IRCPNU
Institutional Repository of Chernihiv Polytechnic National University

Розвиток системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні

ISSN 2415-363X

Show simple item record

dc.contributor.author Теплов, С. О.
dc.date.accessioned 2024-05-07T10:00:20Z
dc.date.available 2024-05-07T10:00:20Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://ir.stu.cn.ua/123456789/30062
dc.description Теплов, С. О. Розвиток системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні : дис. ... д-ра філософії : 281 Публічне управління та адміністрування / С. О. Теплов. - Чернігів, 2024. - 262 с. uk_UA
dc.description.abstract Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методичних засад розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі та розробленню рекомендації щодо їх практичного впровадження в Україні. У роботі акцентовано увагу на тому, що в період повоєнної відбудови в Україні очікується проведення ряду системних та радикальних державно-управлінських реформ, успіх реалізації яких, у першу чергу, критично залежатиме від можливості створення спроможної, стійкої, професійної та незалежної вітчизняної державної служби, сучасних процедур для ухвалення й виконання ефективних рішень, безпосередньо іміджу державної служби як конкурентного роботодавця, привабливого для мотивованих і компетентних фахівців. І це є логічним, адже нові вимоги до державного управління висувають відповідні вимоги до державної служби та її головного ресурсу – державних службовців, здатних надавати якісні послуги та працювати на досягнення результатів в інтересах суспільства, застосовувати європейські стандарти державного управління та виробляти результативну та ефективну державну політику в умовах змін. Водночас доцільно констатувати, що на сьогодні важливого значення для управління персоналом на державній службі все більше набуває ідеологія людиноцентризму (як антропологічна стратегія), основою якої є конституційна засада, що визнає людину, її життя і здоров᾿я, честь і гідність, недоторканність і безпеку найвищою соціальною цінністю в Україні (ст. 3 Конституції України). Відповідно управління на рівні держави набуває соціально-орієнтованого спрямування, в результаті чого саме людина розглядається як основна рушійна сила соціально-економічного розвитку суспільства. Зазначені обставини, з одного боку, актуалізують, а з іншого − обумовлюють об’єктивну доцільність комплексного наукового осмислення прогресивних тенденцій щодо подальшого розвитку системи управління людськими ресурсами (HR – Human Resource) на державній службі в Україні. Адже в умовах переходу від від бюрократичної організації до сервісно-орієнтованої держави, коли відбувається швидке старіння професійних компетентностей, управління людськими ресурсами (HRМ – Human Resource Management) на державній службі стає надзвичайно важливим, оскільки сприяє підвищенню результативності, ефективності, професійності та майстерності державних службовців, здатних застосовувати європейські стандарти державного управління та виробляти державну політику в умовах сучасних змін. Метою дисертаційної роботи визначено обґрунтування теоретико-методичних засад розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі та розробка рекомендацій щодо їх практичного впровадження в Україні. Об’єктом дослідження є суспільні відносини, що виникають у процесі модернізації державної служби. Предмет дослідження – розвиток системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні. Методологічну основу дисертаційного дослідження складають загальнонаукові та спеціальні методи пізнання суспільних явищ та особливостей публічного управління. У дисертаційній роботі розглянуто сутність людських ресурсів як об᾿єкта управління на державній службі та уточнено понятійно-категорійний апарат у цій сфері. На цій основі сформовано систему авторських категорій у контексті дослідження людських ресурсів як об’єкта управління на державній службі (людські ресурси - людські ресурси державної служби – управління людськими ресурсами на державній службі). Обгрунтовано, що визнання людських ресурсів як ключових передбачає застосування стратегічного підходу до управління ними. Саме тому на сьогодні HRМ перетворюється на одну з головних функцій будь-якого органу державної влади. Уніфіковано концептуальні особливості управління людськими ресурсами. Для цього проведено ретроспективний огляд концептуальних засад управління персоналом/людськими ресурсами. Артикульовано, що “концепції “управління персоналом” і “управління людськими ресурсами” не є тотожними, адже кожна з них має власну історію, логіку, закономірності виникнення та розвитку, обумовленими відповідними факторами економічного і суспільного розвитку. На цій основі визначено основні спільні та відмінні риси в наукових підходах до концептуалізації понять “управління персоналом” і “управління людськими ресурсами”. Уточнено склад та характерні ознаки системи управління людськими ресурсами на державній службі. Систему управління людськими ресурсами на державній службі визначено як сукупність взаємопов᾿язаних елементів, що представлена єдністю різних підсистем (планування людських ресурсів; організації проходження державної служби; мотивації; навчання та професійного розвитку HR; організаційної культури та онбордингу; кадрового аудиту), що сприяють формуванню умов результативної та ефективної зайнятості та добробуту державних службовців, а також розвитку/оновленню їх професійного, компетентнісного та світоглядного рівня. Все це дозволило ідентифікувати характерні ознаки сучасної системи HRМ на державній службі. Проведено діагностику стану кадрового забезпечення державної служби в Україні у 2019-2023 роках з використанням таких ознак: загальна кількість державних службовців; кількість державних службовців, які виїхали за кордон з 24 лютого 2022 року; кількість державних службовців, які перебувають на тимчасово окупованих територіях або в межах районів воєнних (бойових) дій; кількість державних службовців, які мобілізовані, або проходять службу у військах територіальної оборони Збройних Сил Україні (ЗСУ) та добровольчих формувань територіальних громад; плинність кадрів; розподіл персоналу за статтю; кількість працівників, які пройшли підвищення кваліфікації та ін. На цій підставі виокремлено основні проблеми кадрового забезпечення на державній службі в Україні та зроблено висновок про нагальну необхідність модернізації кадрового забезпечення державної служби України в умовах сучасних суспільних викликів та загроз. Охарактеризовано інституційно-правове середовище функціонування системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні. Відзначено, що ідея людиноцентризму на державній службі, яка панує в сучасних концепціях і доктринах, так чи інакше втілюється в правові норми, призначені для впорядкування суспільних зв’язків, які виникають при реалізації державними службовцями прав і виконання обов’язків. Уточнено основні проблеми інституційно-правового середовища функціонування системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні. З᾿ясовано особливості цифровізації управління HR-процесами на державній службі в Україні (у т.ч. й в умовах воєнного стану). Актуалізовано необхідність перетворення держави на конкурентного роботодавця, здатного впроваджувати найкращі цифрові практики HR-менеджменту на державній службі. Сформовано вектори подальшої успішної цифровізації управління HR-процесами на державній службі в Україні. Розглянуто управління талантами як інноваційний елемент стратегії розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі та визначено перспективні напрями забезпечення його результативності й ефективності у сфері державної служби України. Доведено, що управління талантами на державній службі − це один із найважливіших функціональних напрямків діяльності у сфері HRМ. З метою забезпечення результативного та ефективного формування та розвитку системи управління талантами на державній службі в Україні (з одного боку, в умовах існування на ринку праці усіх чотирьох поколінь працівників одночасно, а, з іншого, в умовах воєнного стану) запропоновано практичну реалізацію ряду заходів. Сформовано модель комплексного механізму розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні з урахуванням можливостей імплементації прогресивного зарубіжного досвіду в цій сфері. Для цього спочатку з᾿ясовано прогресивні тенденції розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі в контексті зарубіжного досвіду на прикладі таких країн світу як: Німеччина, Франція, Великобританія, Казахстан, Сінгапур та Японія. Надалі у відповідності із системним підходом обгрунтовано визначальні компоненти комплексного механізму розвитку системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні. На цій підставі узагальнено найбільш пріоритетні напрями розвитку системи HRM на державній службі в Україні. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Чернігів uk_UA
dc.subject державна служба uk_UA
dc.subject державне управління uk_UA
dc.subject державні службовці uk_UA
dc.subject доброчесність uk_UA
dc.subject кадровий резерв uk_UA
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.subject людиноцентризм uk_UA
dc.subject людські ресурси uk_UA
dc.subject персонал uk_UA
dc.subject професійний розвиток uk_UA
dc.subject система управління людськими ресурсами uk_UA
dc.subject управління людськими ресурсами uk_UA
dc.subject управління талантами uk_UA
dc.subject цифровізація державної служби uk_UA
dc.subject public service uk_UA
dc.subject public administration uk_UA
dc.subject public servants uk_UA
dc.subject personnel reserve uk_UA
dc.subject virtue uk_UA
dc.subject competence approach uk_UA
dc.subject people-centeredness uk_UA
dc.subject human resources uk_UA
dc.subject personnel uk_UA
dc.subject professional development uk_UA
dc.subject human resources management system uk_UA
dc.subject human resources management uk_UA
dc.subject talent management uk_UA
dc.subject digitization of the civil service uk_UA
dc.title Розвиток системи управління людськими ресурсами на державній службі в Україні uk_UA
dc.title.alternative Development of the human resources management system in the civil service in Ukraine uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstractalt1 The dissertation is dedicated to the justification of the theoretical and methodological foundations of the development of the human resources management system in the civil service and the development of recommendations for their practical implementation in Ukraine. The work focuses on the fact that during the period of post-war reconstruction in Ukraine, a number of systemic and radical state-management reforms are expected, the success of which will, first of all, critically depend on the possibility of creating a capable, sustainable, professional and independent national civil service, modern procedures for making and implementing effective decisions, directly the image of the civil service as a competitive employer, attractive to motivated and competent professionals. And this is logical, because the new requirements for public administration put forward corresponding requirements for the public service and its main resource − civil servants who are able to provide quality services and work to achieve results in the interests of society, apply European standards of public administration and produce an effective and efficient public policy in conditions of change. At the same time, it is expedient to state that today the ideology of people-centrism (as an anthropological strategy), which is based on the constitutional principle that recognizes a person, his life and health, honor and dignity, inviolability and security, is increasingly gaining importance for the management of personnel in the public service the highest social value in Ukraine (Article 3 of the Constitution of Ukraine). Accordingly, management at the state level acquires a socially oriented direction, as a result of which the person is considered as the main driving force of the socio-economic development of society. The mentioned circumstances, on the one hand, actualize, and on the other hand, condition the objective expediency of a comprehensive scientific understanding of progressive trends regarding the further development of the human resource (HR) management system in the public service in Ukraine. After all, in the conditions of the transition from a bureaucratic organization to a service-oriented state, when professional competencies are rapidly aging, human resource management (HRM) in the public service becomes extremely important, as it contributes to increasing the effectiveness, efficiency, professionalism and skill of civil servants, able to apply European standards of public administration and develop public policy in the conditions of modern changes. The purpose of the dissertation is to substantiate the theoretical and methodological foundations of the development of the human resources management system in the civil service and to develop recommendations for their practical implementation in Ukraine. The object of the study is social relations arising in the process of modernization of the civil service. The subject of the study is the development of the human resources management system in the civil service in Ukraine. The methodological basis of the dissertation research consists of general scientific and special methods of learning social phenomena and features of public administration (including in the conditions of modern social challenges and threats). The dissertation examines the essence of human resources as an object of management in the civil service and specifies the conceptual and categorical apparatus in this field. On this basis, a system of author categories was formed in the context of the study of human resources as an object of public service management (human resources - civil service human resources - civil service human resources management). It is justified that the recognition of human resources as key implies the use of a strategic approach to their management. That is why today HRM is turning into one of the main functions of any state authority. Conceptual features of human resources management are unified. For this, a retrospective review of the conceptual foundations of personnel/human resources management was conducted. It is articulated that “the concepts of "personnel management” and “human resources management” are not identical, because each of them has its own history, logic, patterns of emergence and development, determined by the relevant factors of economic and social development. On this basis, the main common and distinctive features in scientific approaches to the conceptualization of the concepts of “personnel management” and "human resources management” are determined. The composition and characteristic features of the human resources management system in the civil service have been specified. The system of human resources management in the civil service is defined as a set of interrelated elements represented by the unity of various subsystems (human resources planning; organization of civil service; motivation; training and professional development of HR; organizational culture and onboarding; personnel audit) that contribute to the formation conditions of effective and efficient employment and well-being of civil servants, as well as the development/updating of their professional, competence and worldview level. All this made it possible to identify the characteristic features of the modern HRM system in the civil service. The diagnosis of the state of personnel support of the civil service in Ukraine in 2019-2023 was carried out using the following characteristics: the total number of civil servants; the number of civil servants who have gone abroad since February 24, 2022; the number of civil servants who are in the temporarily occupied territories or within the areas of military (combat) operations; the number of civil servants who are mobilized or serve in the Territorial Defense Forces of the Armed Forces of Ukraine (ZSU) and volunteer formations of territorial communities; personnel turnover; distribution of personnel by gender; the number of employees who have undergone advanced training, etc. On this basis, the main problems of personnel support in the civil service in Ukraine are highlighted and a conclusion is drawn about the urgent need to modernize the personnel support of the civil service of Ukraine in the conditions of modern social challenges and threats. The institutional and legal environment of the functioning of the human resources management system in the civil service in Ukraine is characterized. It was noted that the idea of people-centeredness in public service, which prevails in modern concepts and doctrines, is embodied in one way or another in legal norms designed to regulate social relations that arise when civil servants exercise their rights and perform their duties. The main problems of the institutional and legal environment of the functioning of the human resources management system in the civil service in Ukraine are clarified. The peculiarities of the digitalization of the management of HR processes in the civil service in Ukraine (including in the conditions of martial law) are clarified. The need to transform the state into a competitive employer capable of implementing the best digital practices of HR management in the civil service has been updated. The vectors of further successful digitization of HR process management in the civil service in Ukraine have been formed. Talent management is considered as an innovative element of the development strategy of the human resources management system in the civil service, and promising directions for ensuring its effectiveness and efficiency in the sphere of civil service of Ukraine are determined. It has been proven that talent management in the civil service is one of the most important functional areas of activity in the field of HRM. In order to ensure the effective and efficient formation and development of the talent management system in the civil service in Ukraine (on the one hand, in the conditions of existence on the labor market of all four generations of workers at the same time, and, on the other hand, in the conditions of martial law), the practical implementation of a number of measures is proposed. A model of the complex mechanism for the development of the human resources management system in the civil service in Ukraine was formed, taking into account the possibilities of implementing progressive foreign experience in this field. To do this, the progressive trends in the development of the human resources management system in the civil service were first clarified in the context of foreign experience on the example of such countries of the world as: Germany, France, Great Britain, Kazakhstan, Singapore and Japan. In the future, in accordance with the systemic approach, the determining components of the complex mechanism of development of the human resources management system in the civil service in Ukraine are substantiated. On this basis, the most priority areas of development of the HRM system in the civil service in Ukraine are summarized. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record