IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Привабливість України на європейському ринку туристичних послуг

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Полковниченко, С. О.
dc.contributor.author Красій, А. В.
dc.date.accessioned 2020-12-24T08:50:29Z
dc.date.available 2020-12-24T08:50:29Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/20468
dc.description Полковниченко, С. О. Привабливість України на європейському ринку туристичних послуг / С. О. Полковниченко, А. В. Красій // Ефективна економіка. - 2020. - № 1. en_US
dc.description.abstract У статті визначено туристичну привабливість як наявність у країні певних туристичних ресурсів, за допомогою яких можна виробити цікавий конкурентоспроможний туристичний продукт, який здатний забезпечити доходи державі, зберігаючи при цьому екологічну рівновагу. Розглянуто сукупність чинників, які формують туристичну привабливість країни. За даними звіту про конкурентоспроможність подорожей і туризму 2019 р. досліджено позиції України як у загальному рейтингу, так і за окремими складовими, виділено сильні сторони її привабливості для європейських туристів. Проаналізовано туристичну привабливість України за показниками, які характеризують кількість іноземних туристів та доходи від міжнародного туризму. Досліджено туристичні потоки до України з європейських прикордонних і не прикордонних країн. На основі даних Державної служби статистики України проаналізовано експорт послуг, пов’язаних із подорожами, з України до європейських країн світу; виділено основні країни-імпортери таких послуг. Обґрунтовано шляхи підвищення привабливості України на європейському ринку туристичних послуг. en_US
dc.language.iso uk en_US
dc.relation.ispartofseries Ефективна економіка;№ 1
dc.subject туризм en_US
dc.subject туристична привабливість en_US
dc.subject фактори привабливості en_US
dc.subject туристична послуга en_US
dc.subject ринок туристичних послуг en_US
dc.subject tourism en_US
dc.subject tourist attraction en_US
dc.subject attractiveness factors en_US
dc.subject tourist service en_US
dc.subject tourist services market en_US
dc.title Привабливість України на європейському ринку туристичних послуг en_US
dc.title.alternative Ukraine’s attractiveness at the european tourism services market en_US
dc.type Article en_US
dc.description.abstractalt1 The article determines tourist attractiveness as the presence of certain tourist resources in the country, with the help of which it is possible to develop an interesting competitive tourist product, which is able to provide revenues to the country, while maintaining the ecological balance. The set of factors that compose the tourist attractiveness of the country is considered: the overall image of the country; tourist resources (natural and recreational, historical and cultural); the level of infrastructure development; marketing activities to promote the tourist product; socio-psychological factors, etc. According to the Travel and Tourism Competitiveness Report 2019, Ukraine’s rank in the overall rating as well as in its individual constituents is studied, the strengths of its attractiveness for European tourists are identified. The tourist attractiveness of Ukraine by the indicators characterizing the number of foreign tourists and income from international tourism is analyzed. It is determined that the share of Ukraine in European tourist flows in 2018 is 2%, and in tourist flows from international tourism – 0.3%, which indicates a low efficiency of the tourism industry and a low level of usage of available tourist resources. The tourist flows to Ukraine from European frontier and non-frontier countries are studied. Frontier country leadership is mostly driven by the need to visit relatives and acquaintances, solve business problems and trade. The increase in the number of visitors to Ukraine from non-frontier countries indicates the increase in the promotion of Ukraine at the European tourist market, the development of bilateral cooperation, visa liberalization, the increase in direct and budget air travel. On the basis of the data of the State Statistics Service of Ukraine the export of travel-related services from Ukraine to the European countries of the world is analyzed; the main importing countries of such services are highlighted. The ways of increasing the attractiveness of Ukraine at the European market of tourist services are substantiated. en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу