IRChNUT
Електронний архів Національного університету "Чернігівська політехніка"

Сучасні тенденції формування корпоративної культури як фактор підвищення конкурентноспроможності підприємства

ISSN 2415-363X

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тізенгаузен, В. С.
dc.date.accessioned 2024-01-10T13:52:58Z
dc.date.available 2024-01-10T13:52:58Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/29212
dc.description Тізенгаузен, В. С. Сучасні тенденції формування корпоративної культури як фактор підвищення конкурентноспроможності підприємства : випускна кваліфікаційна робота : 053 "Психологія бізнесу" / В. С. Тізенгаузен ; керівник роботи В. М. Філіпович ; НУ "Чернігівська політехніка", кафедра Психології і креативних індустрій. – Чернігів, 2023. – 78 с. uk_UA
dc.description.abstract Проблеми формування та розвитку корпоративної культури привертають дедалі більшу увагу з боку вітчизняних і зарубіжних дослідників. Однак процес вивчення цього явища стикається з певними труднощами. Насамперед через те, що необхідність розвитку корпоративної культури була усвідомлена на Заході, а потім уже в Україні. Але іноземний досвід непристосований до ситуації, що складається в українських організаціях, по-перше, тому, що проявляються відмінності в менталітеті, звичаях і традиціях, психології людей, по-друге, позначаються економічні, соціальні, політичні та інші особливості нашої країни. Питання формування та розвитку корпоративної культури активно розробляються та висвітлюються як зарубіжними, так і вітчизняними дослідниками: М.Армстронгом, Р.Акоффом, В.М.Вороніним, П.В.Забєліним, О.А.Кеннеді, Е.Лоулером, П.Д.Льюїсом, О.І.Наумовим, Н.Ньюкомом, В.В.Томіловим, О.В.Тишковським, О.В.Філіпповим, Е.Шайном, К.Штольцем та іншими. Ученими зроблено значний внесок у розроблення методології та теорії дослідження засобів функціонування корпоративної культури, розглянуто деякі особливості загальнопсихологічних механізмів, які проявляються в процесі її формування та розвитку. Поняття корпоративної культури належить до принципово важливих елементів функціонування всієї організації і є реальним чинником підвищення її конкурентоспроможності. Корпоративну культуру не можна виміряти кількісно, вона нематеріальна, проте її наявність істотно згуртовує колектив і збільшує вартість компанії. Колектив не може згуртуватися на основі лише взаємних симпатій і однакових життєвих принципів. Щоб створити колектив з окремих особистостей, потрібні ясні та чіткі основи - сукупність поведінкових норм, цінностей, поглядів і звичаїв, що існують в організації, які створюють її внутрішнє середовище. Корпоративна культура, яку поділяє більшість співробітників компанії, виражає основоположні цінності даної організації. Співробітники, які не сприймають корпоративну культуру і не вписуються в неї, не можуть бути сильною ланкою компанії і не здатні ефективно взаємодіяти з тими членами колективу, які поділяють і підтримують корпоративну культуру організації. Фахівці в галузі корпоративної культури вважають, що в компаніях потенційно закладено безліч чинників, що впливають на формування корпоративної культури, будь-який із них може стати домінантним, якщо він сприймається керівництвом як інтегруючий елемент. Стимулюванню інноваційної діяльності співробітників підприємства сприяє наявна організаційна культура, якщо вона виконує такі функції: створює унікальний імідж інноваційного підприємства; бере участь у соціалізації, спрямовуючи нових співробітників на творчу активність; формує поведінку працівників, спрямовану на досягнення цілей підприємства; підтримує цінності, норми і правила, що сприяють інноваційній діяльності, заохочує запровадження і поширення новацій; розвиває почуття причетності, згуртованості працівників підприємства, посилюючи лояльність підприємству та задоволеність працею; формує та підтримує зразки інноваційної поведінки. Оскільки процес впровадження інновацій пов'язаний зі змінами в організації, необхідно долати опір змінам. Для цього проводять роз'яснювальну роботу зі співробітниками для зниження страху втрати роботи або надмірного перевантаження. Необхідне створення відкритої атмосфери обговорення змін, що відбуваються, яка знижує хвилювання і відчуття невизначеності. У разі успішного впровадження інновацій усі непрямі учасники процесу мають отримати матеріальне і моральне заохочення. За допомогою таких методів: порівняльного, спостереження, інтерв'ю з директором організації, анкетування було проведено дослідження сформованої корпоративної культури педагогічного колективу СЗСШ №1 м.Чернігова. Формування конкурентоспроможності організації пов’язано із наступними суб’єктивними чинниками персоналу: 1) професійні якості: знання, досвід, компетентність, придатність, професійна спрямованість, задоволеність професійною діяльністю, професійна ідентичність, комунікативні якості, інноваційні здібності; 2) індивідуальні особистісні якості: самосвідомість, інтелект, загальні, спеціальні та організаційні здібності, творчий і внутрішній потенціал особистості; 3) емоційно-вольова саморегуляція: самоконтроль, самодетермінація, самоаналіз, самостійність, впевненість, самопочуття, особистісна стійкість, особистісна надійність; 4) професійна надійність: етичні відносини, висока мораль, духовні цінності, ділова честь, совість, довіра, психологічна культура, психологічна готовність до співпраці; 5) особистісна і професійна вмотивованість: особистісні і колективні інтереси, мотиви, потреби, професійна ефективність, професійна задоволеність, комунікативні навички та вміння, регулятивні вміння та здібності. Кожен працівник для успішного розвитку організації повинний володіти інноваційними прийомами удосконалення професійної діяльності. За результатами емпіричного дослідження, ми з’ясували, що в структурі особистості працівника існують специфічні комплекти особистісних рис, які обумовлюють рівень його конкурентоспроможності та їх вплив на рівень корпоративної культури не підтвердилася. За однакового рівня розвитку інтелекту, комунікативних якостей, лідерських якостей, схильності до ризику, мотивації до успіху та інших рис, вирішальними у формуванні корпоративної культури є рівень організації процесу праці, участь керівника. Отже, удосконалення корпоративної культури - це тривалий і складний процес. Щоб організації вдалося досягти поставлених цілей, необхідно послідовно виконувати завдання. Для вдосконалення корпоративної культури має бути: визначено місію організації; основні базові цінності та вже виходячи з базових цінностей, удосконалюються стандарти поведінки членів підприємства, традиції. Тому підприємству необхідно вирішувати проблеми, що склалися в нині, так і надалі для досягнення найбільших успіхів у діяльності організації. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.subject корпоративна культура uk_UA
dc.subject продуктивність праці uk_UA
dc.subject міжособистісні стосунки uk_UA
dc.subject концепція організаційної культури uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність підприємства uk_UA
dc.subject стратегія uk_UA
dc.subject цілеспрямованість uk_UA
dc.subject середовище uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject corporate culture uk_UA
dc.subject labor productivity uk_UA
dc.subject interpersonal relations uk_UA
dc.subject the concept of organizational culture uk_UA
dc.subject enterprise competitiveness uk_UA
dc.subject strategy uk_UA
dc.subject purposefulness uk_UA
dc.subject environment uk_UA
dc.subject innovations uk_UA
dc.title Сучасні тенденції формування корпоративної культури як фактор підвищення конкурентноспроможності підприємства uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstractalt1 The problems of formation and development of corporate culture attract more and more attention from domestic and foreign researchers. However, the process of studying this phenomenon faces certain difficulties. First of all, due to the fact that the need for the development of corporate culture was realized in the West, and then already in Ukraine. But foreign experience is not adapted to the situation in Ukrainian organizations, firstly, because there are differences in the mentality, customs and traditions, psychology of people, and secondly, the economic, social, political and other features of our country are affected. Issues of the formation and development of corporate culture are actively developed and covered by both foreign and domestic researchers: M. Armstrong, R. Akoff, V. M. Voronin, P. V. Zabelin, O. A. Kennedy, E. Lawler, P. D. Lewis, O. I. Naumov, N. Newcom, V. V. Tomilov, O. V. Tyshkovsky, O. V. Filippov, E. Shain, K. Stolts and others. Scientists have made a significant contribution to the development of the methodology and theory of research into the means of functioning of corporate culture, some features of the general psychological mechanisms that manifest themselves in the process of its formation and development have been considered The concept of corporate culture belongs to the fundamentally important elements of the functioning of the entire organization and is a real factor in increasing its competitiveness. Corporate culture cannot be measured quantitatively, it is intangible, but its presence significantly unites the team and increases the value of the company. The team cannot unite based only on mutual sympathies and the same life principles. In order to create a collective of individual personalities, clear and distinct foundations are needed - a set of behavioral norms, values, views and customs existing in the organization, which create its internal environment. The corporate culture, which is shared by most of the company's employees, expresses the fundamental values of the given organization. Employees who do not perceive the corporate culture and do not fit into it cannot be a strong link of the company and are not able to effectively interact with those team members who share and support the organization's corporate culture. Experts in the field of corporate culture believe that there are potentially many factors in companies that influence the formation of corporate culture, any of them can become dominant if it is perceived by the management as an integrating element. The existing organizational culture contributes to the stimulation of the innovative activity of the company's employees, if it performs the following functions: it creates a unique image of the innovative company; participates in socialization, directing new employees to creative activity; forms the behavior of employees aimed at achieving the company's goals; supports values, norms and rules that contribute to innovative activity, encourages the introduction and spread of innovations; develops a sense of involvement, cohesion of the company's employees, increasing loyalty to the company and job satisfaction; forms and supports patterns of innovative behavior. Since the process of introducing innovations is associated with changes in the organization, it is necessary to overcome resistance to changes. To do this, educational work is carried out with employees to reduce the fear of job loss or excessive overload. It is necessary to create an open atmosphere for discussing the changes taking place, which reduces excitement and the feeling of uncertainty. In case of successful implementation of innovations, all indirect participants in the process should receive material and moral encouragement. With the help of the following methods: comparative, observation, interview with the director of the organization, questionnaires, a study of the formed corporate culture of the teaching staff of SZSSh No. 1 in Chernihiv was conducted. The formation of the organization's competitiveness is connected with the following subjective personnel factors: 1) professional qualities: knowledge, experience, competence, suitability, professional orientation, satisfaction with professional activity, professional identity, communicative qualities, innovative abilities; 2) individual personal qualities: self-awareness, intelligence, general, special and organizational abilities, creative and internal potential of the individual; 3) emotional-volitional self-regulation: self-control, self-determination, self-analysis, independence, confidence, sense of well-being, personal stability, personal reliability; 4) professional reliability: ethical relations, high morality, spiritual values, business honor, conscience, trust, psychological culture, psychological readiness for cooperation; 5) personal and professional motivation: personal and collective interests, motives, needs, professional efficiency, professional satisfaction, communicative skills and abilities, regulatory skills and abilities. For the successful development of the organization, each employee must possess innovative methods of improving professional activity. According to the results of empirical research, we found out that in the structure of the employee's personality there are specific sets of personal traits that determine the level of his competitiveness and their influence on the level of corporate culture was not confirmed. At the same level of development of intelligence, communication skills, leadership qualities, propensity to risk, motivation for success and other traits, the level of organization of the work process and the participation of the manager are decisive in the formation of corporate culture. Therefore, improving corporate culture is a long and complex process. In order for the organization to succeed in achieving its goals, it is necessary to consistently perform tasks. To improve the corporate culture, the following must be done: the organization's mission must be defined; the main basic values and based on the basic values, the standards of behavior of the members of the enterprise, traditions are improved. Therefore, the enterprise needs to solve the problems that have arisen now and in the future in order to achieve the greatest success in the organization's activities. uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу