject | інноваційний кластер | uk_UA |
dc.subject | регіональний інноваційний кластер | uk_UA |
dc.subject | науково-технічний потенціал | uk_UA |
dc.subject | конкурентні переваги | uk_UA |
dc.subject | соціально-економічний розвиток | uk_UA |
dc.subject | world experience | uk_UA |
dc.subject | higher education | uk_UA |
dc.subject | quality of higher education | uk_UA |
dc.subject | innovation cluster | uk_UA |
dc.subject | regional innovation cluster | uk_UA |
dc.subject | scientific and technical potential | uk_UA |
dc.subject | competitive advantages | uk_UA |
dc.subject | socio-economic development | uk_UA |
dc.title | Аналіз світового досвіду взаємодії регіональних інноваційних кластерів та вищої освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | Analysis of world experience in the interaction of regional innovation clusters and higher education | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.description.abstractalt1 | The article is devoted to a detailed analysis of the global experience of interaction of regional innovation clusters with the higher education system. It is grounded that innovative clusters create conditions and help to improve the level of professional training of future specialists, the qualification of teaching staff and provide additional opportunities for the introduction of innovative teaching methods, thus positively affecting the development of higher education. The article analyzes the evolution of scientific perspectives on the definition of "innovation cluster" and "regional innovation cluster", which should be understood as an association and cooperation of educational, scientific, technical, industrial, financial, investment and other institutions (enterprises, organizations) for the purpose harmonization of common interests in ensuring innovative interaction, implementation of new technologies and innovative products at the regional level. In order to thoroughly reveal the topic of the research, according to the European Cluster Collaboration Platform and the European Cluster Observatory, a statistical analysis has been conducted on innovative clusters that are successfully operating and developing in the world today. Particular attention is paid to the work of the Consortium Linking Universities of Science and Technology for Education and Research (CLUSTER), an association that combines universities, science and technology for education and research in the field of innovation. Which is a prime example of the effective interaction of regional innovation clusters with higher education in many countries. In order to reveal the topic and achieve the goal, the following research methods were used in the article: method of systematic analysis in studying the development and functioning of innovative clusters; a statistical analysis method for identifying the relationships between participants in an innovation cluster and assessing their impact on its development; mapping to identify countries with functioning innovation clusters; abstract-logical method for forming conclusions and proposals on the prospects for the development of innovation clusters and their interaction with the higher education system. | uk_UA |