IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Інноваційні підходи до управління конкурентоспроможністю торговельних підприємств у сфері e-commerce

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Іванова, Н. В.
dc.contributor.author Бондаренко, А.
dc.date.accessioned 2024-04-18T09:13:40Z
dc.date.available 2024-04-18T09:13:40Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/29983
dc.description Іванова, Н. Інноваційні підходи до управління конкурентоспроможністю торговельних підприємств у сфері e-commerce / Н. Іванова, А. Бондаренко // Проблеми і перспективи економіки та управління. - 2023. - № 3 (35). - С. 71-81. uk_UA
dc.description.abstract У статті досліджено підходи до дефініції «конкурентоспроможність підприємства». Виділено внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на конкурентоспроможність підприємства. Виявлено зв’язок між конкурентоспроможністю та інноваційністю підприємств у сфері електронної комерції. Розглянуто перспективи використання інноваційних підходів до управління конкурентоспроможністю підприємств у сфері електронної комерції. Сформовано етапи процесу управління конкурентоспроможністю підприємств електронної комерції. Розглянуто підходи до управління конкурентоспроможністю підприємств, а також ідентифіковано загальні та специфічні принципи управління конкурентоспроможністю. Розглянуто специфічні вимоги до оцінки конкурентоспроможності підприємств електронної комерції. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми і перспективи економіки та управління;№ 3 (35)
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject e-commerce uk_UA
dc.subject innovative development uk_UA
dc.subject digitization uk_UA
dc.subject digital technologies uk_UA
dc.subject trading business uk_UA
dc.subject commercial activity uk_UA
dc.subject retail uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject електронна комерція uk_UA
dc.subject інноваційний розвиток uk_UA
dc.subject диджиталізація uk_UA
dc.subject цифрові технології uk_UA
dc.subject торговельний бізнес uk_UA
dc.subject комерційна діяльність uk_UA
dc.subject ритейл uk_UA
dc.title Інноваційні підходи до управління конкурентоспроможністю торговельних підприємств у сфері e-commerce uk_UA
dc.title.alternative Innovative approaches to management of the competitiveness of trading companies in the e-commerce sphere uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstractalt1 This article improves the academic understanding of the innovative approaches to the management of enterprise competitiveness in the sphere of electronic commerce. E commerce competitiveness is an integral indicator that characterizes the effectiveness of the enterprise’s activities, the stage and possibility of its development, and changes aimed to increase the resilience of the enterprise to disruptions within the industry and socio economic system. The au thors proposed to identify the competitiveness of the e commerce enterprise as a complex characteristic that reflects the ability of the enterprise to resist competition in the short term and long term perspectives due to the set of competitive advantages formed with the help of internal and external resources. The research helped to identify the direct link between competitiveness and innovativeness of e commerce enterprises. Among the internal factors that influence the enterprise’s competitiveness, there are resources available to the enterprise; marketing potential; financial opportunities; supply system; strategy and tactics; characteristics of goods and services; and innovativeness of the enterprise. At the same time, external factors that influence th e enterprise’s competitiveness include the influence of external agents (consumers, suppliers, etc.), competition level, and dissemination of innovative solutions within the industry. The authors formed stages of the process of managing the competitiveness of e commerce enterprises. The authors propose to use process, systems, situations, and innovative approaches to managing the competitiveness of e commerce enterprises and also examine their features and mechanisms of action in detail. It needs to be note d that innovations that an enterprise adopts should align with the general enterprise’s strategy and align with its resource potential. There is also the perspective of combining tangible and intangible resources to create a unique value proposition. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record