IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Порівняльний аналіз конституційно-правового статусу глави держави в США та Німеччині

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Козинець, О. Г.
dc.contributor.author Стрельцова, О. О.
dc.date.accessioned 2023-07-05T12:21:40Z
dc.date.available 2023-07-05T12:21:40Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/28350
dc.description Козинець, О. Г. Порівняльний аналіз конституційно-правового статусу глави держави в США та Німеччині / О. Г. Козинець, О. Стрельцова // Право і суспільство. – Дніпро, 2023. - № 1. - С. 10-15. uk_UA
dc.description.abstract У статті досліджено питання сутності конституційно-правового статусу глави держави в двох провідних країнах світу з різною формою правління: США (президентська республіка) та Німеччині (парламентська республіка). Проведено порівняльний аналіз конституційно-правового статсусу глави держави. Зазначено, що конституційний досвід США є унікальним. Актуальність теми дослідження зумовлена тим, що починаючи з ХVIIІ ст. у Конституції США були закріплені повноваження глави держави, які протягом століть залишилися незмінними. І цей досвід є надзвичайно корисним для України, яка з часу прийняття Конституції знаходиться в перманентному пошуку оптимальної форми правління і відповідно розподілу повноважень між гілками влади. Встановлено, що незважаючи на ідентичну форму державного устрою та форму державного режиму в обох державах існує суттєва відмінність конституційних прав, наданих главам держав у президентській та парламентській республіках. Існує істотна відмінність між повноваженнями президентів США та Німеччини. У статті ставиться за мету дослідити основні аспекти конституційно-правового статусу глав держав США та Німеччини. З’ясовано, що сфера визначених Основним законом обов’язків глави США фактично ширша ніж глави держави Німеччини. Обґрунтовано необхідність розмежування повноважень, що дає змогу зрозуміти роль діяльності глави держави у виконавчій, законодавчій та судовій владі. Визначені існуючі обмеження та привілеї статусу глави держави надані Конституціями. Шляхом документального аналізу були визначені цензи, необхідні для висунення кандидатури на посаду президента. Зокрема, віковий ценз, громадянство, ценз осілості та інші особливі вимоги до кандидата. У результаті дослідження автори доходять до висновку, що Президент США, відповідно до Конституції, здійснює повноваження не тільки глави держави, а і глави виконавчої влади. Глава держави Німеччини не має компетенції у сфері виконавчої чи законодавчої влади. В ієрархії органів влади ФРН він стоїть на другому місті після Канцлера. Спільним у повноваженнях двох глав держав є здійснення права помилування, призначення на посади суддів та чиновників, деякі повноваження президента США також здійснюються за порадою та згодою Сенату, як і в ФРН з Федеральним канцлером чи Федеральним міністром. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Дніпро uk_UA
dc.relation.ispartofseries ;№ 1
dc.subject форма правління uk_UA
dc.subject інститут глави держави uk_UA
dc.subject повноваження uk_UA
dc.subject парламентська та президентська республіка uk_UA
dc.subject виконавча влада uk_UA
dc.subject a form of government uk_UA
dc.subject an institution of the head of state uk_UA
dc.subject powers uk_UA
dc.subject parliamentary and presidential republic uk_UA
dc.subject executive uk_UA
dc.title Порівняльний аналіз конституційно-правового статусу глави держави в США та Німеччині uk_UA
dc.title.alternative Comparative analysis of the constitutional and legal status of the head of state in the USA and Germany uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 The article examines the issue of the essence of the constitutional and legal status of the head of state in two leading countries of the world with different forms of government: the USA (presidential republic) and Germany (parliamentary republic). A comparative analysis of the constitutional and legal status of the head of state was carried out. It is noted that the constitutional experience of the USA is unique. The relevance of the research topic is determined by the fact that starting from the 18th century, the powers of the head of state were enshrined in the US Constitution, which remained unchanged for centuries. And this experience is extremely useful for Ukraine, which since the adoption of the Constitution has been in a permanent search for the optimal form of government and, accordingly, the distribution of powers between the branches of government. It was established that despite the identical form of state organization and form of state regime in both states, there is a significant difference in the constitutional rights granted to heads of state in presidential and parliamentary republics. There is a significant difference between the powers of the US and German presidents. The article aims to investigate the main aspects of the constitutional and legal status of the heads of state of the USA and Germany. It has been found that the scope of duties of the US president defined by the Basic Law is actually wider than that of the head of state of Germany. The necessity of separation of powers is substantiated, which makes it possible to understand the role of the head of state in the executive, legislative and judicial powers. The existing restrictions and privileges of the status of the head of state are provided by the Constitution. Through a documentary analysis, the criteria necessary for nomination for the post of the president were determined. In particular, the age qualification, citizenship, residence qualification, and other special requirements for the candidate. As a result of the research, the authors come to the conclusion that the President of the United States, in accordance with the Constitution, exercises the powers of not only the head of state but also the head of executive power. The head of state of Germany has no competence in the field of an executive or legislative power. In the hierarchy of authorities of the Federal Republic of Germany, he ranks second after the Chancellor. Common in the powers of the two heads of state is the exercise of the right of pardon, and the appointment of judges and officials, some powers of the US president are also exercised with the advice and consent of the Senate, as in Germany with the Federal Chancellor or the Federal Minister. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record