Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/29919
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПолковниченко, С. О.
dc.date.accessioned2024-04-01T11:57:58Z
dc.date.available2024-04-01T11:57:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://ir.stu.cn.ua/123456789/29919
dc.descriptionПолковниченко, С. О. Система управління якістю як важлива складова стратегії підприємства / С. О. Полковниченко // Ефективна економіка. - 2023. - № 11. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2497/2533. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.38uk_UA
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню ролі системи управління якістю в стратегії підприємства. Наголошено на необхідності включення системи управління якістю до всіх складових ієрархічного набору стратегій. Розкрито взаємозв’язок системи управління якістю з такими функціональними стратегіями, як маркетингова, технічного розвитку бізнесу, роботи фірми з постачальниками, виробнича, управління персоналом тощо. Проаналізовано складові СУЯ (політика у сфері якості, планування якості, забезпечення якості, поліпшення якості, контроль якості), які допомагають підприємству створити систему, спрямовану на забезпечення високої якості товарів і послуг, задоволення потреб споживачів та досягнення стратегічних цілей. Узагальнено основні кроки, необхідні для успішної інтеграції системи управління якістю в стратегію фірми. Визначено шляхи інтеграції деяких моделей управління якістю (ISO 9001, TQM, Lean Manufacturing, Six Sigma) у стратегію фірми.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЕфективна економіка;№ 11
dc.subjectсистема управління якістю (СУЯ)uk_UA
dc.subjectстратегія підприємстваuk_UA
dc.subjectполітика у сфері якостіuk_UA
dc.subjectпланування якостіuk_UA
dc.subjectзабезпечення якостіuk_UA
dc.subjectполіпшення якостіuk_UA
dc.subjectконтроль якостіuk_UA
dc.subjectISO 9001uk_UA
dc.subjectTQMuk_UA
dc.subjectLean Manufacturinguk_UA
dc.subjectSix Sigmauk_UA
dc.subjectquality management system (QMS)uk_UA
dc.subjectenterprise strategyuk_UA
dc.subjectquality policyuk_UA
dc.subjectquality planninguk_UA
dc.subjectquality assuranceuk_UA
dc.subjectquality improvementuk_UA
dc.subjectquality controluk_UA
dc.titleСистема управління якістю як важлива складова стратегії підприємстваuk_UA
dc.title.alternativeQuality management system as an important component of enterprise strategyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.description.abstractalt1The article is devoted to the study of the role of the quality management system in the enterprise strategy. It is emphasized that a key aspect of the strategy of a modern enterprise should be ensuring high quality of products (services) based on cost reduction and efficiency improvement, which indicates the need to include in all components of the hierarchical set of quality management system strategies. In addition, the quality strategy can be considered as a fundamental operational strategy, which is closely related to various functional strategies and is integrated into the corporate (and/or competitive) strategy of the enterprise. The interrelationship of the quality management system with such functional strategies as marketing, technical business development, the company’s cooperation with suppliers, production, personnel management, etc. is disclosed. The components of QMS (quality policy, quality planning, quality assurance, quality improvement, quality control) that help the enterprise to create a system aimed at ensuring high quality of goods and services, meeting the needs of consumers and achieving strategic goals are analysed. If the enterprise strategy defines its goals and priorities, aimed at meeting the needs and expectations of the consumer, then QMS through the establishment and observance of quality standards that take into account the needs of the market and consumers, improvement of the processes of production of goods and provision of services, reduction of costs, constant improvement of products and their control quality helps enterprises ensure that the quality of goods and services meets strategic goals. The main steps necessary for the successful integration of the quality management system into the enterprise strategy are summarized, namely: determination of strategic goals and priorities that must be achieved thanks to QMS; combination of QMS with business processes of the enterprise, taking into account quality requirements in all aspects of business; constant improvement of the quality management process based on the implementation of various concepts; involvement of personnel in the process of strategy formation and implementation, establishment of a quality culture; determination of key performance indicators (KPIs) that correspond to the strategic goals of the enterprise and help to monitor their achievement with the help of QMS; conducting an audit of the quality management system in order to check its compliance with the enterprise strategy, to eliminate the identified deficiencies. Ways of integrating some quality management models (ISO 9001, TQM, Lean Manufacturing, Six Sigma) into the enterprise strategy are determined. The use of QMS significantly increases the enterprise chances of long-term and successful operation in the modern business environment, helps it adapt to changes, improve its processes and meet the demands of the market and consumers.uk_UA
Розташовується у зібраннях:Полковниченко С. О.: наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Полковниченко_ЕЕ_2023.pdfстаття364,93 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.