dc.contributor.author |
Нагорна, Н. С.
|
|
dc.date.accessioned |
2024-07-03T11:34:30Z |
|
dc.date.available |
2024-07-03T11:34:30Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ir.stu.cn.ua/123456789/30362 |
|
dc.description |
Нагорна, Н. С. Міждисциплінарний зміст поняття «партисипація» / Н. С. Нагорна //Проблеми сучасної психології. - 2022. - № 3. - С. 108-115. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті аналізуються особливості дослідження міждисциплінарного змісту
поняття «партисипація». Спираючись на результати вітчизняних і зарубіжних
наукових пошуків, вказується, що специфіка такого пошуку визначається
насамперед галуззю знань, у якій відбувається розвідка. Родовими сферами
сучасних науково-практичних досліджень партисипації є публічне управління
та політологія. Саме тому зміст партисипації тут наповнюється залученням
особистості у процеси громадської участі, управління, як на державному, так
і на локальному рівнях, контролем за реалізацією політик відповідного рівня.
Фінансово-економічний аспект партисипації досліджено в розрізі регіональної
економіки: участь різних суб’єктів у процесах накопичення, опрацювання
й освоєння різного роду ресурсів, а також контроль за їх використанням
(бюджети участі у громадах, проєкти матеріально-технічної допомоги тощо).
Висвітлено, що аспект залучення саме працівників різних рівнів до співпраці
для розвитку організації, як специфічну рису партисипації, досліджує
менеджмент: розроблення та побудова стратегічних концепцій розвитку
організації, проєкти розвитку кар’єри персоналу, мотиваційний компонент
залучення, особливості комунікації та робота команди. Аналізується специфіка
змістового наповнення та практичного застосування партисипативних
практик у зарубіжній і вітчизняній медицині: від взаємодії для інформування
(в Україні) до активного залучення до спільної роботи над системними
змінами. Розглянуто сутність «партисипації» крізь призму педагогіки: участь
суб’єктів в освітньому процесі, ініціювання ними інноваційних форм і методів
взаємодії в освітньому середовищі. Підкреслено, що в розрізі психологічної
науки розуміння партисипації має свою специфіку залежно від галузі:
політична, організаційна, соціальна тощо. У висновках сформовано базове
розуміння поняття «партисипація» як процес та результати спільної участі
окремих особистостей та їх груп у напрацюванні практичних рішень щодо:
розв’язання або поліпшення гостроти наявних соціальних викликів; стратегій
і політик розвитку громад |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Проблеми сучасної психології;№ 3 |
|
dc.title |
Міждисциплінарний зміст поняття «партисипація» |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Interdisciplinary meaning of term participation |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstractalt1 |
The article analyzes the research peculiarities of the interdisciplinary concept
of “participation”. Based on the results of domestic and foreign scientific
searches, it is indicated that the specifics of such a search is determined, first
of all, by the field of knowledge in which the research takes place. The related
areas of modern scientific and practical research on participation are public
administration and political science. That is why the content of participation
here is filled with the involvement of the individual in the processes of public
participation, management, both at the state and local level, and control over
the implementation of policies at the appropriate level. The financial and
economic aspect of participation has been studied in terms of the regional
economy: the participation of various subjects in accumulation, processing
and development of various kinds of resources, as well as control over their
use (budgets of participation in communities, projects of material and technical
assistance, etc.). It has been highlighted that management studies the aspect
of involving employees of different levels in cooperation for the development
of the organization, as a specific feature of participation: the development and
construction of strategic concepts for the development of the organization,
projects for personnel career development, the motivational component
of involvement, features of communication and team work. The specifics
of meaningful content and practical application of participatory practices
in foreign and domestic medicine have been analyzed: from interaction for
informing (in Ukraine) to active involvement in joint work on systemic
changes. The essence of “participation” has been studies through the prism
of pedagogy: the participation of subjects in the educational process, their
initiation of innovative forms and methods of interaction in the educational
environment. It has been emphasized that in terms of psychological science,
the understanding of participation has its own specificity depending on the
field: political, organizational, social and others. In the conclusion a basic
understanding of the concept of “participation” as a process and results
of joint participation of individuals and their groups in the development
of practical solutions regarding: solving or improving the severity of existing
social challenges; strategies and policies of community development, has been
formulated. |
uk_UA |