IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Механізми державного управління запобіганню корупції в органах влади в контексті економічної безпеки

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Пінчук, В. І.
dc.date.accessioned 2023-09-05T11:45:10Z
dc.date.available 2023-09-05T11:45:10Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28732
dc.description Пінчук, В. І. Механізми державного управління запобіганню корупції в органах влади в контексті економічної безпеки : дис. ... д-ра філософії : 281 Публічне управління та адміністрування / В. І. Пінчук. - Чернігів, 2023. - 231 с. uk_UA
dc.description.abstract Дисертація присвячена теоретико-методологічному обґрунтуванню та прикладному аспекту вирішення наукової проблеми вдосконалення державних механізмів запобігання корупції в державних установах у контексті економічної безпеки.ки. У роботі сформовано понятійно-категоріальний апарат наукового дослідження шляхом визначення понять, як «корупція», «запобігання корупції», «механізми державного управління запобіганню корупції в органах влади». Розкрито теоретичні основи формування механізмів державного управління протидією корупції в органах влади та розроблено практичні рекомендації щодо їх удосконалення. Кодифікація принципів управління та протидії корупції дала змогу визначити функціонування та практичну роботу адміністративних механізмів. Дисертація виконана відповідно до плану науково дослідних робіт Національного університету «Чернігівська політехніка» за темами «Публічна політика сталого розвитку реального сектору економіки України в умовах євроінтеграції» (номер державної реєстрації 0120U104297) та «Механізми державного управління регіональним розвитком в умовах переформатування владних відносин» (номер державної реєстрації 0120U105292), під час виконання яких автором здійснена оцінка механізмів державного управління запобіганню корупції в органах влади в контексті економічної безпеки. Метою дослідження є обгрунтування теоретико--концентуальних засад та науково--прикладних рекомендацій вдосконалення механізмів державного управління запобіганню корупції в органах публічної влади в контексті економічної безпеки. Об’єкт дослідження –– процеси формування та реалізації системних підходів щодо запобігання корупції в органах публічної влади в контексті економічної безпеки. Предмет дослідження –– теоретичні, методологічні та прикладні аспекти формування ефективних заходів у сфері державного управління запобіганню корупції в органах публічної влади в контексті економічної безпеки. Інформаційною базою дослідження є законодавчі та нормативно--правові акти, статистичні та економічні дані та звіти Державної служби статистики України, інформаційно--аналітичні матеріали Державного агентства України з питань державної служби, монографічні дослідження та основні зарубіжні та наукові праці. Дослідження вітчизняних науковців, інтернет--ресурсів та авторів--аналітиків. У роботі сформовано та вирішено низку завдань, що дозволило отримати нові або такі, які характеризуються новизною результати. Представлено систему класифікації механізмів державного управління запобіганню в органах публічної влади та деталізовано організаційні, економічні, правові та інформаційні механізми регулювання діяльності суб’єктів. Визначено, в умовах тотальної корупції на всіх рівнях вирішувати соціальні, економічні та політичні проблеми було визнано принципово неможливим. Негативні наслідки цього явища не лише перешкоджають поступальному та поступовому розвитку суспільства, а й становлять серйозну загрозу національній економічній безпеці. Емпіричний аналіз детермінант корупції на основі даних міжнародних наукових і фінансових інституцій дозволяє зробити висновки про стійкі детермінанти корупції, зокрема показники матеріального добробуту суспільства (рівень бідності населення чи функцію соціального забезпечення) , показник рівня економічної свободи країни, навантаження на економіку країни та рівня справедливості в судовій системі країни. Для вирішення цих проблем проаналізовано визначення сутності адміністративної влади та розмежування повноважень місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Вирішенню цього завдання сприятиме проведення органами публічного управління функціонального обстеження щодо перевірки (оцінки) відповідності існуючих структур цих органів покладеним на них функціям та визначеним напрямам роботи та діяльності. Визначено обов’язковість існування фундаменту, на якому буде ґрунтуватися цільова протидія корупції та нормативно-правове забезпечення її запобігання. Дієві державно-управлінські механізми запобігання корупції можуть сформуватися за умови грамотної державної політики, ефективного нормативно-правового регулювання аспектів корупції та цільового використання бюджетних коштів. Обґрунтовано, що боротьба з корупцією виявилася довготривалим процесом зменшення корупції. Це здійснюється шляхом попередження злочинних факторів та усунення сприятливих для корупції умов, а також безпосереднього встановлення та засудження винних. Заходи із запобігання та боротьби з корупцією мають доповнюватися заходами щодо виховання громадськості в дусі нетерпимості до корупції та залучення громадської підтримки в антикорупційних кампаніях, які проводять органи державної влади. Усі елементи стратегії мають бути ефективно скоординовані таким чином, щоб позитивний ефект одного посилював ефект іншого, і навпаки. Удосконалено систему взаємодії органів державної влади та інститутів громадянського суспільства шляхом залучення громадськості до реалізації антикорупційної політики України та сприяння реалізації прав громадян та організацій щодо доступу до інформації про факти корупції. Запровадити менш громіздкий процес подання запитів на інформацію, визначити обов’язок органів влади сприяти громадянам в отриманні інформації в розумні строки та створити незалежний (позасудовий) механізм перегляду рішень про відмову в доступі до офіційної інформації. Доведено, що одним із важливих елементів антикорупційної політики України має бути активний розвиток інституту викривачів. Надання інформації викривачами про скоєння корупційних злочинів дасть можливість їх розкриття для усунення загроз інтересам суспільства, уникнення заподіяння шкоди державі та для повернення незаконно привласнених активів. Тому доцільним, на нашу думку, є проведення інформаційних кампаній серед усіх соціальних груп населення та активізація нових форм взаємодії органів публічної влади та громадського сектору, таких як партнерство та діалог. Достовірність отриманих результатів підтверджується значним масивом економіко-статистичної, нормативної та аналітичної інформації. Найважливішими висновками для визначення наукової новизни дослідження та особистого внеску роботи є: 1) розробка концептуальної моделі, яка побудована на основі ключових принципів теорії систем –– ієрархічності та причинно--наслідкових обмежень ––проведена шляхом етапності досліджень та науково--обгрунтованого застосування механізмів державного управління з метою прийняття ефективних організаційно--управлінських рішень в питаннях запобігання корупції в органах влади в контексті економічної безпеки; 2) проведення класифікації механізмів запобігання корупції в органах державної влади, що базується на економічних, соціальних, організаційних та нормативно--правових принципах, яка на відміну від існуючих класифікацій, дозволила за допомогою системного підходу дозволила сформувати систему взаємозв’язаних приорітетів і заходів боротьби з корупцією, що включають політичні, організаційні, економічні, ідеологічні і правові компоненти; 3) сформовані специфічні характеритики функціонування нормативно-правового механізму в частині ідентифікації особливостей реалізації функцій органів влади та їх взаємовідносин з громадськістю, в тому числі щодо: формування стійкої антикорупційної громадської позиції, підвищення рівня правової свідомості та почуття патріотизму, руйнування схильності до корупційної моделі поведінки; 4) розширення дифініційної сутності «механізм державного управління запобіганню корупції в органах влади», сутність якої була визначена як сукупність сукупність цілеспрямованих дій держави, які спрямовані на забезпечення конституційних прав і свобод кожного громадянина країни, укріплення демократичних та моральних цінностей суспільства, забезпечення ефективних взаємозв’язків в антикорупційній сфері між місцевими органами публічної влади, громадськими організаціями, силовими структурами та громадянами зокрема; 5) окреслення засад поетапної реалізації механізмів державного управління запобіганню корупції в органах влади, що дозволило виділити інституційно-інформаційний механізм, який забезпечує створення норм, правил та інститутів, орієнтованих на регулювання взаємодії органів державної влади та громадськості в питаннях своєчасного та якісного надання інформації, необхідної для прийняття науковообґрунтованих рішень та реалізації антикорупційної політики країни; 6) узагальнення кращих зарубіжних практик щодо реалізації антикорупційної політики, яка дозволила виокремити пріоритетні напрямки для вітчизняних реалій, серед яких: пріоритетність забезпечення чесного і відповідального державного управління; цілковита незалежності судочинства, особлива в питаннях корупційних злочинів; встановлення суворого нагляду за дотриманям високих етичних стандартів для посадовців; забезпечення високого соціального захисту посадових осіб та ін.; 7) формування практичних рекомендацій щодо реалізації комплексного механізму запобіганню корупції в органах публічної влади в контексті економічної безпеки, імплементації технологій яких сприятиме отриманню позитивного ефекту в довгостроковій перспективі, зокрема, створенню прозоро функціонуючої системи прийняття управлінських рішень загальнодержавного та місцевого значень із високою стійкістю до проявів корупції для підвищення рівня надання громадянам державних послуг, збільшення ступеня суспільної довіри до влади. Практичні рекомендації щодо реалізації комплексного механізму запобіганню корупції в органах публічної влади в контексті економічної безпеки, імплементації технологій яких сприятиме отриманню позитивного ефекту в довгостроковій перспективі, зокрема, створенню прозоро функціонуючої системи прийняття управлінських рішень загальнодержавного та місцевого значень із високою стійкістю до проявів корупції для підвищення рівня надання громадянам державних послуг, збільшення ступеня суспільної довіри до влади. Положення та найвагоміші результати дисертаційної роботи опубліковано автором самостійно у 15 наукових працях, серед них: 5 статей у наукових фахових виданнях України, 3 статті в зарубіжних наукових періодичних виданнях, 7 праць апробаційного характеру uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів uk_UA
dc.subject антикорупційна політика uk_UA
dc.subject громадянське суспільство uk_UA
dc.subject корупція uk_UA
dc.subject корупційні ризики uk_UA
dc.subject протидія корупції uk_UA
dc.subject економічна безпека uk_UA
dc.subject заходи антикорупційної боротьби uk_UA
dc.subject органи публічної влади uk_UA
dc.subject механізми державного управління uk_UA
dc.subject anti-corruption policy uk_UA
dc.subject civil society uk_UA
dc.subject corruption uk_UA
dc.subject corruption risks uk_UA
dc.subject anti-corruption uk_UA
dc.subject economic security uk_UA
dc.subject anti-corruption measures uk_UA
dc.subject authorities uk_UA
dc.subject public administration mechanisms uk_UA
dc.title Механізми державного управління запобіганню корупції в органах влади в контексті економічної безпеки uk_UA
dc.title.alternative Mechanisms of public administration of corruption in authorities in the context of economic security uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstractalt1 The dissertation is devoted to the theoretical and practical solution of the scientific problem of improving state mechanisms for preventing corruption in state institutions in the context of economic security. In the work, a conceptual and categorical apparatus of scientific research was formed by defining concepts such as "corruption", "prevention of corruption", "mechanisms of state management to prevent corruption in authorities". The theoretical foundations of the formation of state management mechanisms for combating corruption in government bodies have been revealed and practical recommendations for their improvement have been developed. The codification of the principles of management and anti-corruption made it possible to determine the functioning and practical work of administrative mechanisms. The dissertation was completed in accordance with the plan of research works of the National University "Chernihiv Polytechnic" on the topics "Public policy of sustainable development of the real sector of the economy of Ukraine in the conditions of European integration" (state registration number 0120U104297) and "Mechanisms of state management of regional development in the conditions of reformatting of power relations" ( state registration number 0120U105292), during which the author evaluated the mechanisms of state management to prevent corruption in authorities in the context of economic security. The purpose of the research is to substantiate the theoretical and conceptual principles and scientific and applied recommendations for improving the mechanisms of state management to prevent corruption in public authorities in the context of economic security. The object of the study is the processes of formation and implementation of systemic approaches to the prevention of corruption in public authorities in the context of economic security. The subject of the research is theoretical, methodological and applied aspects of the formation of effective measures in the field of public administration to prevent corruption in public authorities in the context of economic security. The information base of the research is legislative and regulatory acts, statistical and economic data and reports of the State Statistics Service of Ukraine, information and analytical materials of the State Agency of Ukraine on Civil Service Issues, monographic studies and major foreign and scientific works. Research by domestic scientists, Internet resources and analytical authors. A number of tasks were formed and solved in the work, which made it possible to obtain new or novel results. The system of classification of state management mechanisms to prevent in public authorities is presented, and the organizational, economic, legal and informational mechanisms of regulating the activities of subjects are detailed. It was determined that in the conditions of total corruption at all levels, solving social, economic and political problems was considered fundamentally impossible. The negative consequences of this phenomenon not only hinder the progressive and gradual development of society, but also pose a serious threat to national economic security. Empirical analysis of the determinants of corruption based on the data of international scientific and financial institutions allows us to draw conclusions about stable determinants of corruption, in particular indicators of the material well-being of society (the poverty level of the population or the function of social security), an indicator of the level of economic freedom of the country, the burden on the economy of the country and the level of justice in the judiciary system of the country. To solve these problems, the need for a clear definition of administrative power and the separation of powers of local administrative power and local self-government was analyzed. The solution of this task will be facilitated by conducting a functional survey by the state administration bodies to check (assess) the compliance of the existing structures of these bodies with the functions assigned to them and the defined areas of work and activity. The mandatory existence of the foundation on which the targeted anti-corruption and regulatory support for its prevention will be based is determined. Effective state-management mechanisms to prevent corruption can be formed under the condition of competent state policy, effective regulatory and legal regulation of aspects of corruption and targeted use of budget funds. It is substantiated that the fight against corruption turned out to be a long-term process of reducing corruption. This is done by preventing criminal factors and eliminating conditions favorable to corruption, as well as directly identifying and convicting the guilty. Measures to prevent and fight corruption should be supplemented by measures to educate the public in the spirit of intolerance to corruption and attract public support in anti-corruption campaigns conducted by state authorities. All elements of the strategy must be effectively coordinated in such a way that the positive effect of one reinforces the effect of the other, and vice versa. The system of interaction between state authorities and civil society institutions has been improved by involving the public in the implementation of the anti-corruption policy of Ukraine and promoting the realization of the rights of citizens and organizations regarding access to information about corruption facts. Introduce a less cumbersome process of submitting requests for information, define the duty of authorities to assist citizens in obtaining information within a reasonable time frame, and create an independent (out-of-court) review mechanism for decisions on denial of access to official information. It has been proven that one of the important elements of the anti-corruption policy of Ukraine should be the active development of the institute of whistleblowers. The provision of information by whistleblowers about the commission of corruption crimes will make it possible to disclose them in order to eliminate threats to public interests, avoid harm to the state, and to return illegally appropriated assets. Therefore, in our opinion, it is expedient to conduct information campaigns among all social groups of the population and activate new forms of interaction between public authorities and the public sector, such as partnership and dialogue. The reliability of the obtained results is confirmed by a significant array of economic and statistical, legislative, regulatory and systematic information. The most important conclusions for determining the scientific novelty of the research and the personal contribution of the work are: 1) the conceptual model, which is built on the basis of the key principles of the theory of systems - hierarchy and cause-and-effect restrictions - was carried out by means of phasing of research and scientifically based application of state management mechanisms in order to make effective organizational and management decisions in matters of preventing corruption in authorities in the context economic security; 2) the classification of mechanisms for preventing corruption in state authorities, based on economic, social, organizational and legal principles, which, unlike existing classifications, made it possible to form a system of interrelated priorities and anti-corruption measures with the help of a systemic approach, which include political, organizational, economic, ideological and legal components; 3) specific characteristics of the functioning of the regulatory and legal mechanism in terms of identifying the features of the implementation of the functions of authorities and their relations with the public, including regarding: the formation of a stable anti-corruption public position, raising the level of legal awareness and a sense of patriotism, destroying the propensity for a corrupt behavior model; 4) clarification of the definition "mechanism of state management to prevent corruption in authorities", the essence of which was defined as a set of purposeful state actions aimed at ensuring the constitutional rights and freedoms of every citizen of the country, strengthening democratic and moral values of society, ensuring effective relationships in the anti-corruption sphere between local public authorities, public organizations, law enforcement agencies and citizens in particular; 5) conceptual principles of the implementation of mechanisms of public administration to prevent corruption in authorities, which made it possible to identify an institutional and informational mechanism that ensures the creation of norms, rules and institutions aimed at regulating the interaction of public authorities and the public in matters of timely and high-quality provision of information necessary for making science-based decisions and implementing the country's anti-corruption policy; 6) generalization of the best foreign practices regarding the implementation of the anti-corruption policy, which made it possible to identify priority areas for domestic realities, including: the priority of ensuring honest and responsible public administration; complete independence of the judiciary, especially in matters of corruption crimes; establishment of strict supervision of compliance with high ethical standards for officials; provision of high social protection of officials, etc.; 7) practical recommendations for the implementation of a comprehensive mechanism for preventing corruption in public authorities in the context of economic security, the implementation of technologies of which will contribute to obtaining a positive effect in the long term, in particular, the creation of a transparently functioning system of making managerial decisions of national and local importance with high resistance to manifestations of corruption in order to increase the level of provision of public services to citizens, increasing the degree of public trust in the authorities. Practical recommendations on the implementation of a complex mechanism for preventing corruption in public authorities in the context of economic security, the implementation of technologies which will contribute to obtaining a positive effect in the long term, in particular, the creation of a transparently functioning system for making administrative decisions of national and local importance with high resistance to manifestations of corruption in order to increase the level providing public services to citizens, increasing the degree of public trust in the authorities. The provisions and the most important results of the dissertation work were published by the author independently in 15 scientific works, among them: 5 articles in scientific specialized publications of Ukraine, 3 articles in foreign scientific periodicals, 7 works of an approbation nature. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу