IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Принципи та цілі концепції сталого розвитку: прогрес України в реалізації Цілі 4 “Якісна освіта”

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Попело, О.
dc.contributor.author Олифіренко, І.
dc.date.accessioned 2023-10-19T11:25:56Z
dc.date.available 2023-10-19T11:25:56Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28916
dc.description Попело, О. Принципи та цілі концепції сталого розвитку: прогрес України в реалізації Цілі 4 “Якісна освіта” / О. Попело, І. Олифіренко // Науковий вісник Полісся. - 2023. - № 1 (26). - С. 99-109. uk_UA
dc.description.abstract У статті проаналізовано сутність, принципи та цілі концепції сталого розвитку. Досліджено прогрес України в процесах досягнення Цілей сталого розвитку, зроблено акцент на Цілі 4 «Якісна освіта». Окреслено прогрес України в процесі реалізації Цілі 4 «Якісна освіта», що пояснюється позитивною динамікою низки показників, зокрема «відсоток населення, що користувалося послугами Інтернету протягом року», «відсоток закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості, які мають доступ до Інтернету, та такі, що застосовують комп’ютерне обладнання в освітньому процесі», «відсоток закладів середньої освіти з інклюзивним навчанням» тощо, проте спостерігається зниження відсотка чоловіків, які зайняті в освітній сфері, охоплення дошкільною освітою дітей віком до п’яти років. Представлено стратегічні завдання та заходи, що реалізовуються у воєнний період та окреслено першочергові плани реформування системи вищої освіти. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник Полісся;№ 1 (26)
dc.subject сталий розвиток uk_UA
dc.subject принципи сталого розвитку uk_UA
dc.subject концепція сталого розвитку uk_UA
dc.subject Цілі сталого розвитку uk_UA
dc.subject Ціль 4 «Якісна освіта» uk_UA
dc.subject система вищої освіти uk_UA
dc.subject заклади вищої освіти uk_UA
dc.subject sustainable development uk_UA
dc.subject principles of sustainable developmentт uk_UA
dc.subject concept of sustainable development uk_UA
dc.subject sustainable development goals uk_UA
dc.subject Goal 4 "Quality Education" uk_UA
dc.subject higher education system uk_UA
dc.subject higher education institutions uk_UA
dc.title Принципи та цілі концепції сталого розвитку: прогрес України в реалізації Цілі 4 “Якісна освіта” uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The article analyzes the essence, principles and goals of the concept of sustainable development. The progress of Ukraine in the processes of achieving the Sustainable Development Goals was studied, with emphasis on Goal 4 "Quality education". The progress of Ukraine in the process of implementing Goal 4 "Quality education" is outlined, which is explained by the positive dynamics of a number of indicators, in particular "the percentage of the population that used Internet services during the year", "the percentage of general secondary education institutions in rural areas that have access to the Internet and such , which use computer equipment in the educational process", "percentage of secondary education institutions with inclusive education", etc., however, there is a decrease in the percentage of men who are employed in the educational field, coverage of children under 5 years of age in preschool education institutions. The tasks and measures implemented during the war period are presented, and the priority plans for reforming the higher education system are outlined. It is noted that before the beginning of the full-scale Russian invasion of Ukraine, positive dynamics were noted in the processes of modernization of the higher education system, namely, the improvement of teaching methods, the development of modern online platforms, the expansion of cooperation with stakeholders, and the activation of professional training. This contributes to the adaptive management and reform of the higher education system in accordance with modern challenges and educational trends. It has been investigated that domestic institutions of higher education are actively involved in the processes of implementing the Sustainable Development Goals and integrating the principles of sustainability into their activities. However, the extremely difficult conditions of the war significantly slowed down the pace and intensity of the influence of universities on ensuring the sustainable development of the country and its regions. Due to the destruction or significant damage to the premises of educational institutions and their infrastructure (including research), universities are forced to shift the focus of attention from sustainable development to the restoration of buildings, classrooms and laboratories, support for students of higher education and scientific and pedagogical workers, volunteering and the search for new organizational tools educational and scientific processes. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record