IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Попело, О.
dc.contributor.author Олифіренко, І.
dc.date.accessioned 2023-04-13T11:58:54Z
dc.date.available 2023-04-13T11:58:54Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/27152
dc.description Попело, О. Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій / О. Попело, І. Олифіренко // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2022. - № 3 (31). - С. 91-100. uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена теоретичним аспектам та положенням процесу формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій. Досліджено та виокремлено такі основні підходи до розуміння поняття «інноваційна стратегія». Систематизовано класифікаційні ознаки інноваційної стратегії, у межах яких виокремлено їх види та надано характеристику. З’ясовано, що інноваційну стратегію розвитку підприємства формують такі провідні фактори, як конкурентне становище підприємства, ступінь унікальності продукту, рівень інноваційного потенціалу тощо. Сформульовано основні властивості інноваційної стратегії, до яких віднесено: формування портфеля інновацій, який відповідає стратегічним цілям інноваційного розвитку підприємств, взяття до уваги стратегічного простору, відповідність портфеля інноваційних проєктів ринковим потребам, об’єднання функціональних стратегій розвитку, а також перманентна співпраця між робітниками підприємства. Окреслено процес формування інноваційної стратегії розвитку підприємства в умовах поширення цифрових технологій. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 3 (31)
dc.subject digital technologies uk_UA
dc.subject digitization uk_UA
dc.subject innovative strategy uk_UA
dc.subject enterprises uk_UA
dc.subject digital economy uk_UA
dc.subject цифрові технології uk_UA
dc.subject цифровізація uk_UA
dc.subject інноваційна стратегія uk_UA
dc.subject підприємство uk_UA
dc.subject цифрова економіка uk_UA
dc.title Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій uk_UA
dc.title.alternative Theoretical aspects of the innovative strategy formation for the enterprises’ development under the digital technologies’ era uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The article is devoted to the theoretical aspects and provisions of the process of forming an innovative strategy for the development of enterprises in the era of digital technologies. The following main approaches to understanding the concept of "innovation strategy" have been studied and highlighted. The classification features of the innovation strategy are systematized, within which their types are singled out and their characteristics are provided. It was found that the innovative strategy of the enterprise's development is shaped by such leading factors as the enterprise's competitive position, the degree of product uniqueness, the level of innovation potential, etc. The main properties of the innovation strategy are formulated, which include: the formation of a portfolio of innovations that meets the strategic goals of the innovative development of enterprises, taking into account the strategic space, the correspondence of the portfolio of innovative projects to market needs, the unification of functional development strategies, as well as permanent cooperation between the employees of the enterprise. The process of forming an innovative strategy for the development of the enterprise has been developed and the consequences of its implementation in the conditions of the spread of digital technologies have been outlined. The authors are convinced that in order to form an innovative strategy for the development of the enterprise, it is necessary to form a unique action plan in terms of managing the innovative activities of the enterprise, take into account the state and regional innovation strategy and coordinate these steps both with the strategies for the development of types of activities and with other business entities. The article examines that the rapid transformation of the economic system and the intensity of changes leads, on the one hand, to the appearance of new threats and challenges, and on the other hand, to the newest opportunities in the business environment, which requires the study of new theoretical foundations and conceptual approaches to the formation of an innovative strategy development of the enterprise. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record