IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу України

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Ганцяк, М. О.
dc.date.accessioned 2023-09-28T10:00:23Z
dc.date.available 2023-09-28T10:00:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28852
dc.description Ганцяк М. О. Залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу України : дис. ... д-ра філософії : 072 / М. О. Ганцяк. - Чернігів, 2023. - 285 с. uk_UA
dc.description.abstract У дисертації поглиблені теоретико-методичні засади фінансових відносин на ринку державного боргу України та обґрунтовані пропозиції щодо розширення кредитного інструментарію фінансування дефіциту державного бюджету й управління державним боргом. Доведено, що притаманним проявом кредитних відносин за участі держави як позичальника ресурсів є виникнення державного боргу. Імпліцитно, поняття державний борг тісно пов’язане із поняттям державного кредиту, що визначає побудову ієрархії понять: диспропорції між дохідною та видатковою частинами – дефіцит державного бюджету – державний кредит – державний борг. Визначено та розкрито зміст ефектів державного боргу, зокрема, його вплив на: рівень цін; розподіл доходів; обсяг заощаджень та інвестицій; економічний розвиток в цілому. Особливості впливу державного боргу на фінансову систему розглянуті у ретроспективі. Їх аналіз дозволяє стверджувати, що негативні наслідки залежності від боргового фінансування мінімізуються зваженою стратегією і тактикою управління державним боргом. Залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу визначено як процес реалізації кредитних відносин між державою як позичальником (дебітором) та кредиторами на засадах поверненості, платності, строковості обігу позикового капіталу. Метою залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу є необхідність фінансування дефіциту державного бюджету із виконанням видаткової його частини. В частині управління державним боргом операції обслуговування та погашення державного боргу згідно кредитних угод попередніх періодів є підпорядкованими при виконанні видаткової частини бюджету і фінансування захищених статей бюджету. Фінансові інструменти залучення ресурсів на ринку державного боргу є сек’юритизовані та несек’юритизовані. Перші з них пов’язані з використанням цінних паперів (облігацій, нот, векселів, інших), а другі відображають міждержавні кредитні угоди, кредитування від міжнародних фінансових організацій, приватних та інституційних кредиторів. Серед функцій залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу виокремлено функцію фінансування, регулюючу функцію, стимулюючу функцію та перерозподільну. В частині удосконалення класифікації сегментів фінансового ринку обґрунтовано необхідність виокремлення окремого сегменту – ринок державного боргу як відображення його значення у структурній композиції фінансової системи. Варіативна сегментація фінансового ринку (залежно від ринкової кон’юнктури та циклічної чи контрциклічної динаміки розвитку) також визначає окрему фіксацію ринку державного боргу. Обґрунтовуючи наявність ринку державного боргу у структурі сегментів фінансового ринку визначено, що переважна частина ринку державного боргу розміщена в межах ринку цінних паперів (фондового ринку) з використанням сек’юритизованих інструментів залучення ресурсів. Композиційно ринок державного боргу охоплює ринок державних боргових цінних паперів та сегмент кредитного ринку за участі держави (сегмент прямих та інших кредитів). Ринок державних цінних паперів у структурі державного боргу визначено як значний ресурсоємний сегмент боргових ринків, зі значними обсягами залучення ресурсів, мобільністю перетоку капіталу та ліквідністю. У структурі ринку державного боргу підпорядковані його частини визначені як субринки. Досліджено структуру інструментів та сегментів ринку державних боргових цінних паперів та зовнішнього сегменту кредитного ринку. Класифікація ринку державних цінних паперів передбачає наявність таких ознак, як термін погашення, спосіб виплати доходу за інструментом, тип емітента, рівень реалізації, валюта номіналу, напрям використання залучених коштів від продажу. Обґрунтовано виокремлення відповідних сегментів, де обертаються боргові інструменти залучення ресурсів та розкрито. Доведено необхідність виокремлення функцій ринку державного боргу та доведено що такі функції слід розглядати на рівні основних (фінансування дефіциту державного бюджету; фінансування поточних касових розривів (дефіцит поточного бюджету); фінансування окремих цільових програм; фінансування сплати боргів за раніше випущеними цінними паперами; ціноутворення на ринку; механізм реалізації кредитних відносин) та опосередкованих (функція формування партнерських взаємовідносин між позичальником та кредитором; функція об’єднання капіталів; функція збільшення капіталу та виробництва; функція підтримки ліквідності ринку цінних паперів). В роботі надана характеристика суб’єктної структури сегментів ринку державного боргу. Структура суб’єктів (учасників) ринку державного боргу багато в чому визначається формою державного устрою, особливостями законодавства та організації фінансового ринку та ринку цінних паперів, проте в загальному запропоновано виокремлювати державу (позичальника) на ринку, інвесторів та кредиторів та надано характеристику кожної із груп суб’єктів. До ключових елементів системи інституційного забезпечення ринку державного боргу віднесено: суб’єкти ринку державного боргу та засади їх діяльності; законодавче та нормативно-правове забезпечення залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу; політика управління державним боргом країни; технологічне забезпечення залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу; система реструктуризації державного боргу. Використовуючи запропоновану систему елементів інфраструктурного забезпечення охарактеризовано ринок державного боргу в Україні. Злагодженість та ефективність процесу залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу відображається на структурі власне державного боргу України (частки зовнішнього та внутрішнього боргу, диверсифікація позичальників, вартість обслуговування, валютна структура і т.п.), та показниках, що відображають боргову безпеку держави. Це зумовило основну увагу дослідженню окремих показників, що їх характеризують. З’ясовано, що негативні наслідки, які пов’язані з неефективністю залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу, проявляються переважно на останньому етапі – повернення (погашення боргів). Обґрунтовується необхідність оцінки залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу з врахуванням особливостей макроекономічної кон’юнктури, що дозволяє оптимально вирівнювати перерозподіл фінансових ресурсів на ринку, особливо в умовах їх обмеженості. Оцінка державного боргу в контексті заданих параметрів, дозволила оцінити процес залучення на ринку державного боргу і виявити негативні явища, що його супроводжують, зокрема ефект інвестиційного витіснення у секторах ринку. Здійснено підрахунок коефіцієнта ефективності залучення фінансування на ринку державного боргу України, який для порівняльної оцінки обраховувався не лише для України, а й для Польщі, який ілюструє, що для умовно заданих макроекономічних умов залучення фінансування боргу є ефективним, адже показник є більшим 1. Для розрахунку коефіцієнта ефективності залучення фінансування на ринках державного боргу враховується позитивний та негативний вплив факторів та передбачає прямий та обернений зв’язок між відповідними змінними. З позиції підтримки макроекономічної стабільності та боргової безпеки держави, залучення фінансових ресурсів на ринку державних боргових цінних паперів є пріоритетними порівняно із залученням прямих кредитів. Залучення фінансових ресурсів на внутрішньому ринку державного боргу в Україні відбувається переважно в межах сегменту державних боргових цінних паперів. Аналіз даного сегменту оцінено за допомогою обрахунку та інтерпретації рядка абсолютних та відносних показників. Акцентовано увагу на тому, що ефективність залучення на ринку державного боргу полягає в дотриманні балансу між можливостями та потребами. аналіз тенденцій залучення фінансових ресурсів ринку проведено шляхом оцінки динаміки абсолютних та відносних показників, що описують залучення як на зовнішньому кредитному сегменті (отримання прямих кредитів), так і на сегменті ринку боргових цінних паперів. Оцінка показників здійснювалась за допомогою порівняння зазначених показників із науково-обґрунтованими нормами та стандартами. Показники залучення фінансування на зовнішньому ринку державного боргу України демонструють гіпертрофовану структуру – компаративно відмінну від практики у розвинених країнах та країнах із низьким рівнем розвитку. Регулювання важливого структурного співвідношення внутрішнього і зовнішнього боргу – дуже складний процес, який оптимізують з точки зору безпекових міркувань, зниження вартості позик і збільшення їх терміну шляхом переключення з внутрішнього ринку на зовнішній і навпаки. Побудовано модель ієрархії загроз при зростанні державного боргу України. Обґрунтовані, виокремлені, проранжовані стратифікаційні рівні загроз. Доведено, що стратифікаційна ієрархія повинна спонукати до раціонального вибору параметрів залучення фінансування на ринку державного боргу. Розгляд домінант політики врегулювання на ринку державного боргу України є необхідним, адже визначенню напрямків вдосконалення процесу залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу має передувати вирішення накопичених проблем та їх врегулювання. Саме тому, в роботі зроблено акцент на тому, що домінанти політики врегулювання ринку державного боргу повинні формуватися комплексно, враховувати низку передумов формування державного боргу, загроз його зростання так впливу на інші макроекономічні показники. Прорахунки в борговій політиці, які часто виникають через негативний вплив державного боргу на інші сфери економіки, економічне відновлення та зростання, повинні врегульовуватися шляхом розробки дієвих напрямків удосконалення політики залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу України. Погодження плану урегулювання боргу з кредитором, що за обставин втрати платоспроможності є єдиним ефективним варіантом та є домінантом політики врегулювання для України. В цьому контексті, приділено увагу вивченню особливостей здійснення реструктуризації державних боргів та порівняння її наслідків із наслідками проведення дефолту. З огляду на складну поточну боргову ситуацію України в міжнародних кредитних рейтингах, акцентовані особливості позиціювання держав у системі глобальних кредиторів. Визначення чіткого місця України в даній системі визнано ще одним із домінантів врегулювання на ринку державного боргу. В умовах поточної фінансової нестабільності важливо зберегти повне порозуміння з кредиторами та не втратити доступ до ринку позикового капіталу. Вибір напрямів вдосконалення процесу залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу України здійснено в розрізі напрямів прямого та опосередкованого впливу на цей ринок. Вибір напрямів вдосконалення процесу залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу здійснюється у площині вирішення та запобігання проблем, вирішення яких є пріоритетним завданням вдосконалення процесу залучення. Кожен із запропонованих напрямів сприяє вирішенню окремих проблем, що ідентифіковані в роботі. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів uk_UA
dc.subject державний борг uk_UA
dc.subject дефіцит бюджету uk_UA
dc.subject фінансові ресурси uk_UA
dc.subject фінансові інструменти uk_UA
dc.subject фінансовий ринок uk_UA
dc.subject ринок державного боргу uk_UA
dc.subject економічний розвиток uk_UA
dc.subject ринок цінних паперів uk_UA
dc.subject інвестиційна діяльність uk_UA
dc.subject інвестиції uk_UA
dc.subject державні облігації uk_UA
dc.subject управління державним боргом uk_UA
dc.subject фінансова безпека uk_UA
dc.subject фінансові відносини uk_UA
dc.subject економічна безпека uk_UA
dc.subject public debt uk_UA
dc.subject budget deficit uk_UA
dc.subject financial resources uk_UA
dc.subject financial instruments uk_UA
dc.subject financial market uk_UA
dc.subject public debt market uk_UA
dc.subject economic development uk_UA
dc.subject securities market uk_UA
dc.subject investment activity uk_UA
dc.subject investments uk_UA
dc.subject government bonds uk_UA
dc.subject public debt management uk_UA
dc.subject financial security uk_UA
dc.subject financial relations uk_UA
dc.subject economic security uk_UA
dc.title Залучення фінансових ресурсів на ринку державного боргу України uk_UA
dc.title.alternative Financial resources attraction on the public debt market of Ukraine uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstractalt1 The dissertation deepens the theoretical and methodological foundations of financial relations in the market of the public debt of Ukraine and substantiates proposals regarding the expansion of credit tools for financing the state budget deficit and public debt management. It has been proven that a characteristic manifestation of credit relations with the participation of the state as a borrower of resources is the emergence of state debt. Implicitly, the concept of public debt is closely related to the concept of public credit, which determines the construction of a hierarchy of concepts: disproportions between income and expenditure parts - public budget deficit - public credit - public debt. The content of the effects of the state debt is defined and revealed, in particular, its impact on: the price level; income distribution; amount of savings and investments; economic development in general. Peculiarities of the impact of public debt on the financial system are considered in retrospect. Their analysis allows us to state that the negative consequences of dependence on debt financing are minimized by a balanced strategy and tactics of public debt management. Attracting financial resources on the public debt market is defined as the process of implementing credit relations between the state as a borrower (debtor) and creditors on the basis of repayment, payment, and maturity of loan capital circulation. The purpose of attracting financial resources on the public debt market is the need to finance the deficit of the state budget with the fulfillment of its expenditure part. In terms of public debt management, servicing operations and repayment of public debt in accordance with credit agreements of previous periods are subordinated to the execution of the expenditure part of the budget and financing of protected budget items. Financial instruments for raising resources on the public debt market are securitized and non-securitized. The first of them are related to the use of securities (bonds, notes, promissory notes, etc.), and the second reflect interstate credit agreements, lending from international financial organizations, private and institutional creditors. Among the functions of attracting financial resources in the public debt market, the financing function, the regulatory function, the stimulating function, and the redistributive function are distinguished. In terms of improving the classification of financial market segments, the need to single out a separate segment - the public debt market as a reflection of its importance in the structural composition of the financial system - is substantiated. Variable segmentation of the financial market (depending on market conditions and cyclical or countercyclical dynamics of development) also determines a separate fixation of the public debt market. Justifying the presence of the public debt market in the structure of the financial market segments, it was determined that the majority of the public debt market is located within the securities market (stock market) using securitized instruments for attracting resources. Compositionally, the government debt market includes the market of government debt securities and the segment of the credit market with the participation of the state (the segment of direct and other loans). The market of government securities in the structure of government debt is defined as a significant resource-intensive segment of debt markets, with significant volumes of resource attraction, capital flow mobility and liquidity. In the structure of the public debt market, its subordinate parts are defined as submarkets. The structure of instruments and segments of the government debt securities market and the external segment of the credit market were studied. The classification of the market of government securities assumes the presence of such characteristics as the maturity date, the method of payment of income under the instrument, the type of issuer, the level of realization, the currency of the denomination, the direction of use of the funds raised from the sale. The identification of the relevant segments where the debt instruments for attracting resources are circulated and disclosed is substantiated. The need to distinguish the functions of the state debt market has been proven and it has been proven that such functions should be considered at the main level (financing of the state budget deficit; financing of current cash gaps (current budget deficit); financing of certain targeted programs; financing of debt payments for previously issued securities; pricing on the market; the mechanism of implementation of credit relations) and mediated (the function of forming partnership relations between the borrower and the creditor; the function of combining capitals; the function of increasing capital and production; the function of maintaining the liquidity of the securities market). The paper describes the subject structure of the government debt market segments. The structure of subjects (participants) of the public debt market is largely determined by the form of government, the specifics of legislation and the organization of the financial market and the securities market, but in general it is proposed to distinguish the state (borrower) in the market, investors and creditors, and the characteristics of each of the groups of given subjects. Key elements of the system of institutional support of the public debt market include: public debt market entities and the principles of their activity; legislative and regulatory support for attracting financial resources on the public debt market; the country's public debt management policy; technological support for attracting financial resources on the public debt market; the system of restructuring the public debt. Using the proposed system of elements of infrastructural support, the public debt market in Ukraine is characterized. The coherence and efficiency of the process of attracting financial resources on the public debt market is reflected in the structure of Ukraine's own public debt (shares of foreign and domestic debt, diversification of borrowers, cost of servicing, currency structure, etc.), and indicators reflecting the state's debt security. This caused the main attention to the study of individual indicators characterizing them. It was found that the negative consequences associated with the inefficiency of attracting financial resources on the public debt market are manifested mainly at the last stage - repayment (repayment of debts). The necessity of assessing the involvement of financial resources in the public debt market is substantiated, taking into account the peculiarities of the macroeconomic situation, which allows optimally equalizing the redistribution of financial resources in the market, especially in conditions of their limitations. The evaluation of the public debt in the context of the given parameters made it possible to evaluate the process of attracting public debt on the market and to identify the negative phenomena that accompany it, in particular the effect of investment displacement in market sectors. The calculation of the efficiency factor of attracting financing on the public debt market of Ukraine was carried out, which was calculated for comparative assessment not only for Ukraine, but also for Poland, which illustrates that for conditionally given macroeconomic conditions, attracting debt financing is effective, because the indicator is greater than 1. For the calculation the coefficient of the efficiency of attracting financing on the public debt markets takes into account the positive and negative influence of factors and assumes a direct and inverse relationship between the relevant variables. From the point of view of supporting macroeconomic stability and debt security of the state, the attraction of financial resources on the market of government debt securities is a priority compared to the attraction of direct loans. Attracting financial resources on the domestic market of the state government in Ukraine takes place mainly within the segment of government debt securities. The analysis of this segment was assessed using the calculation and interpretation of a series of absolute and relative indicators. Attention is focused on the fact that the effectiveness of attracting public debt on the market consists in maintaining a balance between opportunities and needs. The analysis of trends in the attraction of financial resources of the market is carried out by evaluating the dynamics of absolute and relative indicators describing the attraction both in the external credit segment (obtaining direct loans) and in the segment of the debt securities market. The evaluation of indicators was carried out by comparing the specified indicators with scientifically based norms and standards. Indicators of attracting financing on the external market of the public debt of Ukraine demonstrate a hypertrophied structure that is comparatively different from the practice in developed countries and countries with a low level of development. Regulation of the important structural ratio of internal and external debt is a very complex process, which is optimized from the point of view of security considerations, reducing the cost of loans and increasing their term by switching from the internal market to the external market and vice versa. A model of the hierarchy of threats during the growth of the national debt of Ukraine has been built. The stratified levels of threats were grounded, isolated, and ranked. It has been proven that the stratification hierarchy should lead to a rational choice of parameters for attracting financing on the public debt market. Consideration of the dominant policy of regulation in the public debt market of Ukraine is necessary, because the determination of directions for improving the process of attracting financial resources in the public debt market must be preceded by the solution of the accumulated problems and their settlement. That is why the paper emphasizes that the dominant policy of regulating the public debt market should be formed comprehensively, taking into account a number of prerequisites for the formation of public debt, threats to its growth and impact on other macroeconomic indicators. Miscalculations in debt policy, which often arise due to the negative impact of public debt on other areas of the economy, economic recovery and growth, should be resolved by developing effective directions for improving the policy of attracting financial resources on the public debt market of Ukraine. Agreeing on a debt settlement plan with the creditor, which is the only effective option under the circumstances of insolvency and is the dominant settlement policy for Ukraine. In this context, attention is paid to the study of the peculiarities of public debt restructuring and the comparison of its consequences with the consequences of default. In view of the difficult current debt situation of Ukraine in international credit ratings, the peculiarities of the positioning of states in the system of global creditors are emphasized. Determining Ukraine's clear place in this system is recognized as one of the dominant factors in the settlement of the public debt market. In the current financial instability, it is important to maintain full understanding with creditors and not lose access to the debt capital market. The selection of directions for improving the process of attracting financial resources in the market of the public debt of Ukraine was carried out in terms of directions of direct and indirect influence on this market. The choice of directions for improving the process of attracting financial resources in the public debt market is carried out in the area of solving and preventing problems, the solution of which is a priority task of improving the process of attracting. Each of the proposed directions contributes to the solution of individual problems identified in the work. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record