Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.stu.cn.ua/123456789/30066
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСмирнов, І. М.-
dc.date.accessioned2024-05-07T12:03:30Z-
dc.date.available2024-05-07T12:03:30Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://ir.stu.cn.ua/123456789/30066-
dc.descriptionСмирнов, І. М. Механізми державного управління системою надання соціальних послуг в умовах децентралізації владних повноважень : дис. ... д-ра філософії : 281 Публічне управління та адміністрування / І. В. Смирнов. - Чернігів, 2024. - 213 с.uk_UA
dc.description.abstractДисертація присвячена теоретичному та практичному вирішенню наукової проблеми удосконалення механізмів державного управління системою надання соціальних послуг та розробленню моделі модернізації механізмів державного управління системи надання соціальних послуг в Україні. В роботі охарактеризовано наукові підходи до визначення сутності механізмів державного управління системою надання соціальних послуг, аналіз дослідження свідчить про те, що різноманітні аспекти системи соціального забезпечення привертають увагу багатьох науковців та дослідників вітчизняного наукового середовища, такі як державне управління, політологія, соціологія, економіка тощо. Запропоновано модернізаційний підхід до моніторингу регіональних процесів, що впливають на ефективність соціального захисту, та передбачає такі етапи: формування системи показників, що характеризують модернізаційний рівень сфери соціальних послуг; визначення рівнів розвитку регіону за складовими, до яких належить: рівень модернізації економічної сфери, модернізаційний рівень демографічної складової та модернізаційний рівень зайнятості; визначення вагових коефіцієнтів для кожної групи показників та розрахунок інтегральних показників, ранжування регіонів; вибір критеріїв класифікації та групування регіонів відповідно до рівня модернізації сфери соціальних послуг; визначення регіональних особливостей відповідно до рівня модернізації надання соціальних послуг кожної групи регіонів, виявлення найважливіших проблем кожного регіону. Систематизовано наукові підходи до класифікації механізмів державного управління системою надання соціальних послуг, які, на відміну від наявних, дозволяють виокремити комплексний державний механізм управління відповідною системою надання послуг, а також окреслити його зміст, сутність та взаємозв’язок його складових в контексті дотримання вимог та стандартів Європейського Союзу; підвищення раціональності кадрового забезпечення та ефективності використання бюджетних видатків на соціальні послуги шляхом підвищення престижу та соціальної захищеності професії соціального працівника. Удосконалено наукові підходи щодо дослідження європейських моделей до взаємодії між державою та неурядовими організаціями у сфері соціальних послуг (скандинавська, континентальна, англосаксонська та перехідна), які характеризуються унікальним набором особливостей, що впливають на роль і внесок неурядових організацій у наданні соціальних послуг та механізми фінансування цих послуг з державного бюджету. Визначено проблеми впровадження інституційних механізмів державного управління соціальними послугами, а саме прогалини бюджетного законодавства, які порушують рівність суб’єктів надання соціальних послуг у доступі до отримання бюджетних коштів; неузгодженість чинного законодавства, що регулює надання соціальних послуг, призводить до суперечності правових норм в умовах війни; правова невизначеність у сфері соціального забезпечення. Вивчення напрямів державного фінансування підтвердило, що саме державні інструменти знищують конкуренцію, ринкові відносини в системі надання соціальних послуг і призводять до монополії ринку, низької якості та ефективності цих послуг. Впровадженню керованих державою фінансових механізмів надання соціальних послуг перешкоджає відсутність: затверджено державні мінімальні стандарти соціальних послуг; система ліцензування таких послуг, сертифікація організацій, що їх надають; тарифне регулювання платних соціальних послуг. Досліджено, що стан кадрового механізму у системі соціального захисту населення України можна оцінити як незадовільний. Це визначається і викликано негативним впливом кількох факторів, таких як: звільнення кваліфікованих соціальних працівників через низьку оплату праці, неналежні соціально-побутові умови та соціальне забезпечення; різкий дефіцит і низький рівень кваліфікованих кадрів соціальної роботи; відсутність систем постійного професійного навчання персоналу, моніторингу та прогнозування потреб у кваліфікованих кадрах; відсутня національна кадрова політика у сфері надання соціальних послуг. Визначено шляхи вдосконалення механізму державного управління системою надання соціальних послуг: приведення законодавчих та нормативно-правових актів, що регулюють надання соціальних послуг в Україні, до відповідних вимог, норм і стандартів права Європейського Союзу, забезпечення рівного доступу до бюджетних коштів для всіх суб’єктів надання соціальних послуг. Досліджено необхідність розробки та вдосконалення нормативно-правових актів у сфері бюджетного, господарського, цивільного та податкового законодавства України, що регулюють механізм державного управління соціальними послугами. Для підвищення ефективності використання коштів бюджету соціальних послуг система соціального обслуговування повністю фінансується за кошти Державного бюджету України та окремих статей соціальних видатків. Досліджено механізм, який регулює бюджетне законодавство щодо можливості спрямування бюджетних соціальних видатків недержавним організаціям, що надають соціальні послуги. Досліджено механізм переходу від розрахункового фінансування суб’єктів надання соціальних послуг до прямого фінансування (соціальне замовлення) та удосконалення методики оплати праці, яка має на меті підвищити престиж професії та забезпечити матеріальну захищеність соціальних працівників, виходячи зі складності та обсягу роботи, яку виконують соціальні працівники. Визначено необхідність удосконалення оцінки результатів якісної соціальної допомоги та атестації соціальних працівників відповідно до міжнародних стандартів, удосконалення кадрового забезпечення в системі надання соціальних послуг та гармонізація її з вимогами, нормами та стандартами ЄС. Достовірність отриманих результатів підтверджується значним масивом економіко-статистичної, законодавчої, нормативної та систематичної інформації. Найважливішими висновками для визначення наукової новизни дослідження та особистого внеску роботи є: 1) модель моніторингу регіональних процесів, що впливають на ефективність соціального захисту та якості надання соціальних послуг, який передбачає такі етапи: формування системи показників, що характеризують модернізаційний рівень сфери соціальних послуг; визначення рівнів розвитку регіону за складовими, до яких належить: рівень модернізації економічної сфери, модернізаційний рівень демографічної складової та модернізаційний рівень зайнятості; визначення ваги коефіцієнтів кожної групи показників та розрахунок інтегральних показників, регіональних рейтингів; вибір критеріїв класифікації та групування регіонів відповідно до рівня модернізації сфери соціальних послуг; визначення регіональних особливостей відповідно до рівня модернізації надання соціальних послуг для кожної розрахованої групи, виявлення найважливіших проблем кожного регіону; 2) концептуальний підхід до модернізації системи надання соціальних послуг, який, на відміну від наявних, заснований на принципах децентралізації та субсидіарності, що передбачає перекладення частини повноважень, ресурсів та відповідальності за надання соціальних послуг із верхніх рівнів державного управління на більш низькі, забезпечуючи їх самостійне управління та виконання якнайближче до бенефіціарів. Такий підхід передбачає, що роль держави має бути скорочена до встановлення ключових пріоритетів, розробки політики стратегічного планування у даній сфері, мінімізуючи її прямий вплив на процеси надання соціальних послуг; 3) класифікація механізмів державного управління системою надання соціальних послуг, які, на відміну від наявної, у результаті взаємодії утворюють комплексний державний механізм управління відповідною системою надання послуг, його зміст, сутність та взаємозв’язок, зокрема розробку пакета правових актів, що регулюють складові механізму державного управління соціальними послугами: дотримання вимог та стандартів Європейського Союзу; збільшення ефективності та раціональності використання бюджетних видатків на забезпечення соціальних послуг; кадрове забезпечення шляхом підвищення престижу та соціальної захищеності професії соціального працівника, забезпечення працевлаштування випускників за фахом та реалізація кадрової політики у сфері надання соціальних послуг відповідно до вимог, норм та стандартів ЄС; 4) наукові підходи щодо дослідження європейських моделей до взаємодії між державою та неурядовими організаціями у сфері соціальних послуг (скандинавська, континентальна, англосаксонська та перехідна), які характеризуються унікальним набором особливостей, що впливають на роль і внесок неурядових установ у сфері надання соціальних послуг та механізми фінансування цих послуг з державного бюджету; 5) уточнення дефініції «соціальна послуга», яке передбачає широкий спектр заходів, які виконуються спільно державними структурами, окремими особами та недержавними установами, що спрямовані на допомогу людям у складних обставинах, маючи за мету сприяти їх поверненню до активного і задовільного життя; 6) напрями застосування ефективного інструментарію державного управління системою надання соціальних послуг на різних рівнях співпраці представників влади та установ державного та недержавного секторів на засадах конструктивізму рівності та відносин сторін, а також зміцнення інституційної спроможності. Представлені напрями вказують на необхідність подальшого розвитку та адаптації системи надання соціальних послуг в Україні, що зокрема включає підвищення рівня доступності та якості соціальних послуг, а також розробку ефективних механізмів для відповідності послуг потребам населення; 7) структурування стратегічних напрямків удосконалення механізму державного управління системою надання соціальних послуг в Україні згруповано в інституційний, фінансовий та кадровий, що мають забезпечити: рівні можливості бюджетного фінансування; розробку та удосконалення нормативно-правового забезпечення, що регулює функціонування механізмів державного управління наданням соціальних послуг; підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів на соціальні послуги; регулювання бюджетного законодавства що включає можливість передачі бюджетних соціальних видатків недержавним організаціям, що надають соціальні послуги; перспективу запровадити систему оплати праці соціальних працівників, яка підвищує престиж професії та посилює соціальну захищеність соціальних працівників залежно від складності та обсягу роботи, яку виконують соціальні працівники.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЧернігівuk_UA
dc.subjectмеханізмuk_UA
dc.subjectдержавне управлінняuk_UA
dc.subjectсоціальна політикаuk_UA
dc.subjectсоціальне забезпеченняuk_UA
dc.subjectсоціальна послугаuk_UA
dc.subjectдецентралізаціяuk_UA
dc.subjectекономічний розвитокuk_UA
dc.subjectякість соціальних послугuk_UA
dc.subjectнадавачі соціальних послугuk_UA
dc.subjectсистема надання соціальних послугuk_UA
dc.subjectсоціальний захистuk_UA
dc.subjectвразливі верстви населенняuk_UA
dc.subjectmechanismuk_UA
dc.subjectstate administrationuk_UA
dc.subjectsocial policyuk_UA
dc.subjectsocial securityuk_UA
dc.subjectsocial serviceuk_UA
dc.subjectdecentralizationuk_UA
dc.subjecteconomic developmentuk_UA
dc.subjectquality of social servicesuk_UA
dc.subjectproviders of social servicesuk_UA
dc.subjectsystem of providing social servicesuk_UA
dc.subjectsocial protectionuk_UA
dc.subjectvulnerable sections of the populationuk_UA
dc.titleМеханізми державного управління системою надання соціальних послуг в умовах децентралізації владних повноваженьuk_UA
dc.title.alternativeMechanisms of state management of the system of providing social services in conditions of decentralization of poweruk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.description.abstractalt1The dissertation is devoted to the theoretical and practical solution of the scientific problem of improving the mechanisms of state management of the system of providing social services and the development of a model of modernization of the mechanisms of state management of the system of providing social services in Ukraine. The paper describes the scientific approaches to determining the essence of the mechanisms of state management of the system of providing social services, the analysis of the study shows that various aspects of the social security system attract the attention of many scientists and researchers of the domestic scientific environment, such as public administration, political science, sociology, economics, etc. A modernization approach to the monitoring of regional processes affecting the effectiveness of social protection is proposed, and includes the following stages: formation of a system of indicators characterizing the modernization level of the sphere of social services; determination of the levels of development of the region by components, which include: the level of modernization of the economic sphere, the level of modernization of the demographic component, and the level of modernization of employment; determination of weighting coefficients for each group of indicators and calculation of integral indicators, ranking of regions; selection of criteria for classification and grouping of regions in accordance with the level of modernization of the sphere of social services; determination of regional characteristics according to the level of modernization of social services provision of each group of regions, identification of the most important problems of each region. Scientific approaches to the classification of mechanisms of state management of the system of providing social services are systematized, which, unlike the existing ones, allow to single out a complex state mechanism of management of the corresponding system of service provision, as well as to outline its content, essence and interrelationship of its components in the context of compliance with requirements and standards European Union; increasing the rationality of staffing and the efficiency of the use of budget expenditures for social services by increasing the prestige and social security of the profession of a social worker. Scientific approaches to the study of European models of interaction between the state and non-governmental organizations in the field of social services (Scandinavian, continental, Anglo-Saxon and transitional) have been improved, which are characterized by a unique set of features that affect the role and contribution of non-governmental organizations in the provision of social services and the mechanisms of financing these services from the state budget. The problems of implementing institutional mechanisms of state management of social services are identified, namely gaps in budget legislation that violate the equality of social service providers in access to receiving budget funds; the inconsistency of the current legislation regulating the provision of social services leads to the contradiction of legal norms in the conditions of war; legal uncertainty in the field of social security. The study of the directions of state funding confirmed that it is state instruments that destroy competition, market relations in the system of providing social services and lead to market monopoly, low quality and efficiency of these services. The implementation of state-managed financial mechanisms for the provision of social services is hindered by the absence of: approved state minimum standards of social services; system of licensing of such services, certification of organizations that provide them; tariff regulation of paid social services. It has been investigated that the state of personnel mechanism in the system of social protection of the population of Ukraine can be assessed as unsatisfactory. This is determined and caused by the negative impact of several factors, such as: dismissal of qualified social workers due to low wages, inadequate social and living conditions and social security; sharp shortage and low level of qualified personnel of social work; lack of systems for continuous professional training of personnel, monitoring and forecasting of needs for qualified personnel; there is no national personnel policy in the field of social services. The ways of improving the mechanism of state management of the system of providing social services have been determined: bringing the legislative and normative legal acts regulating the provision of social services in Ukraine to the relevant requirements, norms and standards of the law of the European Union, ensuring equal access to budget funds for all subjects of provision social services. The need to develop and improve normative legal acts in the field of budget, economic, civil and tax legislation of Ukraine, which regulate the mechanism of state management of social services, was studied. To increase the efficiency of the use of social services budget funds, the social service system is fully financed by the State Budget of Ukraine and individual items of social expenditures. The mechanism that regulates budgetary legislation regarding the possibility of directing budgetary social expenditures to non-governmental organizations providing social services has been studied. The mechanism of the transition from estimated financing of entities providing social services to direct financing (social order) and the improvement of the payment method, which aims to increase the prestige of the profession and ensure the financial security of social workers, based on the complexity and volume of work performed by social workers, has been studied . The need to improve the assessment of the results of quality social assistance and the certification of social workers in accordance with international standards, the improvement of human resources in the system of providing social services and its harmonization with EU requirements, norms and standards has been determined. The reliability of the obtained results is confirmed by a significant array of economic and statistical, legislative, regulatory and systematic information. The most important conclusions for determining the scientific novelty of the research and the personal contribution of the work are: 1) a model for monitoring regional processes affecting the effectiveness of social protection and the quality of social services provision, which includes the following stages: the formation of a system of indicators characterizing the modernization level of the social services sphere; determination of the levels of development of the region by components, which include: the level of modernization of the economic sphere, the level of modernization of the demographic component, and the level of modernization of employment; determination of the weight of the coefficients of each group of indicators and calculation of integral indicators, regional ratings; selection of criteria for classification and grouping of regions in accordance with the level of modernization of the sphere of social services; determination of regional characteristics according to the level of modernization of social services provision for each calculated group, identification of the most important problems of each region; 2) a conceptual approach to the modernization of the system of providing social services, which, unlike the existing ones, is based on the principles of decentralization and subsidiarity, which involves transferring part of the powers, resources and responsibility for the provision of social services from the upper levels of state administration to lower levels, ensuring their independent management and implementation as close as possible to the beneficiaries. This approach assumes that the role of the state should be reduced to establishing key priorities, developing a strategic planning policy in this area, minimizing its direct impact on the processes of providing social services; 3) classification of mechanisms of state management of the system of providing social services, which, unlike the existing one, as a result of interaction form a complex state mechanism of management of the corresponding system of service provision, its content, essence and interrelationship, in particular, the development of a package of legal acts regulating the components of the mechanism state management of social services: compliance with the requirements and standards of the European Union; increasing the efficiency and rationality of the use of budget expenditures for the provision of social services; personnel support by increasing the prestige and social security of the profession of social worker, ensuring the employment of graduates by profession and implementing personnel policy in the field of providing social services in accordance with EU requirements, norms and standards; 4) scientific approaches to the study of European models of interaction between the state and non-governmental organizations in the field of social services (Scandinavian, continental, Anglo-Saxon and transitional), which are characterized by a unique set of features that affect the role and contribution of non-governmental institutions in the field of social service provision and mechanisms financing of these services from the state budget; 5) clarification of the definition of "social service", which provides for a wide range of measures that are carried out jointly by state structures, individuals and non-state institutions, aimed at helping people in difficult circumstances, with the aim of facilitating their return to an active and satisfactory life; 6) directions for the application of effective state management tools for the system of providing social services at various levels of cooperation between representatives of the authorities and institutions of the state and non-state sectors on the basis of constructivism of equality and relations between the parties, as well as strengthening institutional capacity. The directions presented indicate the need for further development and adaptation of the system of providing social services in Ukraine, which in particular includes increasing the level of accessibility and quality of social services, as well as the development of effective mechanisms for meeting the needs of the population; 7) structuring of strategic directions for improving the mechanism of state management of the system of providing social services in Ukraine is grouped into institutional, financial and personnel, which should ensure: equal opportunities for budget financing; development and improvement of legal provisions regulating the functioning of state management mechanisms for the provision of social services; increasing the efficiency of spending budget funds on social services; regulation of budgetary legislation, which includes the possibility of transferring budgetary social expenditures to non-governmental organizations providing social services; the prospect of introducing a system of remuneration for social workers, which increases the prestige of the profession and strengthens the social security of social workers depending on the complexity and scope of the work performed by social workers.uk_UA
Розташовується у зібраннях:281 – публічне управління та адміністрування

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ДИСЕРТАЦІЯ_СМИРНОВ.pdfдисертація4,35 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.