dc.contributor.author |
Попело, О.
|
|
dc.contributor.author |
Олифіренко, І.
|
|
dc.date.accessioned |
2023-04-13T11:58:54Z |
|
dc.date.available |
2023-04-13T11:58:54Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/27152 |
|
dc.description |
Попело, О. Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій / О. Попело, І. Олифіренко // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 3 (31). - С. 91-100. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Стаття присвячена теоретичним аспектам та положенням процесу формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій. Досліджено та виокремлено
такі основні підходи до розуміння поняття «інноваційна стратегія». Систематизовано класифікаційні ознаки інноваційної стратегії, у межах яких виокремлено їх види та надано характеристику. З’ясовано, що інноваційну стратегію розвитку підприємства формують такі провідні фактори, як конкурентне становище підприємства, ступінь унікальності продукту, рівень інноваційного
потенціалу тощо. Сформульовано основні властивості інноваційної стратегії, до яких віднесено:
формування портфеля інновацій, який відповідає стратегічним цілям інноваційного розвитку підприємств, взяття до уваги стратегічного простору, відповідність портфеля інноваційних проєктів
ринковим потребам, об’єднання функціональних стратегій розвитку, а також перманентна співпраця між робітниками підприємства. Окреслено процес формування інноваційної стратегії розвитку підприємства в умовах поширення цифрових технологій. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 3 (31) |
|
dc.subject |
digital technologies |
uk_UA |
dc.subject |
digitization |
uk_UA |
dc.subject |
innovative strategy |
uk_UA |
dc.subject |
enterprises |
uk_UA |
dc.subject |
digital economy |
uk_UA |
dc.subject |
цифрові технології |
uk_UA |
dc.subject |
цифровізація |
uk_UA |
dc.subject |
інноваційна стратегія |
uk_UA |
dc.subject |
підприємство |
uk_UA |
dc.subject |
цифрова економіка |
uk_UA |
dc.title |
Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Theoretical aspects of the innovative strategy formation for the enterprises’ development under the digital technologies’ era |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The article is devoted to the theoretical aspects and provisions of the process of forming an innovative
strategy for the development of enterprises in the era of digital technologies. The following
main approaches to understanding the concept of "innovation strategy" have been studied and highlighted.
The classification features of the innovation strategy are systematized, within which their
types are singled out and their characteristics are provided. It was found that the innovative strategy
of the enterprise's development is shaped by such leading factors as the enterprise's competitive position,
the degree of product uniqueness, the level of innovation potential, etc. The main properties of
the innovation strategy are formulated, which include: the formation of a portfolio of innovations that
meets the strategic goals of the innovative development of enterprises, taking into account the strategic
space, the correspondence of the portfolio of innovative projects to market needs, the unification of
functional development strategies, as well as permanent cooperation between the employees of the
enterprise. The process of forming an innovative strategy for the development of the enterprise has
been developed and the consequences of its implementation in the conditions of the spread of digital
technologies have been outlined.
The authors are convinced that in order to form an innovative strategy for the development of the
enterprise, it is necessary to form a unique action plan in terms of managing the innovative activities of
the enterprise, take into account the state and regional innovation strategy and coordinate these steps
both with the strategies for the development of types of activities and with other business entities.
The article examines that the rapid transformation of the economic system and the intensity of
changes leads, on the one hand, to the appearance of new threats and challenges, and on the other
hand, to the newest opportunities in the business environment, which requires the study of new theoretical
foundations and conceptual approaches to the formation of an innovative strategy development
of the enterprise. |
uk_UA |